Hlavní obsah

Chladí málo či vůbec, nebo smrdí: Proč (a jak) se starat o klimatizaci

O údržbě klimatizace mluví Petr Vlach z AUTO ELSO Video: Garáž.cz

 

Klimatizaci si spojujeme především s ochlazováním vzduchu v kabině, a tím pádem i s vyšším komfortem cestování autem v letních vysokých teplotách. Nicméně její přínosy jsou mnohem širší a nejde jen o chládek na palubě.

Článek

Bez klimatizace si dnes už auto nedovedeme představit a stav na trhu ojetých aut ukazuje, že běžný vůz bez klimatizace je prakticky neprodejný, pokud není za opravdu hezké peníze. Klimatizace totiž vedle již zmíněného vyššího komfortu cestování přispívá právě i k lepší pozornosti řidiče, který není z velkého vedra tak unavený. Má tedy i přínos pro bezpečnost.

Klimatizaci ale neužijeme jen v letních vedrech. Hodí se i v zimních měsících, kdy pomáhá s odebíráním vlhka a brání například mlžení oken. I proto je důležité myslet na její správnou funkci a nebát se ji používat celý rok. Už z toho důvodu, že se jedná o mechanické zařízení, se kterým je, zjednodušeně řečeno, potřeba čas od času zahýbat, aby fungovalo správně a „nezatuhlo“.

Připomeňme si tak dva nejčastější problémy spojené s provozem klimatizace, které musí motoristé řešit.

Klimatizace chladí málo nebo vůbec

Právě pravidelným používáním klimatizace včas odhalíte případné problémy s klesajícím účinkem chlazení. Nízká účinnost chlazení a pomalý náběh bývá nejčastěji důsledkem úniku chladiva. Zejména u starších vozů jsou drobné netěsnosti v klimatizačním okruhu poměrně běžné a stačí málo na to, aby se účinnost klimatizace snížila.

Foto: Škoda Auto

Používejte klimatizaci pravidelně, ať jednotlivé přepouštěcí ventily nezatuhnou. Navíc včas odhalíte, jestli systém funguje, či klesá jeho účinnost. V rámci běžného servisu se provádí jen rychlá kontrola, kompletní prověření a údržba klimatizace jsou samostatné položky. Navíc teď před letní sezónou budou mít servisy klimatizací plno

Klesá ale i samotná účinnost chladicího média, proto se doporučuje pravidelně nechat celou náplň vyměnit. Pokud s autem jezdíte často a používáte klimatizaci denně, měli byste nechat chladivo vyměnit ideálně každé dva roky, případně ho nechat alespoň doplnit. Náklady na pravidelný servis klimatizace se liší podle typu a objemu chladicího média.

Cena se obvykle udává v korunách za gram chladiva, běžně se pohybuje mezi 2 a 5 Kč, můžou být ale i dražší. V celé klimatizaci je pak obvykle 400 až 800 gramů chladiva, a pokud je servis prováděn pravidelně, tak se většinou jen doplňuje potřebné množství v řádu několika desítek gramů. I tak se běžný servis klimatizace pohybuje okolo 2 000 korun, samozřejmě záleží na typu auta a sazbách jednotlivých servisů.

Foto: Shutterstock / Nomad_Soul

Pro zkoušku těsnosti a plnění klimatizace se používá speciální přístroj a i ten nejlevnější stojí zhruba 60 tisíc korun bez daně, takže na domácí použití to asi moc nebude. Je to jeden z mála servisních úkonů, který si svépomocí jen tak neuděláte

V rámci servisu klimatizace lze provést i zkoušku těsnosti. Tu doporučujeme u nově koupených ojetých aut bez kompletní servisní historie a samozřejmě také v případě, kdy u vašeho auta klesá výkon klimatizace a je potřeba častěji doplňovat chladivo. Servis pak může lépe hledat, kde to utíká, a provést nezbytné opravy.

Jestli funguje kompresor klimatizace, to poznáte poměrně snadno sami. Po manuálním zapnutí klimatizace (nejčastěji tlačítkem s označením AC nebo se symbolem sněhové vločky) musíte slyšet cvaknutí, vzdálené zahučení a u většiny aut i zakolísání otáček motoru, neboť kompresor je nejčastěji poháněn pomocným řemen od motoru, takže odebírá pohonné jednotce část výkonu.

Foto: Škoda Auto

U většiny aut je kompresor klimatizace poháněn pomocným řemenem přímo od spalovacího motoru. Stejný řemen pohání i alternátor. Funkci kompresoru klimatizace lze snadno ověřit i svépomocí. I kompresor může selhat, případně jeho spojka

Samozřejmě může přestat fungovat spojka kompresoru a i kompresor potřebuje olejovou náplň (i když dnes si většinou lidé nechají rovnou vyměnit celý kompresor včetně spojky). Pokud by selhal pomocný řemen, tak to poznáte tak, že se nebude točit ani alternátor a auto nebude dobíjet (rozsvícená červená kontrolka baterie i při nastartovaném motoru). Některá auta dnes používají i elektricky poháněný kompresor klimatizace, který pomocný řemen nemá. Tam ale závadu ihned odhalí diagnostika.

Z výdechů je cítit zápach

Tohle je velmi nepříjemný projev. Klimatizace sice může chladit, ale po každém zapnutí okruhu se z výdechů ventilace line nepříjemný zápach. Důvodem bývají plísně a bakterie, které žijí právě v klimatizačním okruhu. Přeci jen teplo a vlhko bývá ideálním místem pro rozvoj takových organismů a stačí několik let naprostého ignorování zásadních servisních pouček a to pak rovnou můžeme mluvit o rozvoji nižších forem inteligentního života. Kdo někdy kupoval déle odstavené ojeté auto, asi se s tím setkal.

Foto: Shutterstock / daniiD

Intenzivní zápach „mokrého psa“ z klimatizace je důsledkem nahromadění bakterií a plísní v systému. Obvykle to vyžaduje důkladné čištění a větší servisní zásah

Teď si asi řeknete, že prostě do klimatizace nastříkáte dezinfekci a bude to vyřešené, ale tak jednoduché to není. Je potřeba se zaměřit na několik věcí. Předně bývá často na vině kabinový filtr, který lidé nemění v předepsaných intervalech a navíc používají nekvalitní typy. „Univerzální filtr se obvykle mění každý rok. Životnost originálních kabinových filtrů Škoda však výrobce garantuje na 24 měsíců nebo 30 000 ujetých kilometrů,“ zdůrazňuje vedoucí servisních služeb ve společnosti Škoda Auto Česká republika Karel Starý.

Rozhodně doporučujeme používat kvalitní antibakteriální a antialergenní filtry a hlavně je pravidelně měnit. Cenové rozdíly už nejsou v rámci celého servisu auta nebo jen klimatizace tak velké, obyčejný neznačkový filtr stojí zhruba tři stovky, originální antialergenní okolo 800 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Měňte pravidelně kabinový filtr (některá auta mají dva nebo i tři) a používejte výhradně kvalitní díly, zejména pokud trpíte na alergie. I po roce provozu bývá filtr znečištěný

Důležitou součástí klimatizačního okruhu je ale i vysoušeč, který slouží, jak název napovídá, k zachytávání vlhkosti a může sloužit i jako filtr a sběrač chladiva na vysokotlaké straně u aut s expanzním ventilem či na nízkotlaké u aut s expanzní tryskou. Následné čištění a dezinfekce klimatizace by se tak mělo provádět až s výměnou filtru a případně i vysoušeče. „Pro nejlepší výsledek je třeba dezinfekci spojit s výměnou kabinového filtru. Jde o nejvhodnější postup z hlediska funkčnosti, ale navíc se ušetří čas i peníze. Naše autorizované servisy dnes běžně nabízí čištění klimatizace ozónem, jejichž účinnost se s dezinfekcí sprejem nedá srovnávat,“ dodává Karel Starý.

Jak se klimatizace čistí, dezinfikuje a doplňuje

Nejjednodušší je používat sprej, který zakoupíte i na benzínkách a obchodech, dostupné jsou i jako příslušenství u značkových servisů. Jedná se ale spíše o řešení pro ty, kteří si chtějí klimatizaci osvěžit pravidelně, klidně i třeba dvakrát do roka, pokud jezdí často. Sprej ale můžeme brát jen jako preventivní opatření a znečištěnou a silně páchnoucí klimatizaci jím už nespravíte.

Foto: Shutterstock / HAMERCAT

Čistící spreje aplikované do výdechů ventilace slouží tak maximálně k osvěžení udržovaného okruhu klimatizace. Silně páchnoucí systém tím ale nespravíte

S úplnou likvidací bakterií si poradí jen profesionální čištění ozónem, což vyžaduje speciální elektřinou poháněný generátor, trochu přípravy a někdy i aplikace přípravků pro účinnější vedení plynu a vzduchu. Nejčastěji se totiž bakterie tvoří kolem výparníků klimatizace, kde totiž dochází ke kondenzaci vody ze vzduchu a ta pak odkapává dolů pod auto (to je ta charakteristická loužička, která se vždycky pod autem udělá, když stojí na místě a má puštěnou klimatizaci).

Foto: Shutterstock / syabika

Oblíbeným nástrojem dezinfekce je tzv. generátor ozónu, ale je potřeba ho správně používat

K základnímu servisu klimatizace se používají servisní ventily, které se nachází na vedení chladiva, kondenzátoru, případně i zmíněném vysoušeči, potažmo u některých aut i na kompresoru. Pomocí těchto servisních ventilů jsou připojovány diagnostické přístroje pro hledání závad a klimatizační okruh je jimi plněn chladivem, ale samozřejmě také odsáván či vakuován.

A jak často by se to mělo dělat? Klimatizaci doporučujeme nechat zkontrolovat ideálně při každé servisní prohlídce po roce, nejpozději jednou za dva roky. Jen tak lze zaručit, že bude vždy fungovat správně, nebudou se v ní hromadit bakterie a plísně a včas se servisu podaří odhalit případné netěsnosti systému a počínající problém, který může hned napravit.

Reklama

Související témata:
Načítám