Hlavní obsah

Pozor na vyplavené ojetiny z Německa! Může to být past

Foto: Shutterstock/David Calvert

Aktuální rozsáhlé záplavy v Evropě pošlou na trh stovky a tisíce podvodných ojetin, přes které se přehnala voda a bahno. Auta, kterým na první pohled v inzerátu nic není, tak mohou být obrovská past plná starostí bez vidiny spolehlivého provozu.

Článek

Příroda nám čas od času ukáže, že jsme proti jejím silám krátcí. Ať už jde o nedávnou bouři na Moravě nebo aktuální rozsáhlé záplavy v Německu a dalších západoevropských zemích, tak je to vždycky katastrofa obrovského rozměru. A ta ničí jak lidské životy, tak i majetek a samozřejmě také auta.

Vytopené auto je obrovská past, ale věřte, že mnoho podvodníků se bude snažit takto zasažený vůz prodat za více peněz, než jaká je jeho reálná zůstatková hodnota. Dá se ale vůbec takové auto snadno poznat? Neztratí se v davu běžně opotřebovaných a trochu zavánějících ojetin?

Asi vás napadne, že v dnešní době, kdy jsou auta prolezlá od podlahy až po střechu složitou elektronikou, už je vyplavené auto na odpis. Ano, je, ale teoreticky může ještě chvíli fungovat. Stačí když prodávající počká, až auto důkladně proschne, než se ho po pokusí oživit.

A protože vidina pěkného Passata 2.0 TDI za dobrou cenu je až příliš lákavá na to, aby se někdo zaměřil na detaily a zajímal se o něco jiného než číslo na tachometru a spotřebu paliva, tak se klidně může stát, že si člověk koupí vyplavené auto a vůbec si toho nemusí všimnout.

Hned nemusíte nic poznat

Triky prodejců jsou následující: samozřejmě z auta vyhodí zpravidla znehodnocený akumulátor a koupí nový. Pak nechají interiér vozu důkladně vyčistit. Charakteristický zápach bahna může buď zmizet, nebo ho přetlučou nějaké intenzivní spreje a „voňavky“. Pak vám prodejce řekne, že dal auto na mytí interiéru, ale že ho nenechali vyvětrat, takže trochu zasmrádlo a že to brzy vyčichne.

Foto: Shutterstock/Alex Tihonovs

Takhle samozřejmě žádný podvodník prodávat auto nebude, protože by hned na první pohled bylo jasné, kolik uhodilo

Také umyjí motorový prostor a co z hlavních věcí nebude fungovat, to nechají opravit. Případně vám přiznají, že třeba nefunguje zámek u spolujezdce, a že vám tedy dají slevu. Paradoxně ale bývá elektronika moderních aut mnohem bytelnější, než si lidé myslí, a může přežít i záplavy. Tedy do doby, než všechny konektory definitivně vyreznou.

Opravdu se ale může stát, že ani diagnostika nic podezřelého hned neukáže. „Jo, pane, to jsou ty jednotky, to tyhle chyby hlásí u těchto aut vždycky, když to déle stálo tady na bazaru s odpojenou baterkou, ale koukněte, jak to pěkně jede a za pět litrů!“ Bude se dušovat podvodník.

Voda s bahnem se ale dostane všude. Zateče za plastové kryty sloupků, za všechna těsnění, pod sedačky, za koberce, do palubní desky, za pedály. Nezbyde než pátrat opravdu všude, tedy i za dveřním těsněním, v zavazadlovém prostoru, v útrobách palubní desky. Docela dobrou nápovědou bývá stav stropnice, která se často po kompletním vyplavení odlepuje a bývá nahnědlá. Vyčistit jde o poznání hůř než sedačky a koberce.

Foto: Shutterstock/Nelson Antoine

Jakmile se voda převalí přes kapotu, už to obvykle znamená pro auto nevratné škody. Žádné auto není tak dobře utěsněné, aby se do něj voda nakonec nedostala

Pátrejte i po kovových dílech v interiéru, třeba kolem tělesa pedálů a pod sedačkami. Po vyplavení auta tam lze objevit poměrně průkazné stopy, především korozi a pak usazenou špínu. Někdy je na dílech dokonce vidět, jak v autě postupně klesala hladina vody. Pokud to jde, odmontujte zadní podsedák a podívejte se pod něj. Tam lze často objevit úplný „poklad“, který o minulosti ojetiny napoví nejvíc (bulharská parkovací karta, svár z neodborné opravy bouračky, bláto atd.).

Co všechno hrozí

Pokud se auto válelo ve vodě celé, tedy hladina byla nad kapotou, je to opravdu pořádný malér. Ačkoli se výrobci snaží navrhnout sání tak, aby auto zvládlo i monzunové deště a průjezd hlubokou louží, pravděpodobně se voda dostala až do sání a do motoru. A spolu s ní i písek a bahno. Tohle vyžaduje kompletní rozborku sání. A pokud někdo otočil klíčkem a motorem, pravděpodobně je pod kapotou „vymalováno“. Vodu totiž, na rozdíl od vzduchu, písty nestlačí a jediné protočení může stačit k tomu, aby se ohnuly ojnice.

Foto: Shutterstock/Akintevs

Vedle mechaniky to nejvíce odnese elektronika, která, když už se nezkratuje, časem zoxiduje a vyrezne. Opravy kabelových svazků jsou úmorná práce, ceny řídicích jednotek a modulů závratné

Voda s jemným prachem se dostane také do převodovky, ložisek a všude napáchá nevratné škody, protože pak bude působit jako brousek. Všechny postižené komponenty se bez důkladné rozborky a vyčištění brzy nadměrně opotřebují a zničí. Odnesou to také diferenciály.

A jak už jsme zmínili, koroze začne hlodat v elektronice a postupně přestane všechno fungovat. Diagnostika začne psát různé hlášky, zpravidla vypoví službu i hlavní řídicí jednotka. V moderním voze to pak často znamená opravu nad rámec zůstatkové ceny celého auta.

Dá se s tím něco dělat?

Jestli jde vyplavené auto zachránit? To záleží na rozsahu poškození. Jestli se kromě vody prohnal autem také odplavený strom a autobus, už je to k ničemu, ale podvodníci nebudou prodávat rozbořené auto. Ti se pokusí udat právě kus, který není na první pohled poškozen nehodou, ale jen se „vykoupal“.

Foto: Shutterstock/christianthiel.net

Zatímco hluboká louže se dá s opatrností projet a auta jsou na to obvykle stavěná (vždyť třeba některé off-roady mají skoro metrovou brodivost), tak jakmile se voda dostane dovnitř, už je dílo zkázy dokonáno

Bez opravdu rozsáhlých oprav se ale takový vůz bezproblémově provozovat nedá, takže jeho jediným realistickým účelem bude použití na náhradní díly, případně třeba k nějaké přestavbě. Pak je ale nezbytné auto kompletně odstrojit a rozebrat, včetně motoru a součástí pohonu. Až pak uvidíte, kam všude se voda s bahnem dostaly.

Samozřejmě někdo šikovný, kdo si mechanické práce umí udělat sám, může takové auto hledat cíleně. Záplavy si bohužel nevybírají a za oběť jim padne i spousta sportovních či nějakým způsobem zajímavých aut. Takže vyplavené auto opravdu může posloužit jako zdroj náhradních dílů pro jiný vůz. Jenže to je asi tak to jediné, na co se dá zužitkovat. Pokud raději chcete jezdit, tak s vyplaveným autem daleko nedojedete. Takže pozor na ně!

Reklama

Související témata:
Potopa
Záplava
Načítám