Hlavní obsah

Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi - Nejlepší Peugeot současnosti

Foto: Archiv redakce
28. 12. 2016

Ještě před nedávnem byste jméno Traveller hledali v nabídce francouzského lva marně. Museli jste si vystačit s osobní verzí dodávky Expert. Změna názvu ale jasně naznačuje, že to Peugeot s novým modelem myslí vážně.

Článek

Peugeot Traveller je žhavou novinkou na českém trhu, kterou se zatím řada laiků v okolí snaží leckdy marně identifikovat. Typické designové prvky nové generace totiž u dodávek ještě nikdy nebyly tak výrazné a jeho předchůdce Expert zkrátka působil víc spartánsky. Tomu je však konec, nyní je zde Traveller, dodávka, která má svým kvalitnějším interérem oslovit více zákazníků a zatopit tak německé konkurenci. Pochází z trojčat a myslím si, že je vzhledově hezčí, než její sourozenci Citroën SpaceTourer a Toyota ProAce.

Foto: Archiv redakce

Design bez obří tlamy máme rádi, Peugeoty s ním výrazně omládly. Ovšem i proporce jsou tu mnohem lépe zvládnuté, než tomu bylo u předchozí generace Experta. Auto působí rozměrněji a vyváženěji, což vede k tomu, že starý Expert ze dne na den zestárnul o deset let. Navíc je Traveller (a jeho dvojče Expert - toto jméno zůstalo vyhrazené pro nákladní verzi) postaven na nové platformě EMP2, což má pozitivní vliv na prostornost při zachování kompaktních rozměrů. Přesto si ale můžete vybírat ze tří délek – Compact (4600 mm), Standard (4950 mm) a Long (5300 mm). Vždy je ale možnost mít devítimístnou verzi. Navíc výškou 1890 mm vás automobil nebude limitovat v podzemních garážích.

Foto: Archiv redakce

Traveller si můžete pořídit ve dvou verzích. Buď jako luxusní Business VIP verzi s koženými sedadly umístěnými vzadu proti sobě, rozkládacím posuvným stolkem a maximální výbavou, nebo jako běžnější rodinnou verzi Family (nástupce MPV 807), která bude asi prodejům dominovat. I tak jí ale lze široce dovybavit – kromě klasiky třeba posuvnými dveřmi po obou stranách se systémem elektrického otevírání, čtením dopravních značek, otevíráním zadního skla v pátých dveřích, parkovací kamerou se systémem snímání shora a promítání obrazu na displej a tak podobně. Hodně velká frajeřinka jsou pak dvě podlouhlá střešní okna nad druhou řadou sedadel. Vzadu si navíc posádka užívá vlastní přívody vzduchu, lampičky a zásuvky. A to v interiéru narazíte i na zásuvku pro 230V, vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, výklopné stolky v opěradle těch předních a bezklíčové startování.

Infotainment se sedmipalcovým dotykovým displejem má výbornou rychlost reakce a je i přehledný. Pomaleji v zimě reagovala spíše tlačítka po stranách. Navíc máte možnost hlasového ovládání. To spolu s výběrem kvalitních materiálů a ergonomicky zvládnutým interiérem dohromady skládá reprezentativně působící interiér. Do něj se nastupuje trochu do výšky, ale to prostě k segmentu patří. Zase při vystupování snáz vyskočíte a máte z auta perfektní rozhled. Vlevo pod volantem pak naleznete ovladač asistentu pro jízdu na nezpevněných površích, kde snadno navolíte sníh, písek nebo jinou přírodní překážku.

Foto: Archiv redakce

Druhá i třetí řada sedadel nabízí dostatečný prostor, sedadla lze posunovat, po vyjmutí je zase více místa na náklad. A pokud pojedete sami a sklopíte spolujezdcovo opěradlo, dostanete dovnitř až 3,5 metru dlouhé předměty. Navíc je možné se v autě také mezi jednotlivými řadami sedadel pohybovat bez nutnosti z auta vystoupit. Dejte ovšem pozor na ukotvení pásu spolujezdce, zde by si zasloužily kovové části nějaký kryt. Je tam několik ostrých hran a cestujícím vzadu tak hrozí opravdu nehezké škrábance. A jelikož vzadu jezdí hlavně děti, tak tohle je opravdu velká chyba. Další iritující věc je pak víko horního kastlíku. Zřejmě z bezpečnostních důvodů prostě nedrží ve zvednuté poloze aby nebránilo airbagu. Jenže padá dolů s takovou razancí, že se bojíte o prsty.

Foto: Archiv redakce

Velká prostornost však skýtá několik specifik, například dlouhou dobu potřebnou k vytopení celého auta a naopak extrémně rychlé vyvětrání v případě otevření dveří. Hodně špatná je také kovová hlavice řadicí páky, za kterou doufám bude jednou dotyčný sedět v pekle. Tohle totiž není první Peugeot, u kterého danou věc kritizuji, protože v zimě je ledová, v létě zase plní funkci kravského cejchu na vaší dlani. Její opakované použití mě vytáčí skoro k nepříčetnosti. Nezpochybňuji estetiku, ale trvá řádně dlouho, než je možné na ní začít pohodlně sahat, což je opravdu velký problém. Věřte mi, že dokáže denně kazit dojem z jinak velmi dobrého auta. Ale třeba vám za příplatek namontují u dealera plastovou normální z Expertu. Naštěstí je alespoň řazení příkladně přesné.

V našem případě jsou zadní posuvné dveře po obou stranách elektrické a můžete je ovládat díky tlačítkům na klíči, nebo můžete využít senzory v rozích nárazníku a pohybem nohy na jedné či druhé straně si otevřít. Samozřejmě lze i vzít za kliku, pak se dveře také otevřou samy. Zevnitř můžete dveře ovládat tlačítky na palubní desce, ze zadní řady pak tlačítkem na B-sloupku. Navíc máte k dispozici i vytahovací clony oken. Kufr se otevírá vzhůru, jako u kombi.

Foto: Archiv redakce

Na benzín pod kapotou si sice musíte nechat zajít chuť, ale zase dvoulitr BlueHDi patří k tomu nejlepšímu, čím můžete v současnosti Peugeoty pohánět. Po kratší zkušenosti s šestnáctistovkou bych vám ho přímo doporučil, klidně i ve slabší 150 koňové verzi. Odhlučnění vznětového klapání je přímo příkladné, také aerodynamický hluk se příliš neprojevuje. Týdenní průměr spotřeby byl příjemných 8,9 litrů, což na takto velké a těžké auto není nijak výrazně nadprůměrné. Svižnost autu nechybí, naopak je pro mě svižnější jízda ve velkém stroji uklidňující. Auto má vyšší těžiště a je těžké, takže v zatáčkách počítejte s náklony a nedotáčivostí. Sportovní jízdu tak opravdu nepraktikujte. Spíše si užívejte neuvěřitelně komfortní a pohodlný podvozek, který dokáže odfiltrovat většinu nerovností. Rány se ozývají jen na výtlucích a kanálech. Pozor ale na brzdy, vzhledem k rozměrům auta jsou až zbytečně jedovaté a zpočátku vám bude auto hrozně cukat.

Peugeot Traveller se tváří jako nová svěží konkurence pro VW Multivan. No, proč ne, když si dáte malý cíl, těžko se někam posunete. A Traveller začal dobře – vypadá pohledně, má dobře zpracovaný interér jak materiálně, tak ergonomicky a příjemně se s ním jezdí. Ačkoliv je levnější, než německý konkurent, bude řadě lidí připadat asi drahý. Doufejme, že mu to nezlomí vaz, protože pokud obstojí a uchová si své kvality, nebude jeho cena v budoucnosti problémem.

Foto: Archiv redakce
Technické údaje: Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi
Motorpřeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
Objem1997
Výkon110 kW (150 k)/4000 ot.
Točivý moment370 N.m/2000 ot.
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,2 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,9/5,3/5,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1705/1097 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4956 x 1920 x 1890 mm
Rozvor3275 mm
Objem nádrže69 l
Objem zavazadelníku900/3968 l
Základní cena816 750 Kč

Konkurence

Peugeot se s novým Travellerem snažil vytvořit levnější alternativu pro Volkswagen Multivan T6, popřípadě Mercedes třídy V. To jsou vozy, které se dají označit za lídry segmentu, musíte si za ně však výrazně připlatit. Na druhém konci nabídky jsou modely jako Renault Traffic, Opel Vivaro či Ford Tourneo Custom, oproti nimž však Peugeot působí možná ještě o chlup dotaženěji.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama