Hlavní obsah

Poběda - tak se jmenoval poválečný sovětský automobil

Foto: Archiv Garáž.cz

Prvním poválečným autem vyvinutým v Sovětském svazu byla Poběda, prostorný a velký osobní automobil, který měl zaplnit tamní silnice. Byl ale tak skvělý, nebo si jej jen Rusové dodnes idealizují?

Článek

Stalo se to během oné slavné mrazivé ruské zimy, která porazila německou armádu u Stalingradu. Andrej Lipgart, hlavní konstruktér automobilky GAZ, tehdy jel do Moskvy na poradu, aby nadřízeným představil plány na nová auta. Hlavně se spoléhal na velký sedan Rodina. Právě tento projekt byl i nakonec schválen a automobilka na něm měla nadále pracovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Automobilka GAZ nebyla v Sovětském svazu nová, už před válkou se zde montovaly v licenci Fordy A a AA pod značkou GAZ, od roku 1936 pak běžela výroba automobilu GAZ M-1, který byl vlastně Fordem B. Za války pak běžela produkce nákladních aut a terénních automobilů 64 a 67. Když Rudá armáda získala ve válce převahu, bylo jasné, že budou potřeba osobní automobily pro rodinu. A Rusům se tehdy líbil nový moderní Opel Kapitän s pontonovou karoserií. Výsledné auto mu bylo velmi podobné, chyběly však zkušenosti s výrobou karoserií. Maketa auta vznikla ze dřeva a podle ní se vyrobily matrice na lisování. Karoserie se však propadala, a tak se nakonec lisovaly mnohem menší díly, které se svařovaly, tmelily a brousily dohromady. Výroba tak byla nakonec nesmírně pracná.

Foto: Archiv Garáž.cz

První prototyp byl hotový 6. listopadu 1944, tehdy ještě se šestiválcem pod kapotou (motor vyrobený v licenci Dodge) a zadními dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Auto mělo řadu nedostatků, okna netěsnila a nevešel se do něj dospělý muž v klobouku. Předělala se náprava i motor, sedadla měla nižší čalounění a okna nově těsnění. Také zadní dveře dostaly panty dopředu a otevíraly se klasicky. Dva prototypy byly dovezeny na prezentaci do Kremlu, kde bylo rozhodnuto o výrobě čtyřválcové verze, aby měl automobil menší spotřebu. Tehdejší vůdce Stalin ale nebyl spokojený se jménem Rodina, ironicky se totiž tvůrců ptal, kolik stojí vlast? A tak se ke slovu dostalo záložní jméno Paběda, tedy vítězství. O tom měl zrovna Stalin jasnou představu, kolik může stát.

Foto: Archiv Garáž.cz

Výroba byla zahájena 21. června 1946, za první rok ale bylo ručně smontováno jen 23 aut. Naplno se pásy rozeběhly až v roce 1949. Pabědu poháněl benzínový řadový čtyřválec o objemu 2,1 litru s výkonem 50 koní. Její maximální rychlost je 105 km/h, průměrně spotřebuje 13 až 15 litrů benzínu na každých 100 km jízdy. Není divu, když váží 1450 kg. Vyšší světlá výška a robustní podvozek ale dobře odolávali rozbitým silnicím. Kromě běžných verzí, z nichž se 10 % dostalo do taxislužby, vznikly i speciální verze se šestiválcem a výkonem 90 koní pro KGB a také terénní model GAZ 72 s pohonem všech kol z terénního modelu 69. Nakonec ale Pobědu nahradila luxusnější Volha 21 přezdívaná Carevna a výroba byla ukončena v roce 1958. Nebyl to ale konec, auto se od roku 1950 montovalo v Polsku jako FSO Warszawa. Nebýt jeho, asi by v Polsku žádný automobilový průmysl nevznikl.

Reklama

Načítám