Hlavní obsah

První dojmy: Audi A4 Allroad 3.0 TDI

Foto: Archiv Garáž.cz

Obrněnou A4 ještě budeme mít na regulérní videotest, kde vyzkoušíme její novou čtyřkolku, ale pár dní už jsme za jejím volantem strávili. A bylo to docela příjemné první rande.

Článek

Allroad je u Audi už oblíbenou a ceněnou komoditou. Není divu, že po úspěchu první obrněné A6 se rychle přišlo na to, že by to s obří mřížkou chladiče, s charakteristicky svislými příčkami, slušelo i menší A4. Dneska už oplastované kombíky nikdo nepovažuje za exces, ba naopak - třeba nová A4 Allroad míří i na trhy (USA, Čína), kam se základní kombíková A4 nikdy nepodívá. Hlad po lepší výbavě do terénu je zkrátka veliký, jakkoliv to mají tyhle zdrsnělé kombíky těžké tváří v tvář čím dál tím větší ofenzívě SUV a crossoverů, často i z vlastních řad. 

Operativní leasing Audi A4

Novou A4 už testoval Ondra, byť jenom s nejslabší naftou a předokolkou. Už na základním modelu ale bylo vidět, o kolik se zas technika posunula. A4 Allroad k úsporám na váze a novým podvozkovým nápadům přidává zbrusu novou čtyřkolku a trochu posílený třílitrový nafťák. Na diesel sází Allroad především, ať už jde o nejsilnější agregát o výkonu 272 koní a mocném krouťáku 600 N.m, nebo námi testovanou slabší verzi tohoto motoru, která se spokojí s pouhými 218 koňskými silami. Benzín je v nabídce jenom jeden, foukaný dvoulitr vybičovaný k 250 koním, doprovázený dvěma slabšími dvoulitrovými diesely. Pro středoevropského zákazníka nabídka, ve které si nelze nevybrat.

Třílitrový diesel má pod kapotou slušnou dynamiku a hravě si poradí s trochu vyšší váhou. Nesmíte na něj ale příliš spěchat. Sedmistupňový S Tronic je totiž spíše myslitelem než sportovcem. Jeho naladění do pohodlí nijak nerozhodí ani sportovní mód, při něm to akorát po prudkém sešlápnutí plynového pedálu víc škubne a Allroad jako splašená kobyla vyrazí vpřed. Na charakteristickou prodlevu si ovšem rychle zvyknete, při běžné jízdě vám totiž s citlivou nohou umožní mnohem plynulejší ovládání vozu. 

Vše souvisí s váhou vozu. S těžkým předkem musíte počítat při nájezdech do zatáček, celková váha vozu o sobě dá vědět při prudkém brždění, ale při běžném krájení stovek kilometrů na dálnici zas A4 Allroad díky svým metrákům drží jako přibitá. Cit v řízení je kvůli elektrickému posilovači mizivý, ale přesto celým tělem - utopeným v úplně nových a velmi pohodlných sedačkách - vnímat onu masu kolem sebe. Pro A4 je to pocit poměrně nový, na takovou jistotu a neohroženost jsme zvyklí spíš u A6. Svou roli v tom jistě hraje i špičkové odhlučnění v kabině a zvukomalebný projev šestiválce pod kapotou. 

A aby to bylo fér, zmínit musím i příplatkové adaptivní tlumiče, díky nimž přechody mezi jednotlivými jízdními módy ucítíte okamžitě. V Comfortu jsou i české výtluky snesitelné, v Offroadu můžete polňačku klidně zdolávat rychlostí blížící se okreskovým limitům a Sport... sport je tu spíš na okrasu - pořád sedíte v těžkopádném dieselu, který je laděn do pohodlí, takže se A4 Allroad při pokusu o Laudu citelně nakloní. Pak sice drží, ale vzhledem k nulovému citu pod rukama a posádce zběsile rotující kolem vás tyhle choutky rychle přejdou. 

Jedním z důvodů opatrnějšího blbnutí bude možná i nové quattro pod nohama. Tentokrát už nedostanete stálou čtyřkolku s Torsenem, ale systém quattro ultra s připojovanou zadní nápravou. V A4 Allroad slaví systém svou premiéru a zadní kola v případě nedostatečné trakce na předních dokáže připojit už za 0,2 vteřiny. V reálu byste vůbec neměli tuhle magii postřehnout, snad s výjimkou snížené spotřeby, která byla důvodem pro zavedení nového systému. Při výběru Allroadu se ale nemusíte bát, v nabídce je i stálá čtyřkolka s Torsenem, kterou jsme měli v testovaném modelu. Quattro Ultra najdete jen v úsporné benzínové verzi Ultra. Doufáme, že se nám také dostane do ruky, abychom mohli oba systémy porovnat. 

Systém tedy zasahuje až ve chvíli, kdy se něco děje, což mnoha fanouškům čtyřkolek určitě nepůjde pod vousy. Berme však na vědomí, že A4 Allroad není Jeep Wrangler - je to kombík s o 3 centimetry vyšší světlou výškou a spíše kosmetickým oplastováním. Nedotáčivost je tu značná, ale to se pere váha šestiválce s vektorováním točivého momentu. Premiéra quattro Ultra neznamená, že by se do budoucna všechny modely zbavily osvědčeného Torsenu. To spíš v honbě za úsporami bude Audi přecházet na elektronickou čtyřkolku hezky krůček za krůčkem. 95% zákazníků rozdíl nepostřehne a i při jízdě po poli či po lese jistě nový systém nenarazí na výraznější překážky. My ho někdy v budoucnu zkusíme vzít do těžšího terénu a uvidíme, co v něm vlastně vězí. Tradiční Torsen v třílitru zvládnul výlet na houby bez ztráty kytičky, ale české lesní cesty nejsou žádným výrazným soupeřem, takže v regulérním testu trochu přitvrdíme. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Při cenovce vysoko nad milionem (1,3 milionu za testovanou verzi) přijdou jistě na mnohé chalupáře mrákoty, ale A4 Allroad vážně není jen navoněnou Octavií Scout. O kvalitách interierů čtyř kroužků už toho bylo sepsáno hodně, ale A4 dědí především vychytávky dražších bratříčku, včetně plně digitální kapličky přístrojů, která vám umožní konfigurovat celý panel, nastavit si tam úžasně vypadající navigaci a spoustu dalších dat, nechat si promítat HUD přímo před sebe, nebo se kochat osmipalcovým displejem vpravo, který je na rozdíl od ostatních A4 standardem už v základu. Pro hračičky je A4 Allroad učiněným pokladem. Ano, virtuální kokpit je za příplatek, ale jsou hned po adaptivních tlumičích ty nejlépe investované peníze. Ergonomie se tím zlepší o tisíc procent, a to je něco, co se vám bude připomínat při každé - byť sebekratší - cestě vaším vozem.

Pokračovat bych mohl nadstandardním zástupem elektronických asistentů, adaptivním tempomatem a příkladně fungujícím Audi Pre sense, ale já se chci zastavit hlavně u parkovacích kamer. Audi má senzory kolem dokola, takže vás upozorní i na překážky číhající pár centimetrů od vašeho auta, klidně někde u země, nebo zahouká, když couváte z parkovacího místa a něco se blíží ze strany. Také má dopočítavanou kameru, která vám umožní se na auto podívat hezky shora, takže vám nebude dělat potíže se srovnat i do hodně ošemetných parkovacích pozic. Odřít kola je s tímhle systémem opravdu fuška, je to jako parkovat ve videohře - zvládne to i malé dítě.

A právě za tyhle bazmeky si ve výsledku připlácíte. A kdo má hodně peněz, může si do A4 premiérově pořídit i audio od Bang Při pohledu na cenovku ho nemůžeme doporučit s úplně klidným srdcem, ale hraje skvěle a jak se říká... proti gustu.

Audi A4 Allroad zvenku vypadá přesně tak, jak si ji představujete. A právě proto vás překvapí jízdním komfortem a požitkem na palubě. Mezigeneračně je to slušný skok, designově spíš přešlapování na místě. Takže nesuďte knihu podle obalu a běžte se projet. Pak možná z autosalonu budete odcházet mírně nalomeni... ovšem jen myšlenkově, protože bez ohledu na povrch můžu slíbit, že tohle Audi z vás duši nevytřese.  

Reklama

Načítám