Hlavní obsah

Plány na lidovou Tatru z Kopřivnice nevyšly

Foto: Archiv Garáž.cz

Pravděpodobně jste o ní nikdy neslyšeli. Ale je to tak, Tatra plánovala lidové auto malých rozměrů a nízké ceny. Na jeho výrobu se ale nedostalo a vše tak zůstalo u luxusních limuzín pro politiky a vysoké úředníky.

Článek

Naše domácí automobilka Tatra má za sebou poměrně dlouhou tradici osobních automobilů, ke konci pak zejména luxusních limuzín s vidlicovým osmiválcem. Bohužel, ty ale výrobu osobních typů dovedly ke smrti, protože scházelo něco lidovějšího. Plány ale byly, jak dokazuje koncept 604.

Foto: Archiv Garáž.cz

Malé a dostupné auto by jistě do rozpočtu kopřivnické automobilky přineslo tolik potřebné finanční prostředky. Vývoj pokračoval i v padesátých letech, kdy navazoval na typ 97. Výsledkem byl prototyp 604 z roku 1954 (jméno dostal podle toho, že 603 navazoval na větší Tatru 87). Stejně jako větší sestřička, i on vznikal v utajení. A zachovával si všechny konstrukční principy, jen v menším měřítku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Takže když je to tradiční Tatra, je zde motor umístěný vzadu. Konkrétně šlo o plochý, vzduchem chlazený čtyřválec. Měl ale menší objem, jen 750 ccm. S výkonem 22 koní by Tatra byla dobrým konkurentem třeba pro Fiat 600. Jediný prototyp neměl příliš pohledné tvary, podle plánů se ale do výroby mělo dostat mnohem více verzí. Logo LIDO na kapotě mělo připomínat zaměření na lidové auto.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto ale zabili komunisti a centrální plánování z Moskvy, hlavní bašty Sovětského svazu a levicových myšlenek. Tatra prostě měla dělat náklaďáky do terénu a víc nic. Tedy, nakonec jí prošly i vládní limuzíny, protože typ 603 výrazně předčil Sachsenring P240, ale víc už automobilce opravdu nebylo přáno. Malá levná auta měla vyrábět jen Škoda, což byla škoda hlavně pro zákazníky. Další levné auto by si místo na trhu jistě našlo. Takhle se myšlenky chopil ZAZ a brzy uvedl model Záporožec 965. Ten se Tatře vlastně i trochu podobal.

Reklama

Načítám