Peugeot Traveller je žhavou novinkou na českém trhu, kterou se zatím řada laiků v okolí snaží leckdy marně identifikovat. Typické designové prvky nové generace totiž u dodávek ještě nikdy nebyly tak výrazné a jeho předchůdce Expert zkrátka působil víc spartánsky. Tomu je však konec, nyní je zde Traveller, dodávka, která má svým kvalitnějším interérem oslovit více zákazníků a zatopit tak německé konkurenci. Pochází z trojčat a myslím si, že je vzhledově hezčí, než její sourozenci Citroën SpaceTourer a Toyota ProAce.

Design bez obří tlamy máme rádi, Peugeoty s ním výrazně omládly. Ovšem i proporce jsou tu mnohem lépe zvládnuté, než tomu bylo u předchozí generace Experta. Auto působí rozměrněji a vyváženěji, což vede k tomu, že starý Expert ze dne na den zestárnul o deset let. Navíc je Traveller (a jeho dvojče Expert - toto jméno zůstalo vyhrazené pro nákladní verzi) postaven na nové platformě EMP2, což má pozitivní vliv na prostornost při zachování kompaktních rozměrů. Přesto si ale můžete vybírat ze tří délek – Compact (4600 mm), Standard (4950 mm) a Long (5300 mm). Vždy je ale možnost mít devítimístnou verzi. Navíc výškou 1890 mm vás automobil nebude limitovat v podzemních garážích.

Traveller si můžete pořídit ve dvou verzích. Buď jako luxusní Business VIP verzi s koženými sedadly umístěnými vzadu proti sobě, rozkládacím posuvným stolkem a maximální výbavou, nebo jako běžnější rodinnou verzi Family (nástupce MPV 807), která bude asi prodejům dominovat. I tak jí ale lze široce dovybavit – kromě klasiky třeba posuvnými dveřmi po obou stranách se systémem elektrického otevírání, čtením dopravních značek, otevíráním zadního skla v pátých dveřích, parkovací kamerou se systémem snímání shora a promítání obrazu na displej a tak podobně. Hodně velká frajeřinka jsou pak dvě podlouhlá střešní okna nad druhou řadou sedadel. Vzadu si navíc posádka užívá vlastní přívody vzduchu, lampičky a zásuvky. A to v interiéru narazíte i na zásuvku pro 230V, vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, výklopné stolky v opěradle těch předních a bezklíčové startování.

Infotainment se sedmipalcovým dotykovým displejem má výbornou rychlost reakce a je i přehledný. Pomaleji v zimě reagovala spíše tlačítka po stranách. Navíc máte možnost hlasového ovládání. To spolu s výběrem kvalitních materiálů a ergonomicky zvládnutým interiérem dohromady skládá reprezentativně působící interiér. Do něj se nastupuje trochu do výšky, ale to prostě k segmentu patří. Zase při vystupování snáz vyskočíte a máte z auta perfektní rozhled. Vlevo pod volantem pak naleznete ovladač asistentu pro jízdu na nezpevněných površích, kde snadno navolíte sníh, písek nebo jinou přírodní překážku.

Druhá i třetí řada sedadel nabízí dostatečný prostor, sedadla lze posunovat, po vyjmutí je zase více místa na náklad. A pokud pojedete sami a sklopíte spolujezdcovo opěradlo, dostanete dovnitř až 3,5 metru dlouhé předměty. Navíc je možné se v autě také mezi jednotlivými řadami sedadel pohybovat bez nutnosti z auta vystoupit. Dejte ovšem pozor na ukotvení pásu spolujezdce, zde by si zasloužily kovové části nějaký kryt. Je tam několik ostrých hran a cestujícím vzadu tak hrozí opravdu nehezké škrábance. A jelikož vzadu jezdí hlavně děti, tak tohle je opravdu velká chyba. Další iritující věc je pak víko horního kastlíku. Zřejmě z bezpečnostních důvodů prostě nedrží ve zvednuté poloze aby nebránilo airbagu. Jenže padá dolů s takovou razancí, že se bojíte o prsty.

Velká prostornost však skýtá několik specifik, například dlouhou dobu potřebnou k vytopení celého auta a naopak extrémně rychlé vyvětrání v případě otevření dveří. Hodně špatná je také kovová hlavice řadicí páky, za kterou doufám bude jednou dotyčný sedět v pekle. Tohle totiž není první Peugeot, u kterého danou věc kritizuji, protože v zimě je ledová, v létě zase plní funkci kravského cejchu na vaší dlani. Její opakované použití mě vytáčí skoro k nepříčetnosti. Nezpochybňuji estetiku, ale trvá řádně dlouho, než je možné na ní začít pohodlně sahat, což je opravdu velký problém. Věřte mi, že dokáže denně kazit dojem z jinak velmi dobrého auta. Ale třeba vám za příplatek namontují u dealera plastovou normální z Expertu. Naštěstí je alespoň řazení příkladně přesné.

V našem případě jsou zadní posuvné dveře po obou stranách elektrické a můžete je ovládat díky tlačítkům na klíči, nebo můžete využít senzory v rozích nárazníku a pohybem nohy na jedné či druhé straně si otevřít. Samozřejmě lze i vzít za kliku, pak se dveře také otevřou samy. Zevnitř můžete dveře ovládat tlačítky na palubní desce, ze zadní řady pak tlačítkem na B-sloupku. Navíc máte k dispozici i vytahovací clony oken. Kufr se otevírá vzhůru, jako u kombi.

Na benzín pod kapotou si sice musíte nechat zajít chuť, ale zase dvoulitr BlueHDi patří k tomu nejlepšímu, čím můžete v současnosti Peugeoty pohánět. Po kratší zkušenosti s šestnáctistovkou bych vám ho přímo doporučil, klidně i ve slabší 150 koňové verzi. Odhlučnění vznětového klapání je přímo příkladné, také aerodynamický hluk se příliš neprojevuje. Týdenní průměr spotřeby byl příjemných 8,9 litrů, což na takto velké a těžké auto není nijak výrazně nadprůměrné. Svižnost autu nechybí, naopak je pro mě svižnější jízda ve velkém stroji uklidňující. Auto má vyšší těžiště a je těžké, takže v zatáčkách počítejte s náklony a nedotáčivostí. Sportovní jízdu tak opravdu nepraktikujte. Spíše si užívejte neuvěřitelně komfortní a pohodlný podvozek, který dokáže odfiltrovat většinu nerovností. Rány se ozývají jen na výtlucích a kanálech. Pozor ale na brzdy, vzhledem k rozměrům auta jsou až zbytečně jedovaté a zpočátku vám bude auto hrozně cukat.

Peugeot Traveller se tváří jako nová svěží konkurence pro VW Multivan. No, proč ne, když si dáte malý cíl, těžko se někam posunete. A Traveller začal dobře – vypadá pohledně, má dobře zpracovaný interér jak materiálně, tak ergonomicky a příjemně se s ním jezdí. Ačkoliv je levnější, než německý konkurent, bude řadě lidí připadat asi drahý. Doufejme, že mu to nezlomí vaz, protože pokud obstojí a uchová si své kvality, nebude jeho cena v budoucnosti problémem.

Technické údaje: Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi

Motor

přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec

Objem

1997

Výkon

110 kW (150 k)/4000 ot.

Točivý moment

370 N.m/2000 ot.

Převodovka

Šestistupňová manuální

Maximální rychlost

170 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

11,2 s

Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)

5,9/5,3/5,5 l na 100 km

Provozní/užitečná hmotnost

1705/1097 kg

Rozměry (délka x šířka x výška)

4956 x 1920 x 1890 mm

Rozvor

3275 mm

Objem nádrže

69 l

Objem zavazadelníku

900/3968 l

Základní cena

816 750 Kč