Hlavní obsah

Retro Classics Stuttgart stál i letos za to!

Foto: Martin Tolar
7. 3. 2020

Jako každý rok se i letos milovníci veteránů a youngtimerů sjeli na výstaviště ve Stuttgartu, aby obdivovali elegantní křivky karoserií a vytříbenou techniku starých mistrů řemesla.

Článek

Stuttgartské výstaviště má deset obřích hal, které ale byly tak plné starých aut, motorek, náklaďáků, autobusů, ale i náhradních dílů, příruček, doplňků, oblečení, modelů, hraček a nářadí, že pár exponátů muselo přečkat přeháňky venku mezi stánky s tradičním bratwurstem, pivem a spezi. Musím říct, že ta cesta (z Prahy je to 480 kilometrů) na sraz milovníků veteránů za to opravdu stála.

Foto: Martin Tolar

Pro mne asi nejzajímavější exponát. Škoda, že trochu schovaný

Na rozdíl třeba od podobné výstavy v Essenu jsou ale tady exponáty i návštěvníci rovnoměrněji rozprostření, a tak není takový problém prohlédnout si důkladně vaše vysněné auto zblízka a pořádně si jej vyfotit. Dostanete se k němu mnohem blíž než na české výstavě Legendy, ale návštěvníci v Německu toho nezneužívají a exponáty se kochají pouze očima.

Foto: Martin Tolar

Když to umyjete od autentického prachu, ztratí na hodnotě

Domácí Mercedesy a Porsche (obě automobilky mají ve Stuttgartu sídlo a muzeum, které tradičně poskytne pár exponátů) tady mají takovou převahu, že je ke konci dne už ignorujete. Pár úžasných kousků ale najdete. Od Porsche stálo za zmínku třeba 918 Spyder, velká plejáda různých generací GT3 RS a GT2 a prohlédnout jste si mohli i moderní elektromobil Taycan Turbo. Mercedes se zase chlubil typem SLR McLaren, spoustou modelů SL včetně legendárního Gullwingu, původní Benzovou tříkolkou, prvním Géčkem v úpravě AMG a také si na své přišli milovníci ostré verze 190E 2.5-16 EVO 2. Nám se hodně líbil model SL generace R129 v úžasné žluté barvě.

Foto: Martin Tolar

Nejlepší barva pro žehličku

Zahanbit se nenechaly ani další německé automobilky. Od Audi jste si mohli vychutnat RS2 Avant a několik verzí modelu Quattro a Sport Quattro včetně ostrých soutěžních speciálů. Fanoušci BMW zase nejvíce slintali u modelů divize M, i když já odbíhal ke každé Z8. Opelu neudělaly ostudu hlavně Kadetty a Manty, líbila se i ostrá Ascona 400, kterou řídil Henri Toivonen. Hodně lidí minulo nenápadný, ale vzácný Volkswagen New Beetle RSi, protože pozornost strhával nápadnější Golf Rallye G60.

Foto: Martin Tolar

Opravdový unikát mnozí přešli bez povšimnutí

Ale nebojte, i když německá auta převažují, zbytek světa také ukázal nádherné exempláře. Za Itálii dělaly nejlepší reprezentaci Ferrari a Maserati, líbila se i Lancia Stratos, Delta HF Integrale a 037 nebo Alfa Romeo SZ a Montreal. Francouzům dělalo čest několik kupé Alpine, Peugeot 205 Turbo 16 a Renault 5 Turbo. Britským původem se chlubily krásné Mini, Jensen Interceptor, David Brown Speedback GT nebo Rover 3 500. Z Japonska stojí za zmínku Nissan Pao nebo starý Skyline GT-R „Hakosuka“, Toyoty Levin a Trueno, Mitsubishi Galant nebo kei cars Suzuki Cappucino a Honda Beat. A konečně ze zámoří dorazila plejáda muscle cars a také obří koráby z padesátých let.

Foto: Martin Tolar

Vozy, které umí mrkat

Několik závodních aut už bylo zmíněno, ale třeba monopost Lotus Ayrtona Senny si také fotili všichni. Stejně tak byla většina lidí nadšená ze závodních Porsche 917 a 962, BMW M1 Procar nebo velké sbírky v barvách firmy Gulf, které dominovalo Porsche 917 a Ford GT40 z Le Mans, mezi kterými návštěvníkům kynula figurína Steva McQueena.

Asi nikdo neodjížděl z výstaviště bez pocitu, že viděl nějaké auto poprvé v životě a také nikdo neodjížděl bez něčeho na památku. Kde jinde ale seženete dobový a otevírací model Mazdy MX-5, který se prodával přímo u dealerů. Tak si prohlédněte fotky, namlsejte se a dorazte příští rok.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama