Hlavní obsah

Prodej osobních aut se na první pohled vrací do normálu

Foto: Shutterstock / Studio Romantic

Jako tradičně přinášíme zkraje měsíce článek vycházející z nově zveřejněných statistik od Svazu dovozců automobilů (SDA). Číslo, na které většina čeká, je 16 909. Právě tolik nových osobních vozů bylo v Česku přihlášeno během letošního září. Na první pohled to může vypadat, že veškeré ekonomické trápení je tak za námi. Prodej nových aut je totiž vyšší, než byl v loňském i předloňském září. Při bližším pohledu ale zjistíme, že automobilky ještě nemají vyhráno.

Článek

Je začátek října a článků na českém internetu, které by se nevěnovaly koronaviru a krajským volbám, je jako šafránu. Do tohoto společenského rozpoložení ale přichází zpráva od Svazu dovozců automobilů, jehož tajemníka jsme před několika dny vyzpovídali, která říká, že prodej vozů meziročně vzrostl. Zatímco v září roku 2018 přihlásili soukromí majitelé a firmy v Česku 14 532 osobních aut a loni 15 770, letos to už bylo 16 909 vozů. Meziroční nárůst více než 7 procent.

Co se může zdát jako dobrá zpráva a důkaz o konci krize a nastartování ekonomiky, je ale trochu komplikovanější informace, ve které zjevně hraje velkou roli takzvaná odložená poptávka. To znamená, že čísla v září jsou uměle vyhnaná odloženými nákupy, které lidé neprovedli v červenci a srpnu, kdy nebylo zřejmé, jaká protipandemická opatření přijdou v platnost.

Vše při starém, trh uvadá

V praxi je tak důležitější koukat na součet prodaných aut od ledna letošního roku až do září. Za těchto devět měsíců našlo majitele 148 319 osobních vozů. Loni byl tento součet 191 110 aut. U „osobáků“ je tak propad 22,4 %, u lehkých užitkových aut je to 23,6 % a u nákladních vozů dokonce 35 %. A ruku na srdce, o fungování ekonomiky nejvíce vypovídá, zda si firmy kupují nové kamiony…

Foto: SDA

Osobní automobily - SDA září 2020

Trendy se u osobních aut jinak v září neměnily. Zhruba třetina připadá na fyzické osoby, zbytek berou firmy. Dva z pěti nových vozů mají ve znaku okřídlený šíp Škody (39,13 % – 6 616 aut), pětiprocentní hranici (abychom si vypůjčili slovník domácí redakce Seznam zpráv) překonaly ještě automobilky Hyundai (8 procent a 1 353 aut), Volkswagen (5,76 %, 974) a Toyota (5,35 %, 904). Skoro dvě pětiny nových aut spadají pod kategorii SUV a terénní, vozy pouze s elektromotorem představují 1,22 procenta trhu, 63 procent zabírá benzin a téměř 31 procent nafta.

Jedna stopa trhá rekordy

Zajímavé jsou ale rostoucí počty registrovaných motocyklů. Zčásti to je jistě způsobeno tím, že lidé nechtějí v době prudkého šíření nákazy podnikat cesty městem v prostředcích městské hromadné dopravy, jak ale zjistil kolega Dominik, čísla táhne nahoru také příchod řady provozovatelů sharingových společností. Ti si registrují najednou i desítky skútrů na elektřinu, které nabízí k zapůjčení lidem pomocí mobilní aplikace.

Foto: SDA

Motocykly - SDA září 2020

Co se konkrétních čísel týče, v září SDA eviduje 1 590 registrovaných motocyklů. To je meziroční nárůst o více než desetinu. Za posledních deset let je to navíc největší počet prodaných motorek v září. Pokud bychom se na tato čísla dívali optikou osobních automobilů (přičemž je třeba myslet na to, že motocykly se prodávají především v letní sezoně), registrovali Češi za prvních devět měsíců letošního roku 18 098 jednostopých strojů. Loni tento součet činil 16 732 motorek. Nárůst je tak více než osmiprocentní.

Pokud by někoho zajímaly konkrétní značky nových motorek, tak pětina všech prodejů šla na vrub Hondě (19,34 % a 3 500 registrovaných motocykl), následuje Yamaha (9,12 %, 1 651 ks), CF Moto (7,25 %, 1 313 ks), KTM (5,24 %, 948 ks) a Piaggio (5,01 %, 906 ks).

Reklama

Související témata:
Načítám