Hlavní obsah

Renault Arkana 1,3 TCe – Protažený Captur se povedl

Foto: Jakub Deml

Kategorie vozů typu SUV-kupé přestává být okrajovou záležitostí. Zatímco ještě nedávno byla tato auta devízou ryze prémiových značek, dnes už SUV modely se splývavou zádí pomalu začínají nabízet i automobilky, do kterých byste to před několika málo lety rozhodně neřekli. Patří mezi ně i francouzský Renault se svým novým modelem Arkana.

Článek

I když tvarem se Arkana podobá vozům jako BMW X6, Mercedes-Benz GLC kupé nebo Audi Q4, velikostně je trochu někde jinde. Rozhodně to není malé auto, ale oproti výše uvedeným je o třídu menší. Na druhou stranu je o osm centimetrů delší než sourozenec Kadjar a rozvor má delší o sedm centimetrů, což se pozitivně projevilo na vnitřním prostoru. Místa pro posádku je tak uvnitř Arkany dostatek na všech sedadlech.

Arkana je vlastně takový kříženec mezi liftbackem a SUV. Na liftback je auto vyšší, na SUV zase nižší. Co se ale nedá upřít je, že tvary má Arkana velmi povedené – autu dominuje výrazná příď, pěkný je elegantní profil vozu nebo i zajímavá zadní světla. Námi testovaný vůz navíc nese výbavový paket R.S. Line, který autu dodává sportovnější vzhled řadou pěkných detailů. Za vyzdvihnutí stojí třeba 18” sportovní kola s efektním červeným paprskem. Tohle auto má zkrátka šmrnc, subjektivně se podle nás jedná o nejhezčí současný model od Renualtu.

Interiér Arkany je velmi moderní, podobný jako v současných modelech Captur nebo Mégan. Dominuje mu na výšku orientovaný displej infotainmentu, ve výbavě R.S. Line pak zaujmou třeba pěkná červeně obšitá sedadla i výplně dveří nebo kvalitně působící použité materiály kombinující karbon s kůží a měkčenými plasty. Zmiňovaná sedadla navíc nejen že dobře vypadají, alee jsou i pohodlná a s dobrou boční oporou.

Foto: Jakub Deml

Arkana je od pohledu velmi povedené auto

Poctivě zpracovaný je také volant. Co ceníme, jsou vkusně zpracovaná kovová pádla pod volantem, žádný laciný plast. Obecně je interiér milým překvapením, je hezký, vkusný a působí hodnotně. Zklamáním není ani infotainment s relativně rychlou odezvou, tady udělal Renault také velký pokrok. Co máme v nových Renaultech rádi, jsou pak cenovky benzinu u čerpacích stanic v mapě navigace. Ty jsou navíc ještě barevně označené dle částky za litr.

Z auta je slušně vidět, sedíte výš než v liftbacku, ne však tak vysoko jako v SUV vozech. Navzdory zkosené zádi vozu mají i cestující na zadních sedadlech lehce nadprůměrné postavy ještě nějaký ten prostor nad hlavou, křivka zádi totiž začíná prudčeji padat až těsně za hlavovými opěrkami zadních sedadel. Zavazadlový prostor pak má poměrně vysoko položenou nakládací hranu, zase ale nabídne slušných 513 litrů prostoru a praktické dvojité dno.

Foto: Jakub Deml

Zobrazení cen pohonných hmot v mapě navigace je příjemnou vychytávkou

Ve výbavě naší slušně vybavené Arkany najdeme například Full LED světlomety, adaptivní tempomats funkcí Stop & Go, navigaci, zadní parkovací kameru, asistent čtení dopravních značek, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, bezklíčový přístup, parkovací asistent, vyhřívaná sedadla nebo třeba audiosystém Bose s devíti reproduktory.

Pod kapotou námi testovaného vozu najdeme přeplňovanou benzinovou jedna-trojku s mild-hybridní technologií, která nese označení 1,3 TCe 140. Nabízí 140 koní výkonu a točivý moment 260 Nm. K dispozici je ještě hybridní motorizace E-Tech, která má o pět koňských sil více a láká zákazníky na papírově nižší spotřebu (výrobce uvádí 4,9 litru na sto kilometrů). Nedávno pak na český trh dorazila také 160koňová verze TCe 160. My jsme si ale vystačili se základní motorizací bez plug-in hybridu a nutno podotknout, že to vůbec nevadilo.

Motor je příjemně tichý a kultivovaný, nejlépe se cítí ve středních otáčkách, kde poskytuje dostatek dynamiky. Nečekejte žádného divočáka, na druhou stranu ani svižnější jízda nedělá Arkaně problém. Přítomnost mild-hybridní technologie nejspíš ani nepostřehnete, do jízdního cyklu je zakomponována jen velmi neznatelně (vypínání spalovacího motoru při zastavování o vteřinku dřív). Ve standardním jízdním režimu pak nepotěší neochota převodovky podřadit – při výraznějším sešlápnutí plynu chvíli trvá, než auto podřadí a vyrazí hbitě vpřed. Převodovka jakoby váhala a doufala, že si manévr rozmyslíte. Ve sportovním režimu se to ale neděje a auto v něm podřazuje ochotně a okamžitě. Kombinovaná spotřeba se nám během týdenního testu ustálila na hodnotě 7,5 litru na sto kilometrů.

Foto: Jakub Deml

Benzinová jedna-trojka není žádný trhač asfaltu, k autu ale poměrně sedí

Arkana jinak nabízí slušné jízdní vlastnosti, auto dobře sedí na silnici a i na hraně netrpí přehnanou nedotáčivostí. Řízení je přesné a podvozek spíše sportovněji naladěný, na což nejsme u Renaultu příliš zvyklí, ale k Arkaně se takové nastavení hodí. Ani na 18” kolech z nás však auto na rozbitých okreskách nevytřáslo duši.

Renaultu se s Arkanou povedla trefa do černého. Nabízí sexy vůz s dobrými jízdními vlastnostmi, slušným prostorem uvnitř a smysluplnými motory. Pro vyznavače vozů typu SUV-kupé, kteří nemají dostatek peněz na to, aby vysolili za auto dva miliony korun, se tak otevírají dveře do tohoto módního segmentu a my si troufáme předpovídat, že se Arkana bude prodávat stejně dobře jako teplé housky na krámě.

Ceny Arkany začínají na 620 tisících korun (akční cena 1,3 TCe 140 EDC v základní výbavě Zen). Hybrid E-Tech 145 pořídíte ve stejné výbavě jen o 20 tisíc dráž, tedy za 640 tisíc korun. Námi testovaný vůz nesl výbavový stupeň R.S. Line, se kterým začínají ceny benzinové jedna-trojky na 758 tisících, v případě hybridu pak na 778 tisících. Nejsilnější 160koňová verze pak startuje na 715 tisících (výbava Intens).

Technické údaje
Motorzážehový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 333 cm3
Výkon103 kW (140 koní) při 6 000 otáček/minutu
Točivý moment260 Nm při 1 750 až 3 500 otáček/otáček
PlněníTurbodmychadlem
PřevodovkaSedmistupňová automatická
PohonPředních kol
Pohotovostní hmotnost1 411 kg
Akcelerace z 0–100 km/h9,8 sekundy
Maximální rychlost205 km/h
Spotřeba (kombinovaná)7,5 litru/100 km
Objem palivové nádrže
Kola a pneumatiky215/55 R18
Rozvor2 720 mm
Rozměry4 568/1 821/1 576 mm
Objem zavazadelníku513 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám