Hlavní obsah

Rusové přestavěli Ladu Nivu. Teď vypadá jako německý G-Wagen

Foto: Apal

Ruská Lada Niva má stovky tváří – jednou z nich je také vzhled à la Mercedes-Benz třídy G

Rusko je země neomezených možností, takže není vůbec s podivem, že se tu vyrábí Stalker Apal-21541 – Lada Niva upravená do stylu legendárního Mercedesu třídy G. Překvapivě nejde o výrobek podnapilého dělníka, ale auto reflektuje slušnou inženýrskou práci. Posuďte to sami…

Článek

Ruská společnost Apal si vzala do parády tradiční Ladu 4 x 4 a přestavěla ji na pravověrný off-road ve stylu legendárního Mercedesu-Benz třídy G. Karoserii Stalkeru vyztuženou trubkovým rámem pokrývají panely vyrobené z ABS plastu společností Zuroplast, která patří k lídrům oboru v Rusku. Tělo vozu je díky tomu lehké, teplotně odolné a funguje i jako hluková izolace. S nižší hmotností souvisí i menší palivový apetit.

Pod kapotou pracuje tradiční motor známý z Lady Nivy. Jde o osmiventilový čtyřválec o objemu 1,7 litru, který má výkon 83 koní, točivý moment 129 Nm a spotřebu okolo devíti litrů na sto ujetých kilometrů. Stálý pohon všech kol doplňuje mezinápravový diferenciál s uzávěrkou a nechybí ani mechanicky ovládaná přídavná redukční převodovka.

Foto: Apal

Apal Stalker je pozoruhodná přestavba klasické Lady Nivy – především kvalita je na ruské poměry nadstandardní

Čtyřmístný interiér kombinuje prvky známé z kabiny Lady Nivy  – jde například o volant, přístrojový štít, pedály, řadicí páky, sedadla nebo ovladače. Zadní část je dokonce výklopná a umožní přístup do malého zavazadelníku.

Foto: Apal

Interiér kombinuje prvky Lady Nivy zapuštěné do nově vyrobených plastů

Pokud máte na auto zálusk – pospěšte si. Firma pošle do oběhu jen 150 kusů těchto unikátních off-roadů. Má to však ještě háček – modely jsou homologované podle ruských předpisů a motor plní emisní normu Euro 5. Základní cena také není kdovíjak nízká – vůz stojí 1,2 milionu rublů, což je v přepočtu asi 440 tisíc korun. Případný dovoz (cirka 20 tisíc korun) do Evropy by tak znamenal ještě nutné proclení (10 % z ceny) a dodatečnou evropskou homologaci (asi 50 tisíc korun) u specializované firmy. V Česku by tak Stalker vyšel na zhruba 550 tisíc korun.

Nejde však o jedinou přestavbu společnosti Apal – projekt Stalker začal už v roce 2003, kdy byly na úpravu použity komponenty z Lady Nivy a klasického „žigulíku“. Firma dnes zajišťuje dodávky dílů pro většinu ruských automobilek, přestavuje hardtopy na pick-upy nebo produkuje sáně pro sněžné skútry. Pokud vám přijde Stalker Apal-21541 moc moderní, poohlédněte se po továrním modelu Bronto 212140.

Načítám