Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Peugeot Expert 2.0 BlueHDi - Šikovný pracant

Foto: Archiv Garáž.cz
2. 5. 2017

Třetí generace prostřední řady užitkových aut, kterou PSA dělalo společně s Toyotou, už u nás sklidila úspěch několikrát. Dnes ale nemáme luxusní Traveller, ale běžnější Expert, obstojí i tato očesanější verze?

Článek

Už jsme v testu měli prvotřídně vybavený Peugeot Traveller, který si to na trhu má rozdat s VW Multivanem. Pokud ale nepotřebujete luxusní verzi, zastane funkci minibusu pro osm lidí i obyčejný Expert. Naštěstí se od svého vymazlenějšího bratříčka levnější verze nijak výrazně neliší. Vypadá pořád skvěle a stále o tisíc procent lépe, než přímý předchůdce. A soukromým pohledem přiznám, že se mi líbí ještě více, než sourozenec od Citroënu. Kolmá maska a nové typické světlomety vypadají na dodávce ještě lépe, než na současných osobních autech od Peugeotu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Do interiéru se musí trochu šplhat, stejně jako na horách, ovšem i tady to za výsledný výhled stojí. Ostatní provoz máte z nadhledu krásně čitelný a hned získáte přehled o dopravní situaci okolo vás. Tvarově je to tu stejné jako v dražší verzi, připravte se ale na menší počet čudlíků na úkor záslepek a samozřejmě na tvrdší plasty. To je ale v tomto případě zcela na místě. Počet odkládacích prostor na palubce, ve dveřích a pod přední lavicí je enormní a nejspíš v autě poztrácíte spoustu věcí, které už nikdy nikdo nenajde.

I u Experta jsem spokojený s pozicí za volantem. Sice je dodávková, ale ne nepříjemná. Plastový volant postrádal ovladače a sloužil tak jen ke svému primárnímu účelu, i když možnost tlumit rádio už mi trochu chybí. Tvar řadičky už ale moc pohodlný na úchop není. Klasickou kulatou hlavici asi nikdy nic nepředčí, tady je jakási kostka, u které budete nad pohodlným úchopem trochu přemýšlet. Plochá sedadla cílí spíš na pohodlí za volantem při dlouhých cestách, než na nějakou ostřejší jízdu. I když nezávislé zavěšení zadních kol se jeví dost převratně. Účelem však bylo snížení hmotnosti auta, ne sportovní chování. Výsledkem je tak velmi vysoký jízdní komfort pro cestující v druhé a třetí řadě sedadel, kterým se předchozí verze opravdu pochlubit nemohla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Námi testovaný užitkáč byl vybavený dvoulitrem BlueHDi s výkonem 150 koní, krouťákem 370 Nm a šestistupňovým manuálem. Ten se bohužel vyznačuje delšími a nepřesnými dráhami řazení. Naštěstí ale motor disponuje zátahem již od 1800 otáček. Přitom se nemusíte bát jeho vznětového klapotu, díky perfektnímu odhlučnění vás akusticky moc otravovat nebude. A stejně tak vás nerozladí ani návštěva čerpací stanice. Díky slušné spotřebě na ní nebudete muset moc často zavítat, protože výsledný průměr byl nakonec 9 litrů na 100 km jízdy. Sedmdesátilitrová nádrž vám tak opravdu vystačí celkem dlouho. Na cestách mimo město i na dálnici nebyl problém dostat se k sedmi litrům, po městě ukazoval palubní počítač spotřebu 9,7 l/100 km.

Pochvalu si rozhodně zaslouží i řízení s tužším posilovačem, které je citlivé a poskytuje slušnou zpětnou vazbu. Lehčí nedotáčivost je očekávatelná a dá se velmi snadno korigovat. Spolu s tvrdším podvozkem kvůli větší nosnosti se tak Expert zdá mnohem přímočařejší, než řada osobních modelů značky Peugeot. Nemyslete si ale, že je Expert přehnaně tvrdý a nepohodlný. Tlumiče přenášejí jen zlomek rázů do kabiny a přispívají k tomu, že na delších cestách nebudete trpět na každém hrbolu. Také odhlučněnost je přímo příkladná a nečekaně kvalitní v tomto segmentu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na začátku testu jsem měl obavu, že se mi bude Expert hůře hodnotit. Když jsme nedávno testovali špičkovou verzi Traveller, zákonitě vedle ní musí pracant působit lacině a nudně - vždyť je to vlastně pořád jen užitková dodávka. Jenže i v obyčejné verzi nabízí jízdní vlastnosti výrazně převyšující velkou část konkurence, což je příjemné. Konečně je také Expert zase pohledným automobilem. Oproti předchůdci navíc zlepšil i své užitkové parametry, které jsou v něm nejdůležitější. Peugeot jej asi opravdu nemohl udělat lépe.

Technické údaje: Peugeot Expert 2.0 BlueHDi L2
MotorVznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem
Objem1997 cm3
Výkon90 kW (122 k)/4000 ot.
Točivý moment370 N.m/2000 ot.
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost117 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,2 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,9/4,9/5,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1700/1100 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4959 x 1895 x 1920 mm
Rozvor3275 mm
Objem nádrže69 l
Objem zavazadelníku900/3968 l
Základní cena580 000 Kč

Užitkáč i osobák

Jako sourozenec od Citroënu, i Peugeot nabízí svou střední dodávku ve dvou verzích. Kromě pracovního Experta, který můžete mít jako testovaný minibus nebo jako zaplechovanou dodávku, je v nabídce automobilky ještě vybavená osobní verze Traveller. Ta má poskytnout maximální komfort většímu počtu cestujících. Test Travelleru jsme vám již přinesli dříve.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.