Hlavní obsah

Tatru 815 nezastavíš! Tahle vojenská má navíc minomet, pancéřování a na střeše mimino

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pancéřovaná Tatra 815 je díky své unikátní podvozkové koncepci variabilním vozidlem, proto ji česká armáda využívá rovněž jako nosič minometu, který přepraví nejen samotné zařízení, ale i celou posádku a munici. Navíc má tento stroj třeba vypínatelné ABS nebo uzávěrky diferenciálů, takže se neztratí ani v terénu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když se řekne auto pro pořádné chlapy, možná si vybavíte Hummer H1 a pomyslíte si něco o jeho řidičích, nicméně co byste řekli na kolosální osmikolku s pancéřováním a minometnou výbavou? Tak přesně taková je Tatra 815-7 PRAM, kterou jsme prozkoumali v Přáslavicích u 72. mechanizovaného praporu 7. mechanizované brigády „Dukelské“.

Foto: Lukáš Kukla

Tatra 815-7 PRAM má pancéřovanou kabinu a maskování.

Toto terénní bojové vozidlo disponuje čtyřdveřovou plně pancéřovanou maskovanou kabinou, která poskytuje posádkám balistickou i protiminovou ochranu na úrovni NATO 2a/b. To znamená, že kabina zvládne odrazit projektily vypálené z ručních zbraní a kulometů, zatímco odpružená podlaha je schopna pohltit nežádoucí exploze od min či ručních granátů.

Čelní sklo, boční skla a zpětná zrcátka jsou navíc vyhřívaná, dveře kvůli hmotnosti pak ovládané hydraulicky. Uvnitř nechybí ani klimatizace, nezávislé topení, filtroventilační zařízení, nástavba pro radiostanici, úložné prostory a poklop vedoucí na střechu, kde je připravená lafeta pro umístění belgického kulometu FN Minimi, kterému se přezdívá „mimino“.

Foto: Lukáš Kukla

Na střeše kabiny je umístěná lafeta pro kulomet FN Minimi.

Maskovaný model valníkového typu je určený pro přepravu minometu ráže 120 mm, jeho obsluhy a munice. Vždy platí, že jedna Tatra veze jednu posádku s jedním minometem a municí pro něj. Kromě toho pracuje vzadu ještě hydraulické čelo Dhollandia, které přijde vhod při nakládání materiálu.

Rytmus života automobilu určuje naftový vzduchem chlazený osmiválec Tatra plnící Euro 3, což je pro potřeby armády jednak v souladu s legislativou a také rozumné. Převodovka Tatra je pak poloautomatická, 14rychlostní, posílající točivý moment na všech osm kol. Ta jsou vybavena systémem centrálního dofuku, takže si je můžete přizpůsobit pro jízdu různorodým terénem.

Foto: Lukáš Kukla

Pancéřovaná kabina je relativně prostá s řadou fyzických ovladačů.

Pro lepší vlastnosti mimo silnice má vozidlo vypínatelné ABS, uzávěrky diferenciálů, vzduchové odpružení. Aby palivo v nádržích o celkovém objemu 420 litrů nezamrzlo, byl do nich přidán taktéž jeho ohřev. Díky tomu může vozidlo operovat v nejrůznějších klimatických pásmech v rozsahu teplot −40 °C až +50 °C.

S plnými palivovými nádržemi tahle skoro 19tunová tatrovka ujede po silnici až 700 km, kdy nejvyšší rychlost po silnici činí až 85 km/h.

Foto: Lukáš Kukla

Valník primárně slouží pro převoz minometu a munice.

Jízdně je podle slov vojenského řidiče V. R. ze 72. mechanizovaného praporu automobil komfortní i přesto, že jde o pancéřák bez vzduchem odpružené sedačky. Nevýhodou je omezený výhled, proto v autě řidič není obvykle sám, ale má ještě kolegu, který mu v případě potřeby ukazuje.

Dalším poznatkem při jízdě v terénu je nevyvážená hmotnost, protože je vozidlo těžší spíše na předek. Na silnici tak zadní náprava snadno přejde do smyku, ovšem v terénu díky uzávěrkám je to prý jiná píseň.

Pancéřovaná Tatra 815 tak znovu dokazuje, jak schopné a variabilní jsou české nákladní vozy Tatra, které nemusí nutně jen sloužit v zemědělství, na stavbách nebo při těžbě, ovšem může jít o pěkně ostré bojové vozy, jež převáží přesný a smrtící náklad i v tom největším terénním marastu.

Technické údajeTatra 815-7 PRAM
Osádka4 osoby
Pohotovostní hmotnost18 650 kg
Celková hmotnost38 000 kg
Celková délka10 240 mm
Celková šířka2 550 mm
Celková výška3 901 mm
Světlá výška410 mm
Motorvznětový V8 Tatra T3C-928-90
Převodovka14rychlostní, poloautomatická
Typ převodovkyTatra 14 TS 210L
Objem palivových nádrží420 l
Rychlost na silnici85 km/h
Jízdní dosah po silnici700 km

Reklama

Načítám