Hlavní obsah

Seat Ibiza FR - Ve stylu většího Leonu

Foto: Archiv Garáž.cz

Seat byl první značkou v koncernu, která přišla s novou generací malého vozu na platformě MQB A0. Nová Ibiza dostala vizáž většího Leonu a zatím jen zážehové motory. Vyzkoušeli jsme verzi s tříválcem a sportovně laděnou výbavou FR.

Článek

Nová generace Ibizy přišla s výraznou změnou techniky, ale také designu. A všechno to přineslo pozitiva, ale i pár negativ. Za největší mínus považujeme zrušení ostré verze Cupra, která by se v případě Ibizy již neměla objevit, a také změnu varianty FR ze sportovně laděného modelu na výbavovou linii, kterou si můžete objednat hned pro tři motorizace. Vlastní charakteristické vlastnosti i motorizace pro jednotlivé verze nám přišly lepší, než nabídka výbavových liní, které si můžete objednávat téměř na jakékoliv motorizace. Auto tím ztrácí jakýsi punc jedinečnosti. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak je tu nový design, který se více přiblížil většímu Leonu. Tuhle změnu bereme spíše jako pozitivum, protože Leon se nám hodně líbí a Ibiza s tímto vzhledem více dospěla. Nejen rozměrově, ale i designově působí jako dospělejší vůz. Přední část tak dostala světlomety, masku a přední nárazník, který se podobá většímu sourozenci. V detailech však stále zůstává lehce odlišná. Přední světla nemají ve spodní části specifický lom, maska je menší a užší a v předním nárazníku jsou mlhovky postavené na výšku. Výbava FR ještě obzvláštnuje vzhled přední části Ibizy odlišnou výplní mřížek masky a nárazníku v podobě včelích pláství. 

Při pohledu zboku upoutá nejvíce pozornosti ostřejší tvarování prolisů. Dominantní je ten ve spodní části, který pozvolně stoupá vzhůru. Zadní část se už od Leonu výrazným způsobem liší, především hranatějším tvarem svítilen, které zasahují jak do boku vozu, tak také do víka kufru. Nicméně v jejich grafice zůstává ten typicky ostrý světelný podpis Seatu ve tvaru trojúhleníku. Jak je z fotek viditelné, Seat Ibiza dostává diodové denní svícení i světlomety. Výbava FR celý vůz dozdobuje většími 17palcovými koly Dynamic, dvojicí hranatých koncovek v nárazníku a drobnými detaily, lakovanými v černé Briliant. Z pohledu vnějšího designu u nás Ibiza rozhodně boduje a proměna ji hodně pomohla. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Podobná slova chvály mohu použít také na interiér nové Ibizy, stejně jako v případě nového Pola. Pořád je interiér čistý, pro někoho až příliš jednoduchý a strohý, ale mě to takhle vyhovuje. Dobré zpracování, pruh lakovaný do lesklé černé, lehce rozbíjející plastovou šeď. V naší výbavě FR zde bylo komunikační rozhraní Colour s 5palcovým dotykovým displejem, u kterého nechyběli dva otočné ovladače pro rychlou změnu hlasitosti a skrolování. Trošku mě mrzí, že ani ve výbavě FR nemáte navigaci, ale na drouhou stranu stejně z větší části využívám telefon, který si mohu nechat zrcadlit. Dalším drobným mínusem je pro mě pocit z přístrojové desky jako takový. Nedokáži to popsat, ale působí na mě lacinějším dojmem, než například v Polu. Nevím jak to inženýři udělali, ale tvar či struktura plastů nepůsobí tak hodnotným dojmem. Jinak je zde skvělá pozice za volantem, vynikající sedačky, přehledný přístrojový analogový štít a intuitivní ovládání. Sedačky, ty má Seat vždycky velmi dobré. I tady výbava FR vylepšuje. Je tady sportovní multifunkční volant, který má s řadičkou červené prošívání, speciální čalounění sedaček, ambientní osvětlení červená/bílá nebo čalouněné obložení panelů dveří. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Tak to bychom měli. Slova chvály na design a exteriér jsou důležité, ale mě hlavně zajímalo, jak bude nová Ibiza jezdit na českých silnicích. Výbava FR z pohledu jízdních vlastností přináší pouze volič jízdních režimů Seat Drive Profile, který má vliv na reakce plynu a posilovač řízení. Podvozek zůstává standardní v jednom nastavení. Asi nejvíce mě zajímal potenciál litrového tříválce s přeplňovaním, protože od verze FR bych čekal trošku více dynamiky. Měli jsme ten nejlepší s výkonem 115 koní. Na rovinu, tyhle motory šly strašně nahoru. Určitě si myslím, že Ibize FR bude sedět spíše větší čtyřválec 1,5 TSI EVO, ale ani tohle nebylo žádná tragédie. Nejlépe se projevoval samozřejmě v režimu Sport. Šlo především o reakci na plynový pedál. Ve zbylých byla tragicky pomalá a hlavně ze začátku trvalo, než se motor pořádně rozdýchal. Trošku mě vadila prodleva turba po přeřazení, i proto bylo potřeba držet motor ve vyšších otáčkách někde kolem 4 000. Jde totiž o kombinaci s převodovkou. Ta je šestistupňová s delším rozestupem především posledních tří kvaltů a tím pádem otáčky více padají po přeřazení. Pak je potřeba motor točit, jinak se učekáte nástupu točivého momentu, který nepřichází dříve než za hranicí 2000 otáček. Když se ale s chováním motoru a převodovky sžijete, tak si dynamický potenciál tříválce oblíbíte. Dokonce mě překvapoval kultivovaností ve vysokých rychlostech, se kterými nemá vůbec problém.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu ekonomiky jízdy, tak tady se není potřeba ničeho bát a jezdit budete v úrovních dieselového motoru. I při svižnějším stylu jízdy se spotřeba nevyšplhá příliš vysoko a bude se pohybovat někde mezi 5 až 7 litry na 100 km. No a nakonec podvozek. Ibiza lehce trpí z koncernové pozice, kdy dostává tužší naladění tlumičů jenom ze sportovní podstaty značky. Tady je to spíše na škodu vzhledem k hodně nízké hmotnosti auta. Na rovných silnicích je to vyloženě radost. Ibiza se jen lehoulince naklání, ale drží se asfaltu jak přišitá. Když ale přijdou příčné nerovnosti, tak nejen, že si na nich s radostí poskočí, ale navíc o tom dá vcelku intenzivně vědět do interiéru. Je to taková drobnost, která většině nebude vadit, protože díky dotacím už teď budeme mít pouze kvalitní silnice, ale je to taková ta pověstná troška k dokonalosti. 

Seat Ibiza nové generace je rozhodně dobrým autem a mě těší, že pokračuje v tažení za úspěchem automobilky. Na tu cestu se vybavila atraktivním designem, který je v této kategorii důležitý a živým tříválcem, jenž nebude mít z pohledu konkurence problém. Dobře je na tom Ibiza FR také cenově, kdy tato nejlepší výbava s nejvýkonnějším tříválcem nepřekonává 400 000 kč. 

Technické údaje: Seat Ibiza FR 1,0 TSI 115 k

Motorzážehový přeplňovaný tříválec
Objem999 ccm
Výkon85 kW (115 k)/5000-5500
Točivý moment200 Nm/2000-3500
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h9,3 s
Spotřeba paliva (kombinace)4,7 l/100 km
Provozní hmotnost1 140 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4082x1780x1444 mm
Rozvor2 469 mm
Objem nádrže40 l
Objem zavazadelníku355 l
Základní cena377 900 Kč

Reklama

Načítám