Hlavní obsah

Adrenalin z obýváku: Gran Turismo představuje 25 let dokonalého virtuálního závodění

Foto: Polyphony Digital/Sony

Kazunori Yamauchi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Představte si dokonalé kolo. Zcela bezchybné, trefené každé přeřazení, každý brzdný bod a každý apex… všechno perfektní. Máte to? Většina lidí to nedokáže, ale pokud je vám honba za touto řidičskou nirvánou vším, pak jste na správné adrese – vítejte do světa Gran Turismo.

Článek

Ten pocit, když přesně trefíte brzdný bod, proletíte zatáčkou a trefený apex ucítíte v zavrnění vnitřního předního kola na obrubníku a na výjezdu vám na obrubníku zavibruje vnější zadní kolo, když všechno uděláte správně a z auta vymáčknete jeho maximu, když oholíte poslední desetinky z vašeho času na kolo… to je prostě k nezaplacení. A přesně to vám herní série Gran Turismo umožní zažít – dá vám všechna auta, o kterých jste kdy snili (a ještě spoustou navíc), a nechá vás jezdit po těch nejlepších tratích z celého světa, ať už jen v souboji s časem nebo s oponenty řízenými počítačem i dalšími virtuálními závodníky z celého světa.

Gran Turismo se zrodilo – a jistě vás to nepřekvapí – z lásky k autům a videohrám. Malý Kazunori Yamauchi miloval auta již od svých tří let, kdy ho otec začal v autě vozit, a chlapec již brzy dokázal pojmenovat všechna auta kolem na silnici. Do videoher a programování se zbláznil, hned jak mu rodiče v deseti letech koupili jeho první počítač. Od té doby snil o dokonalé závodní hře přesně simulující reálný svět a skutečná auta…

Foto: Polyphony Digital/Sony

Kazunori Yamauchi miloval auta již od útlého dětství, časem se k tomu přidala i láska k počítačům

Míra realismu Gran Turisma je fascinující, za volantem rychle poznáte, kde má auto motor a jaká kola jsou poháněná, jestli je naladěné neotáčivě, nebo přetáčivě, a jak se při jízdě v zatáčce přenáší hmotnost a mění přilnavost. Fyzikální model aut se kontinuálně vyvíjí již 25 let a ladí se ve spolupráci s automobilkami a se závodními týmy, zahrnují se i dojmy závodních jezdců nebo tvrdá data testů pneumatikářské firmy Pirelli, zvuk aut se pak nahrává jednotlivě ve speciálním studiu s válcovým dynamometrem. Aby byl zážitek opravdu reálný, topologie tratí se snímá laserem a počasí se simuluje podle meteorologických dat. Závodit v Gran Turismu je prostě jako jezdit ve skutečném světě se skutečnými auty.

Tento sen si splnil v roce 1997, kdy byla konečně k dispozici dost výkonná herní technika, jež jeho vize dokázala přetavit do reality, a tak vznikla hra Gran Turismo pro konzoli Sony PlayStation (kterou mimochodem zmíněný Yamauchi-san pomáhal vyvíjet). Zpočátku v zásadě experimentální titul, který měl otestovat nadšení virtuálních závodníků pro simulaci místo arkády, se ujal nečekaně rychle a vytvořil kolem sebe kult, který vzývají miliony nadšených hráčů po celém světě.

Přesto je Gran Turismo primárně videohrou přístupnou široké veřejnosti, jejímž cílem je bavit a ne frustrovat, takže chování aut není zákeřné a jeho zvládnutí nevyžaduje desítky hodin usilovného tréninku. Hezky si tu tak zazávodí i začínající hráči s gamepadem, kteří hru spustí jen jednou za čas, aby se odreagovali, ale nejvíc ze hry pochopitelně vymáčknou zkušení virtuální jezdci ideálně vybavení volantem a pedály – ti pak mohou dosahovat podobné časy, jako jezdí profíci v reálu.

Foto: Polyphony Digital/Sony

S volantem si hru užije i skutečný závodník. Ostatně při vývoji svými postřehy pomáhal i samotný sedminásobný šampion Lewis Hamilton

Gran Turismo tak není okrajovou záležitostí pro pár bláznů, ale vlajkovým titulem nejprodávanější herní konzole na světě. Letos série slaví 25 let své existence – za tu dobu bylo vydáno již sedm dílů, kterých se prodalo více než 85 milionů kopií po celém světě. Nyní slavnostně vychází díl osmý, o kterém si můžete přečíst v naší obsáhlé recenzi.

Vývoj Gran Turisma zrcadlí vývoj počítačových her jako takových. Například v prvních dvou dílech (PS1) byl model aut složený z 300 polygonů, v dalších dvou dílech (PS2) to už bylo kolem 4 000 polygonů a pár prémiových modelů v pátém díle (PS3) už bylo složeno z 500 000 polygonů. V GT7 už bude každý model tvořit 500 000 polygonů.

To samozřejmě přimělo tvůrce k úvahám, jestli by ti nejlepší hráči uspěli za volantem opravdových závodních aut. A tak se v roce 2008 zrodila Gran Turismo Academy, zcela unikátní projekt umožňující těm nejlepším virtuálním pilotům splnit si svůj sen a usednout za volant skutečného závoďáku na skutečné závodní trati – což by pro ně kvůli financím bylo jinak naprosto nemožné.

VÍTE, ŽE…

Kazunori Yamauchi se svým studiem Polyphony Digital pomáhal při návrhu grafiky a telemetrie pro palubní systémy sériového modelu Nissan GT-R R35? Tak silný je kult Gran Turismo!

Foto: Nissan

Hra Gran Turismo pomohla rozšířit kult GT-R, takže když Nissan požádal o spolupráci Yamauchi-sana a jeho tým, šlo o zaslouženou odměnu

A světe div se, projekt uspěl! V rámci GT Academy se do roku 2016, kdy byla ukončena, skutečně podařilo vychovat 22 velmi talentovaných závodníků, kteří se mohli měřit s profíky – dokazovali to na mnoha tratích po celém světě, například i na slavném Le Mans. Prvním adeptem se stal Lucas Ordóñez, který mimo další úspěchy zvítězil ve čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu 2012 v posádce se samotným Kazunori Yamauchim ve skupině SP 8T a celkově skončili na 30. místě.

Foto: Lucas Ordóñez

První vítěz GT Academy Lucas Ordóñez si zazávodil s Kazunorim na Nordschleife

Asi nepřekvapí, že Yamauchi-san je nadšený řidič, řidičák udělal hned napoprvé a jeho prvním autem byla Toyota Celica Supra, se kterou se po nocích na parkovištích učil řídit a driftovat. Jeho druhým autem se stal Nissan GT-R R 32, který totálně zničil při havárii v rychlosti kolem 200 km/h na smyčce Tokyo Expressway (figurující ve hře GT).

Postupně ale své řidičské schopnosti vypracoval na úroveň velmi talentovaného závodníka, který s chutí závodil ve vytrvalostních závodech na Nürburgringu, nejnáročnějším závodním okruhu světa. Jeho garáží prošla auta jako 2005 Ford GT, Porsche 911 GT3, Nissan GT-R R35, Honda S2000, Mitsubishi Lancer Evolution, Nissan 350Z a mnohá další, nejraději ale má závodní auta: „Jsou to nejvyváženější auta na světě. Čím vyšším výkonem disponují, tím větší kontrolu máte při jejich řízení a tím lépe se cítíte.“ Sám nejčastěji závodil s Nissanem GT-R.

Tak šel čas s Gran Turismem

Rok vydáníKonzole
Gran Turismo 11997PlayStation
Gran Turismo 21999PlayStation
Gran Turismo 32001PlayStation 2
Gran Turismo 42004PlayStation 2
Gran Turismo 52010PlayStation 3
Gran Turismo 62013PlayStation 3
Gran Turismo Sport2017PlayStation 4
Gran Turismo 72022PlayStation 5
Foto: Polyphony Digital/Sony

Kazunori Yamauchi je naprostý blázen do aut, stejně jako my

Letos oslavu 25. výročí vzniku hry Gran Turismo korunuje vydání již osmého dílu (tím sedmým bylo nečíslované Gran Turismo Sport, novinka je proto označená jako GT7) koncipovaného jako pocta lásce k autům a úžasným zážitkům, které vám jejich řízení může přinést. Kromě ohromné porce závodění se silničními i ryze okruhovými auty si tak užijete i volné projížďky s hudbou nebo setkání s dalšími virtuálními automobilovými fanoušky z celého světa, budete si moci kupovat auta svých snů, libovolně si je vizuálně upravovat i ladit jejich techniku, budete moci studovat historii značek nebo detailně poznávat klíčové modely celé automobilové historie. Více si přečtete v naší recenzi, ale pokud jste opravdoví blázni do aut, Gran Turismo 7 by vám rozhodně nemělo uniknout.

Reklama

Načítám