Článek
Čím víc se film F1 blížil a odhaloval řadou trailerů, tím větší jsme od něj měli očekávání. Přece jen v hlavní roli Brad Pitt, producent Lewis Hamilton zodpovědný za realistickou stránku věci, zapojení gigantu Apple a režisér Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick, TRON: Legacy 3D).
Občas se stává, že to nejlepší filmaři dají do trailerů, ale snímek jako takový už tak poutavý není. Jenže tohle pro F1 opravdu neplatí, protože ingredience typu akce, humor, sarkasmus, závody, emoce, znovu závody, technické analýzy, nehody nebo odhodlání po smíchání naplno vyniknou až jako celek na filmovém plátně.

Pokud vás baví auta, závody, motorsport nebo samotná F1, tak vás nebude nudit ani minuta.
Vzhledem ke stopáži 155 minut si kdekdo řekne, že může jít o dlouhý a místy utahaný film, ale vůbec. Motoristického nadšence (ne nutně milovníka F1) bude bavit každá minuta, proto případný odchod na toaletu nepřipadá v úvahu.
Snímek vypraví o tom, jak nájemný jezdec Sonny Hayes (Brad Pitt) žijící ve staré obytné dodávce přijme nabídku neúspěšné stáje F1 APXGP, aby jí pomohl získat cenné body a zároveň, aby se sladil s druhým jezdcem, mladým talentem jménem Joshua Pearce (Damson Idris), který je ale vůči Sonnymu spíše nepřátelský (dva kohouti na jednom smetišti). Prostě taková možná až klišé zápletka, ale…
Už začátek snímku vás dramaticky vtáhne do děje a dá poznat, co se dělo v 90. letech a co se děje nyní. Úderně, dynamicky a s notnou dávku sarkasmu. Ten mimochodem provází hlavní postavu po celou dobu dění, čímž si vás protagonista naplno získá. Kolikrát jsme si říkali, že Hayes je takový Dr. House královny motorsportu.

O realističnost filmu se staral i Lewis Hamilton.
Hayes přezdívaný rádoby mistr světa formule 1 devadesátých let (jeho kariéru v F1 ukončila vážná nehoda) je ale za volantem pořád třída a působí sebejistě, což je zásluhou hereckých zkušeností Brada Pitta a výuky řízení formule od Lewise Hamiltona. Máte jednoduše dojem, že postarší závodník Sonny ze staré školy zkrátka pořád ví „kudy chodí kočka za koťaty“, ale i on dělá chyby.
Vysloveně nás potěšilo, že závodní scény většinou působí realisticky a nejsou heroické, až na výjimky nepřehnané a nekončí pokaždé happy endem. O roztřískané monoposty (formule používané ve filmu jsou upravené vozy F2 a řešil to Mercedes) nebude nouze, stejně tak o plány, které nevyjdou.

Podívejte se na reakce reálných jezdců F1 na film.Video: Vertical Entertainment
Ale některé vyjdou a budete zírat, že ne vždy je klíčem k úspěchu být nejrychlejší, nýbrž hrát chytře, zdržovat nebo roztřískat přední nos formule za 5,8 milionu korun. Několikrát. Pokaždé vás však závodní sekce vtáhnou do děje, a to díky povedené akční kameře a přímým záběrům z kokpitu.
V decentní míře se dočkáte i nějaké té vášně, „love story“ a ve vedlejších rolích také známých jezdců F1. Na plátně se tak mihne zmíněný Lewis Hamilton, Fernando Alonso nebo třeba Max Verstappen. Okruhy, na nichž se jezdí, jsou reálné, proto se můžete těšit například na Maďarsko, Nizozemsko, Belgii, Spojené státy americké, Japonsko nebo Abú Dhabí.

Sonny bude ve filmu bojovat i sám se sebou, proto se dočkáte krátkých scén ztvárňujících závodníkovy bolístky.
Všechno tak nějak příjemně odsýpá, film nemá vysloveně hluchá místa, byť nabídne emotivně laděné scény pojednávající o životních chybách závodníka Hayese (snad jen nadšence bez empatie to bavit nebude). Rivalita mezi mladým talentem a starým vlkem jde občas do extrémů, možná až na hranici toho, co by se reálně mohlo, nebo spíš nemohlo dít.
Snímek rovněž poukazuje na to, že F1 je týmový sport a že extrémně záleží na práci mechaniků a inženýrů. Ladění auta, aerodynamika, strategie (do níž Hayes hází často vidle), výměna pneumatik, to vše vám dá pochopit, proč reálná formule zaměstnává tolik lidí a proč stojí tak šílené peníze.
Váháme nad pocitem, jestli byla postava druhého jezdce občas až moc upozaděna, nebo se filmaři rozhodli zvýraznit rozdíly mezi generacemi jezdců tím, že Joshuu Pearceho v první polovině filmu vykreslovali jako mediálně aktivního „party boye“, jemuž ale stále vaří máma.

Pohledy z kokpitu a akční kamera na monopostech vás dostanou.
A po tom všem, co dostanete - emoce, zvraty, vášně, velkou nehodu, naději, zklamání, šok a možná i nepochopení - tak přijde velký a epický závěr. Opravdové grande finále celého filmu, které milovníky závodění přišpendlí do sedačky. A co úplný konec? Bude happy end, vezmou se? Ani tady nečekejte klasiku se snubním prstenem a zářnou kariérou, i když to hlavní postavě budete moc přát.
Jděte do kina
Každopádně film startuje už 26. června 2025 v kinech. Vzhledem k jeho kvalitnímu technickému zpracování doporučujeme využít nějaký lepší kinosál s prémiovým ozvučením a velkým plátnem. Jestli máte tu možnost, tak běžte do lepšího, protože se vám to v zážitku vrátí.
Snímek přístupný od 12 let pak bude bavit asi jen ty děti, které mají rády závody nebo formule (těm ostatním pusťte film Gran Turismo). Za rodinný tenhle snímek označit nemůžeme. A co vaše partnerka, která autům ani závodům vůbec nehoví? Tu klidně vezměte sebou, ta se bude bavit a ve filmu si najde i jiné věci než slastný řev motorů.
Nejsme zrovna kovaní filmoví kritici, takže na film F1 s rozpočtem asi 6,4 miliardy korun koukáme očima nadšených motoristů. Za nás jde o závodní balet, který naprosto pohltí každého autaře. Pro zbytek dospělých půjde o kvalitní podívanou s většinově realistickým provedením i poutavou zápletkou.