Hlavní obsah

Šéf mu řekl, ať si vybere nové auto. Zvolil Nivu za milion

Foto: Claudius Gebhard

V čem je tahle na pohled obyčejná Lada Niva tak unikátní a proč stála milion korun?

Claudius Gebhard z Německa pracuje ve firmě, která se zabývá produkcí obnovitelné energie. Když si měl vybírat nové služební auto, nechtěl se vzdát staré Lady Nivy, tedy s jedinou výjimkou – pokud by ta nová byla plně elektrická. Budete se divit, ale krátce po vyřčení této věty odstartoval čtyřměsíční projekt, jehož výsledkem se stal pracovní terénní elektromobil s ruskými kořeny.

Článek

Claudius Gebhard je starší chlapík, sběratel aut a milovník ruské techniky. Když nastoupil do společnosti zabývající se produkcí obnovitelné energie, vyfasoval jako služební vůz starou Ladu Nivu po svém předchůdci. Jenže když přišla otázka na hledání nového pracovního (alternativního) vozu, Claudius o žádné změně nechtěl ani slyšet a připustil jedinou možnou variantu – novou elektrickou Nivu.

Foto: Claudius Gebhard

Lada Niva jako účelový elektromobil? Smysl to má, ale jen pro někoho

Šéf firmy se rozmýšlel necelé dvě minuty a pak dal odvážnému projektu zelenou. Jelikož se Lada Niva jako tovární elektromobil nevyráběla (a dosud nevyrábí), bylo nutné zakoupit klasický model a přestavět jej. Výsledkem čtyřměsíčního vývoje se tedy stala dvoumístná „nivka“ vybavená 37kilowattovým elektromotorem AKOE 132.11.2 (124 V) a akumulátorem o 34 článcích InnoPower LFMP 200AH (24,8 kWh).

Technicky se vůz modifikoval rovněž z hlediska brzd, posilovače řízení a topení, dostal novou řídicí jednotku a přišel o hlavní převodovku. Terénní prvky typu stálý pohon 4×4, uzávěrka mezinápravového diferenciálu a redukční převodovka však zůstaly zachovány.

Foto: Claudius Gebhard

Přestože jde o elektro, terénní hardware zůstal zachován

Bez nákladu automobil váží 1 360 kilogramů, celková hmotnost činí 1 610 kilogramů, tudíž užitečné zatížení dosahuje 250 kilo, což pro Claudiovu pro práci plně dostačuje. A pokud by bylo třeba odvézt něco objemnějšího či těžšího, lze za namontovanou kouli zapřáhnout přívěs o hmotnosti 1 490 kilogramů.

Foto: Claudius Gebhard

Vůz má tažné zařízení otypované na 1 490 kilogramů

Určitě vás zajímá dojezd. Chvilka napětí… Ze židle nespadnete, protože vzhledem k malé baterii a stálému pohonu 4×4 se reálný kombinovaný dojezd na jedno nabití pohybuje okolo 100 kilometrů. Opět pro dané pracovní využití zcela adekvátní.

Zeptali jsme se Claudia, co si okolí myslí nebo říká o jeho elektrické Nivě. Odpověděl stručně, avšak velmi originálně: „Myslím, že mě ženy milují.“

Foto: Claudius Gebhard

Původní agregát šel pryč a nahradilo jej nové pohonné ústrojí

Jistě se budete ptát na cenu. No, tady ze židle možná i spadnete, protože pořízení vozu spolu s přestavbou vyšlo na 39 tisíc eur, což je v přepočtu na české koruny asi jeden milion. Pro obyčejného jedince částka astronomická, pro firmu vyrábějící obnovitelnou energii však cifra dostupná.

Přece jen takový pravověrný off-road se stálou čtyřkolkou, redukcí a uzávěrkou, co navíc jezdí na baterie, prostě neseženete. A pokud ano, tak nebude stát tolik, co Claudiova e-Niva.

Na projektu se mimo zaměstnavatele podíleli rovněž fanoušci značky Lada a dvě externí společnosti. Duchovním otcem jedinečného elektromobilu však nesmazatelně zůstává Claudius Gebhard – muž, který nastěhoval novodobé technologie do archaicky působícího ruského off-roadu, čímž stvořil naprosto úctyhodný unikát.

Reklama

Načítám