Hlavní obsah

Peugeot kašle na ostrá auta. Prioritou je globální dominance

Foto: Archiv Garáž.cz
8. 6. 2017

Brutální poselství šéfa automobilky nevěstí nic dobrého pro sportovní divizi ani pro fanoušky rychlých hot hatchů. V následujících deseti letech chce automobilka honit především objemy.

Článek

Hned na začátku se přiznám, že jsem miloval Peugeot RCZ a samozřejmě i jeho ostřejší verzi RCZ R. Neuvěřitelně pohledné a přitom schopné auto, které přišlo ve chvíli, kdy sportovní divize Peugeotu dostala povel ukázat světu, zač je toho loket. Z tohoto velkorysého gesta vzniklo hned několik parádních aut - konečně zas po letech ostrá 308 GTi, která si v podstatě z RCZ R vzala to nejlepší, ale také kapesní raketa 208 GTi, která dávala vzpomenout na starou dobrou dvěstěpětku. Peugeot nasypal do tohohle hnutí spoustu peněz a talentu - uchvátil rekord na Pikes Peak, dominoval Dakaru, jeho 208 R2 se stal oblíbeným náčiním v rallyových soutěžích. Jenže každá zábava jednou končí. RCZ byl přes svoje nesporné kvality komerčním propadákem, protože jeho astronomická cenovka ho učinila nedosažitelným pro běžné zákazníky značky, zatímco ostatní šli za prestiží jinam.

Foto: Archiv Garáž.cz

To, že RCZ byl jednoznačně přešlapem (ale úžasným, pokaždé si na něj v dobrém vzpomenu, kdykoliv ho někde zahlédnu - naštěstí ho má majitel mé oblíbené benzínky, takže příležitost se najde často), což vnímá i šéf automobilky Jean-Philippe Imparato, který doslova prohlásil: "Sportovní verze našich aut teď mají stopku, ale jednoho dne se vrátí. Nebude to ale další RCZ, tentokrát postavíme auto, které bude dominovat Nürburgringu". Je tedy vidět, že sám Peugeot lituje, jak moc s RCZ neodhadnul choutky své cílovky. Poznámku o Nordschleife nechme ležet, protože ještě dlouho nebude aktuální. Momentálně se chce Peugeot soustředit na objemy prodejů. Cílem je překonat hranici dvou milionů prodaných kusů ročně, přičemž až 50% aut by mělo najít majitele mimo Evropu. Francouzská automobilka nespoléhá jen na Asii, časem by se chtěla vrátit i do USA.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zní to jako troufalé gesto, ale Peugeot přemýšlí nad službou sdílení svých vozů - zákazníci by si je nekupovali, ale pronajímali přímo na ulici. To by pak nevyžadovalo stavbu nákladné sítě dealerství, ale pouze nějaké to zázemí, technickou podporu a servis. Kromě toho můžeme očekávat záplavu SUV, možná i nějaký ten pick-up a sázku na blížící se novou generaci Peugeotu 508.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud by se vám po hot hatchích s lvíčkem ve znaku opravdu stýskalo, vaší poslední nadějí bude asi faceliftovaný 308 GTi, který by měl přijít s přeplňovanou jednašestkou pod kapotou, tentokrát naladěnou na 290 koní. To ale zjevně bude konec sportovního svezení á la Peugeot. Tak nějak očekáváme, že po vzoru Renaultu bude Peugeot u nové 208 s plnokrevným GTi váhat a nabídne jen nějaký sportovní paket. Ale nesuďme dne před večerem, třeba to vidíme až moc černě.

Reklama