Hlavní obsah

Tank T-72 M4CZ: Je jen náš, umí se kamuflovat, a pokud na něj ukážete laserem, začne nadměrně kouřit

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tank T-72 M4CZ používá výhradně naše armáda, nicméně jeho základ je ruský, ovšem zásadní modernizace proběhla doma v Česku. Bojové vozidlo má za úkol ničit nejen tanky a jinou techniku, ale i živou sílu, k čemuž má náležité vybavení. Zajímá vás více? Pojďme se na tank podívat společně trochu víc zblízka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Každopádně tento pásový ocelový obr patří do kategorie hlavních bojových tanků se značnou palebnou silou, pokročilou ochranou posádky a se skvělými manévrovacími schopnostmi v terénu. A to i při couvání, jelikož má řidič k dispozici kameru.

Foto: Lukáš Kukla

T-72 M4CZ užívá výhradně naše armáda.

Tank pojme tříčlennou posádku, přičemž řidič má své místo vpředu, zatímco střelec s velitelem sedí v pravé a levé polovině věže. Jelikož má tank samočinné nabíjení, není potřeba čtvrtá lidská síla – nabíječ.

Modernizované provedení M4CZ se chlubí aktivním pancéřováním, které je složeno ze 124 „desek“, v nichž je asi 95 kg plastické trhaviny. Zjednodušeně řečeno, pokud na tank letí projektil, který zasáhne „desku“, tak ta následně exploduje, čímž vytvoří protiexplozi vůči vypálenému projektilu. Zkrátka síla je přetlačena ještě větší silou.

Foto: Lukáš Kukla

Tank má aktivní (reaktivní) pancíř.

Pro zvýšení schopnosti přežití tohoto vozidla na bojišti byl použit nový maskovací nátěr, dále bylo vozidlo potaženo absorbérem mikrovlnného záření, který zmenšuje radiolokační obraz vozidla. Pro snížení tepelného vyzařování při zastávkách lze použít ještě maskovací termorohož, kterou se zakryje motoropřevodový prostor.

T-72 M4CZ navíc díky systému detekce a indikace ozáření pozná, že na něj míří laserový zaměřovač či dálkoměr, čemuž se umí bránit automatickým vystřelením dýmových granátů do směru záření, které následně vytvoří hustou dýmovou clonu.

Foto: Lukáš Kukla

Pracoviště řidiče se automobilovým kokpitům nepodobá ani zdaleka.

Rytmus života tanku udává vodou chlazený britský vznětový dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly Perkins Condor CV-12-1000 TCA, který je naladěný na výkon 736 kW, tedy na 1 000,6 koně. O řazení se pak stará americký automat Allison XTG-411-6 disponující čtyřmi rychlostmi vpřed a dvěma vzad.

Nejvyšší rychlost na silnici je 61 km/h, jízdní dosah má standardně 460 km, zatímco s přídavnými palivovými nádržemi dokonce až 700 km.

Foto: Lukáš Kukla

Snad jen ovladač samočinné převodovky vypadá povědomě.

Nedílnou součástí modernizace bylo také zavedení diagnostiky, která sbírá a vyhodnocuje data ze všech senzorů rozmístěných po celém vozidle. Technologie navíc umí zasáhnout do výkonových parametrů vozidla, popřípadě při havárii umí některé komponenty (např. motor, převodovku) úplně odstavit.

Operuje v noci i pod vodou

V T-72 M4CZ je použit původní ruský 125mm kanon s hladkým vývrtem hlavně, nicméně nechybí zde termoplášť či dvourovinový stabilizátor. Kadence palby je do šesti ran za minutu, nabíjení plně automatické. Navíc byla pro tento tank vyvinuta speciální munice, která umí probít 500mm homogenní pancíř na vzdálenost přes 2 000 metrů.

Foto: Lukáš Kukla

Česká modernizace tank T-72 zásadně vylepšila.

V rámci modernizace se zlepšil systém řízení palby, a to díky italskému systému pracujícímu s balistickým počítačem. Velitel a střelec mají rovněž k dispozici pokročilejší laserový dálkoměr či termovizi využitelnou pro noční operace.

Vedlejší výzbroj tanku zahrnuje jeden protipěchotní kulomet ráže 7,62 mm a jeden protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm.

Foto: Lukáš Kukla

A kdyby něco, má posádka k dispozici ještě dva kulomety.

Tank odolný vůči tlakové vlně, radiaci a chemickým látkám, dále disponuje vytápěním bojového prostoru, ohřívačem chladicí kapaliny a ohřívačem paliva. Pokud by došlo k požáru, spustí se samohasicí systém umístěný jednak v prostoru pro posádku a také v prostoru pro pohonné ústrojí.

Aby řidič věděl, kam má jet, má k dispozici GPS navigaci i mapové podklady, kde jsou vidět pohyby ostatních vozidel jednotky. Rovněž je možné do těchto map zanést pozici nepřítele. Z důvodu zlepšení komunikace se do výbavy tanku dostala i vylepšená radiostanice.

Třešní na pomyslném dortu je asi už jen fakt, že komplexně modernizovaný tank T-72 M4CZ stejně jako předchozí T-72 M1 překonává vodní toky tak, že jede pod vodou. Holt zlaté české ručičky opět úřadovaly a stvořily něco, o čem se původním konstruktérům východní T-72 asi ani nesnilo.

Technické údajeT-72 M4CZ
Osádkavelitel, střelec, řidič
Hmotnost48 000 kg
Celková délka9 820 mm
Celková šířka3 790 mm
Celková výška3 000 mm
MotorPerkins Condor CV-12-1000 TCA
Chlazenívodní
Přeplňování2× turbodmychadlo
Palivonafta
Počet válců12
Výkon motoru736 kW (1 000,6 koně)
PřevodovkaAllison Transmission XTG-411-6
Typautomat, 4+2
Rychlost na silnici61 km/h
Jízdní dosah po silnici460 km/700 km
Rychlost střelby5–6 ran/min.

Reklama

Načítám