Hlavní obsah

Rallye ze vzduchu aneb Jak se pořizují ty nejlepší záběry

Foto: RedBull

Pilot vrtulníku se musí vypořádat s nízkou výškou, náročným terénem a ještě musí připravit pro kameramana ten nejlepší záběr

2. 12. 2019

Když jsem před pár dny koukal na sestřih nejlepších záběrů z mistrovství světa v rallye, uvědomil jsem si, že skoro polovina z nich je natočená ze vzduchu. A došlo mně, že sice považujeme letecké záběry za samozřejmost, ale ve skutečnosti je to mistrovská souhra pilota a kameramana.

Článek

Vrtulník je pořád ten nejlepší, a zatím i jediný způsob, jak natočit jízdu rallyového speciálu ze vzduchu. Žádný dron neumí letět tak rychle a přesně jako vrtulník, žádná elektronika nezvládne ze vzduchu ostřit a předvídat tak dobře jako kameraman na sedadle spolujezdce, pardon, kopilota. Zvuk vrtulníků zkrátka k rallye neodmyslitelně patří a fanoušci už si dávno zvykli, že hromobití přeplňovaných ostrých závodních motorů podmalovává zvuk lopatek rotoru vířících vzduch.

Foto: RedBull

Žádný dron nedokáže zatím pořídit tak kvalitní obrázky, jako to umí dobře sehraná posádka televizního vrtulníku

Vrtulníky k rallye zkrátka patří podobně jako mechanici či diváci. Kromě televize je používají týmy pro přepravu svých posádek a šéfů, samozřejmostí je vrtulníková záchranná služba a vrtulníky vozí i nadšené sponzory či diváky, kteří nemají hluboko do kapsy. Vidět rallye ze vzduchu je zkrátka obrovský zážitek, podobně jako třeba pohled shora na Le Mans, ale pro piloty a kameramany je to především dřina spojená s nesmírnou odvahou a psychickým nasazením.

Extrémně nízké průlety nad náročným terénem, v horách za špatného počasí či někde v oblacích prachu, to všechno je rallye. Piloti, kteří televizní vrtulníky řídí, jsou ostřílení mazáci s bohatými zkušenostmi v akrobacii nebo z válečného nasazení. Jejich parťáci na sedadle kopilota, kteří ovládají podvěsné kamery, pak stejně jako spolujezdci v rallye spoléhají výlučně na svůj pocit stability ze středouší a nekoukají před sebe, ale na monitor. Kameru ovládají jemnými pohyby joystiku, druhou rukou pak ostří.

Foto: RedBull

Kameraman stráví většinu času pozorováním obrazovky

„Na ovládání vrtulníku potřebujete obě nohy a obě dvě ruce,“ říká Daniel Tuček, pilot záchranářského vrtulníku a organizátor Helicopter Show v ČR. „Nemůžete se za letu ani podrbat, řešíte nejen let samotný, ale co všechno, se děje kolem vás, čtete krajinu, předvídáte turbulence nebo jiná nebezpečí a do toho ještě komunikujete s řídícím letového provozu, případně s jinými piloty.“ Při natáčení rallye pak musí pilot vrtulníku ještě tak trochu myslet i za kameramana, musí mít představivost a cit, aby mu připravil optimální záběr. Ti dva musí být zkrátka sehraní stejně jako posádka v závodním autě.

Kameraman je pak kromě pilota ve spojení ještě s režisérem. Jeho úkolem je natočit co nejlepší záběry a mít čich na co nejlepší obrázky. I tady hraje hlavní roli zkušenost a cit. Při natáčení filmů můžete záběr několikrát opakovat, případně vypomůže postprodukce, ale v případě rallye se jede na první dobrou a rovnou živě. Kamery sice disponují skvělými automatickými funkcemi při ostření a měnění světelnosti, ale jejich největší nevýhodou je, že reagují až na situaci, která se právě děje, kdežto zkušený kameraman je umí předvídat.

Tak, a teď už dost řečí, pohodlně se usaďte a nenechte se ničím rušit během sledování vrtulníkového duetu při natáčení těch nejlepších záběrů z rallye…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama