Hlavní obsah

Premiéra závodního elektromobilu v Čechách se nepovedla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jedním z lákadel letošního Setkání mistrů byla i účast Jana Černého, který jako první Čech domácím fanouškům předvedl ryze elektrický soutěžní speciál Hiper MK I.

Článek

Pro tým Jana Černého ale start s elektrickým vozem nebyl jediným zpestřením Setkání mistrů. Se Škodou Fabia R5 Zdeňka Pokorného, s níž Honza Černý startoval v letošní sezoně MČR a ME v rally, totiž v Sosnové diváky pobavila legenda světové rally - známý Fin Markku Alén. Bohužel, ženám, technice a elektrice zvlášť, poručit nelze, a elektrický vůz Hiper MK 1 po odjetí pár kol zůstal bezvládně stát v servisním zázemí týmu Jana Černého. I těch pár kol ale stačilo divákům na autodromu k tomu, aby mohli zhodnotit velkou rychlost, vysoký výkon, ale dost nezávodní projev na trati, kterému kromě hvízdání pneumatik chyběla závodní zvuková kulisa. V první rozjížďce dokonce Honza Černý s „elektrikou“ zajel druhý čas, ale pak inovativní speciál řekl dost. Zřejmě následkem havárie v minulém týdnu došlo k problémům a technici vyhodnotili, že další ostrá jízda by mohla přinést větší problém.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tým Jana Černého a především Škoda Fabia R5 byla ale na trati vidět víc než dost, protože za volantem se objevil natěšený Markku Alén, který měl první možnost si vyzkoušet tento veleúspěšný soutěžní automobil. Alén si jízdu moc pochvaloval a nechal se svézt i od Jana Černého. Na oplátku tato legenda několik kol odkroužila s Honzou Černým na sedadle spolujezdce a oba soutěžní jezdci si sdělovali své pocity a proběhla i výměna rad a zkušeností, které se Janu Černému jistě budou hodit v nadcházející sezoně.

Jan Černý, soutěžní jezdec: „Elektrický Hiper MK 1 přijel do Sosnové na poslední chvíli v pátek večer, protože na něm mechanici do poslední chvíle pracovali po malé nehodě, kterou minulý týden utrpěl při jedné show v Rakousku. Na trati se auto chovalo z jezdeckého hlediska moc pěkně, má neskutečný výkon, který je hlavně k dispozici ihned. Rychle jsem si zvykl i na trochu nezvyklé ovládání a bylo mi jasné, že pokud bude auto fungovat a bude sucho, tak jen těžko najde soupeře mezi srovnatelnými vozy R5. Skutečně to auto jede jako z praku, ale co mu chybí úplně, je zvuk. To zcela snižuje emoce z řízení a rally je podle mě hlavně o emocích jak pro jezdce, tak pro diváky. Nevím, jestli se do budoucna nevyřeší zvuk nějakým reproduktorem, nebo nedojde ke kombinaci se spalovacím motorem a vytvoření hybridu, ale tohle plně elektrické závodění aktuálně rozhodně není cesta, kterou bych se chtěl vydat. Doufám, že ještě hodně dlouho bude soutěžní auta pohánět spalovací motor, který bude řvát, bude polykat benzín a bude v něm olej, nejlépe MOGUL. Celkově bych sosnovské setkání ale hodnotil velmi pozitivně. Akce jako taková nemá u nás konkurenci a je skvělé, že se pořadatelé každý rok snaží sem pozvat nějaké zahraniční hvězdy motorsportu. Chci tímto pořadatelům poděkovat za pěkný závod a všem našim partnerům za podporu. Pro mě je to čest zde startovat. Trochu mě mrzí, že sem nedorazí víc domácích závodníků, kteří to mnohdy mají kousek. Hodně jsme se v Sosnové těšili také na náš souboj s tátou v kartcrossech, ale nakonec tátovi krátce po startu odešla spojka a moc se nesvezl. Vše jsme si ale vynahradili na večerním vyhlášení mistrů republiky v rally v České Lípě, kam jsme si s Petrem Černohorským mohli dojít pro poháry za třetí místo v šampionátu, což je pro nás odměna za naše letošní snažení.“

Foto: Archiv Garáž.cz

Markku Alén, legenda světové rally: „Škoda Fabia R5 je výborný závodní stroj pro pochopení principů závodní jízdy. Je to ale naprosto jiný stroj, než s jakým jsem byl zvyklý závodit. Auto je hodně klidné a vyžaduje čistý styl jízdy. Oproti vozům skupiny B, s nimiž jsem závodil, mu ale přeci jen chybí nějaký výkon. Honza je velice nadějný jezdec a musím mu poděkovat, jelikož jsme si během víkendu předali mnoho informací a byl mi nejen on, ale celý jeho tým, velkou oporou a působil na mě velmi profesionálním dojmem. Viděl jsem i elektrické závodní auto, ale to mi moc neříká. Já vyrostl na obrovském hluku motorů a výfuků, a nemyslím si, že by elektrické vozy byly budoucnost rally.” 

Foto: Archiv Garáž.cz

Patrik Štipák, Performance Solutions: „Když mi Manfred Stohl před rokem nabídl spolupráci s jeho firmou Stard, jeden z projektů byl elektrický vůz Hiper MK1. Kontroverzní, rozporuplné auto. Někdo ho miluje, jiný nenávidí. Hiper MK1 má dva motory pro každou nápravu zvlášť, baterie jsou uloženy uprostřed vozu. Stard dosáhl ideálního rozvážení vozu 50/50. Rozměry všech komponentů jsou malé a díky tomu se posunulo těžiště výrazně níž. Díky řízení všech systému zvlášť, má auto neuvěřitelné možnosti různého nastavení. V první jízdě, kdy seděl Honza v autě poprvé v životě v závodním tempu, zajel 2. nejrychlejší čas. Ve druhé jízdě ještě zrychlil, bohužel se ukázalo, že poškození ze středy bylo větší, než se očekávalo. Z důvodu bezpečnosti se tak nedalo dále pokračovat. Moc mě to mrzí, protože by bylo velmi zajímavé sledovat souboj s ostatními vozy.“

Reklama

Načítám