Článek
Model M4 Golem od české společnosti STV Group spadá do kategorie MRAP, což jsou pancéřovaná vozidla odolná proti minám i improvizovaným výbušným zařízením a svoje kořeny mají ve válečných konfliktech v Iráku či Afghánistánu.
Hlavním úkolem těchto bojových aut je ochránit posádku před konvenčními, ale i nekonvenčními útoky, které zahrnují také různé léčky. Ono totiž není nic příjemného, když jede vojenská kolona a prostřední auto se náhle vznese vlivem exploze.
Každopádně M4 Golem se od prvních typů MRAP vozidel značně liší, protože ta byla vyvíjena narychlo, byla těžká, pomalá, neobratná. Zkrátka nevhodná pro průjezdy městy nebo úzkými ulicemi vesnic.

Golem je vozidlo typu MRAP, vhodné pro boj ve městě.
Český Golem má šířku 3,1 metru, takže je o cirka 0,6 metru širší než běžný kamion bez zrcátek. S výškou 2,7 metru se vůz může schovat za běžné překážky při boji v městské zástavbě nebo projet pod mosty.
S rychlostí až 150 km/h se až desetimístný vůz řadí mezi svižné bojové prostředky, k čemuž mu pomáhá vznětový šestiválec o výkonu 457 koní a síle 1 627 Nm, kterou přenáší na všechna čtyři kola šestirychlostní automat.
A protože jde o model k nasazení do oblastí, kde je takříkajíc horko, nechybí ani tolik zásadní balistická ochrana posádky a motorové části. Standardně Golem odolá střelbě municí ráže 7,62×39 (například útočná puška AK-47 „Kalašnikov“), 7,62×54R API (sovětský kulomet PKM…) a s přídavným pancéřováním odolá i masivní ráži 12,7×99 mm čili .50 Cal (třeba velkorážový kulomet M2 “Ma Deuce“).

Vůz je pochopitelně pancéřovaný, v základu odolá ranám z AK-47.
Co se týče explozí, tak se bavíme o odolnosti proti výbušninám ekvivalentu 10 kg TNT pod autem a 50 kg vedle něj. Upřesníme, že jde o odolnost ve smyslu ochrany posádky. Ono 10 kilo TNT vám ustřelí nezávislé nápravy i s koly, vůz se může i převrátit, ale posádka přežije. A o to jde.
Jako další zajímavost uvádíme, že tento český MRAP s operativním dojezdem zhruba 800 km má zesílené pneumatiky, které autu umožní překonávat různé překážky, a to od děr přes okopy až po různé terénní nerovnosti. Přední nájezdový úhel 44 stupňů, zadní 43 stupňů, přejezdový 35 stupňů a základní brodivost 900 mm pak mluví za své.

Podívejte se na to, jak český Golem zvládá terén a co všechno umí.Video: STV Group
V rámci testování ve vojenském prostoru jsme několikrát viděli, jak auto zvládlo vystoupat kopec v úhlu 30 stupňů pokrytý hladkými kameny (sami jsme si ho nejdřív vyběhli). Poté jsme řidiči hodili rukavici, aby uprostřed kopce zastavil a rozjel se. Výsledek? Tři protočení předních kol a pak výjezd.
Analog i digitál
Interiér vozu, kam se dostanete bočními dveřmi, zadními dveřmi nebo střešními průlezy, nabízí kombinaci jednoduchých účelových konstrukčních řešení včetně analogových ukazatelů, nasazení moderního samohasicícího systému, výkonné klimatizace nebo dotykových displejů sloužících k částečně obsluze vozu.

Kabina kombinuje analogové ukazatele, fyzická tlačítka i moderní displej.
Všudypřítomné fyzické ovladače jsou přehledné, snadno obsloužitelné i v bojových rukavicích. Nečekejte úplně uhlazené řešení, viditelné nýty jsou všude, ale to je u bojových vozidel naprosto normální.
Na bezpečnost se hledí všude, proto mají členové posádky k dispozici pevné čtyřbodové či pětibodové pásy i úchopná madla. Vystoupit se pak dá nejen dveřmi, ale i různými průlezy. Střecha je plně pochozí, pokud byste se chtěli kochat hvězdami někde uprostřed pouštní noci.

Posádka vzadu má připravené bezpečnostní pásy.
Kvůli omezenému výhledu nechybí ani kamerový systém, na přání lze vylepšit na technologii 360stupňového rozhledu. Ale jestli budete chtít i noktovizor nebo jiné vybavení, stačí si říct.
Plnou parou vpřed
Nepřijmout pozvání za volant by bylo hříchem, ale stejně jsme při nastupování do tohoto kolosu cítili značný respekt, byť je vybaven systémem ABS i stabilizací. A s řidičem toho času na místě spolujezdce, co vás přátelsky podporuje ve všelijakých divočinách, které M4 Golem dovede.

Auto v rámci testů zvládlo stoupání 30 stupňů.
První metry a průjezd vodou však odhalí, že se Golem řídí jako taková větší a těžší dodávka, z níž je jen o něco hůř vidět. Má posilovač řízení, takže s trochou síly s volantem zvládnete kdeco. Vlastně tohle auto uřídí každý průměrný šofér s vypěstovaným odhadem šířky.
Co je vysloveně fascinující? Přejezd skrze terénní nerovnosti. Obří gumy a tlumiče poberou i díry, kde byste s kdejakým offroadem nechali kolo. Ale tady prostě jenom jedete, čekáte ránu a nic. Golem se valí dál.

Schod? Žádný problém, sjedete…
Další úžas v nás vyvolalo překonávání okopů a výjezd „schodů“, kdy se auto předními koly jednoduše zapřelo o kolmou betonovou zídku a prostě ji vyjelo. To samé sjezd.
Pod tvrdými brzdami v terénu má vůz tendence trochu ujíždět do stran, nicméně to je vzhledem k hmotnosti, pneumatikám a povrchu vojenského prostoru očekávatelné.
Nejen do armády
STV M4 Golem má řadu využití. Nemusí jít jen o vůz pro přepravu posádky. Na střechu může přijít otočná věž, vzadu najde svoje využití klidně zdravotnická či pyrotechnická vestavba. A dost dobře takové modulární auto může sloužit u hasičů nebo policie. Limitem jsou více méně jen finanční možnosti klienta.
Navíc jsme zjistili, že české vojsko momentálně vyhlíží nějaký nový MRAP s pohonem 4×4, a víme, že Golem je také ve hře.
Předností STV Group, která vozidlo nabízí, je rovněž know-how i výroba lokalizovaná v České republice včetně servisu a dalších poprodejních služeb.
Krom toho STV vyrábí také různou munici, má pod palcem těžké strojírenství, vývoj výrobních linek, automatizaci nebo třeba transport. Všechno pod „jednou střechou“ a českou vlajkou.






