Hlavní obsah

Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol

 

Dlouhou dobu si Volkswagen držel nejvýkonnější variantu přeplňovaného dvoulitru, ale teď se situace mění a Seat Leon Cupra dostává 300 koní a pohon všech kol navrch. Konkurence pro Golf R Variant tedy přichází z vlastních řad!

Článek

Leon Cupra zažívá v poslední třetí generaci velký úspěch. V loňském roce se v Evropě prodalo na 8300 kusů nejvýkonnější varianty Leonu. Seat si zároveň zaslouží poklonu za to, jak se mu podařilo z Leonu Cupra udělat vynikající hothatch pro každodenní použití. Španělská automobilka toho úspěchu využívá a už po druhé inovuje ostrou verzi třetí generace modelu Leon a posouvá ji dál. Na začátku se automobil představil s výkonem 280 koní, o rok později přišlo navýšení na 290 koní a teď znovu přichází posílením o dalších 10 koní. Tato úprava je však důležitější, než kterákoliv jiná dříve.

Foto: Archiv Garáž.cz

Byť to na první pohled vypadá, že jde opět jen o lehké navýšení o 10 koní, které by šlo udělat úpravou softwaru, tak tady došlo ke větším úpravám, respektive k použití techniky, kterou měl Volkswagen Golf R. Tedy nezvýšil se pouze výkon, ale především točivý moment, který se z 350 posunul na 380 Nm. Rozsah maximální síly je nyní 1800 - 5500 otáček za minutu. K tomu se ještě přidává pohon všech čtyř kol, který bude dostupný pouze u praktičtější varianty kombi a v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. Je to vcelku logický výběr, protože zbylé dvě karosářské varianty by s pohonem všech kol nebyly tolik prodávané. Leon ST Cupra budete moci koupit také jako předokolku s manuálem a to samé platí pro třídveřovou variantu či pětidveřový hatchback.

Foto: Archiv Garáž.cz

Facelift Leonu Cupra 300 se netýkal pouze motoru a pohonu všech kol. K tomu bylo potřeba přidat pár dalších drobností. Z pohledu designu jsou tu nové nárazníky, přední má výraznější otvory pro vstup vzduchu, zadní pak decentní difuzor. Nechybí full LED světlomety, u kterých jsou nově vpředu integrované blikače do denního svícení a v interiéru potom velký osmipalcový dotykový displej s novou grafikou, ale také nové čalounění, Alcantara a karbonové obložení. Jsou to jen decentní změny, které Leon Cupra lehce vylaďují

Ve Španělsku jsem si vyzkoušel dvě různé varianty. Jako první jsem se posadil za volant pětidveřového hatchbacku s pohonem předních kol a s manuální převodovkou, a následně přišlo provedení kombi s pohonem všech kol. Obě jsem vzal na stejnou silničku plnou zatáček a horizontů. Musím říct, že zcela zásadní je pro Leon Cupra Performance paket, který ji opravdu hodně proměňuje. Ten obsahuje pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 a výkonnější brzdy s plovoucími kotouči. Cupru s Performance paketem poznáte podle matně černých doplňků exteriéru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rozdíl ve výkonu a dynamice reálně poznáte jen, když vedle sebe postavíte obě verze Cupry. Každopádně z motoru jsme byli nadšeni už ve verzi 280 i 290 a tady vystřeluje s manuálem dopředu ještě s větším odhodláním. Zrychlení, stejně jako rozsah přeplňovaného dvoulitru, je neuvěřitelné. Překvapivější bylo však chování předokolky v zatáčkách. Grip auta je u pětidvířka fantastický, stejně jako brzdný výkon. Rychlost, kterou se dokáže proplétat uzoučkou okresní silnicí plnou horizontů, byla obrovská. Daleko více špičkové chování vyniklo, když jsem si přesedl do prodloužené Cupry s pohonem všech kol. Největší rozdíl je totiž právě v Performance paketu. Navíc se tady ještě přidala vyšší hmotnost a horší grip obyčejnějších pneumatik. Neprospěla tomu ani dvouspojková převodovka DSG, která mírně sbírá potenciál motoru. Bylo to jako den a noc. Dynamika nebyl tím nejpalčivějším problémem, ale výkon brzd a schopnost stáčet se do zatáček byli na absolutně jiné úrovni, než v případě pětidveřové verze. Chtěl jsem brzdit na stejných místech jako s předchozí verzí, ale stačila první zatáčka, vykulený oči a hned jsem ubral. Brzdy se během chvilky přehřály a už se propadal pedál. Kombiková čtyřkolka byla dokonce více nedotáčivá, než předchozí pětidveřová předokolka. Jsem zvědav, až si je vyzkoušíme tady v České republice.

Foto: Archiv Garáž.cz

Potom jsem se vydal ještě na handling okruh s klouzavým povrchem, který pro nás měl Seat připraven. Tam jsem si dojmy z Leonu Cupra ST 4Drive napravil. Tady se ukázalo, že se čtyřkolkou bude sranda. Samozřejmě, že využívá služeb poslední generace spojky Haldex, ale je naladěna tak, aby po zatočení a přidání plynu hodila zadkem. Nebudou to průjezdy ve stylu BMW xDrive, ale za apexem se zadek vcelku příjemně a s jasnou informací pro řidiče vydá do strany. Zvládne i přehazovačku. Jakmile jste na suchém neklouzavém asfaltu, tak je víceméně neutrální, s rychlým nájezdcem lehce nedotácivá.

Foto: Archiv Garáž.cz

Seat s Cuprou opět přidal plyn a chce zákazníkům nabídnout zase něco navíc. Teď máte 300 koní v základu a určitě se vyplatí připlatit si za Performance paket. I s ním bude asi nejlepším hothatchem pro každodenní použití a z pohledu motoru s ním konkurence bude mít o trošku větší problém. Volkswagen si tím navíc kydá do svého hnízda, protože Leon Cupra 300 bude z pohledu ježdění určitě lepší variantou než Golf GTI s výkonem 245 koní.

Reklama

Načítám