Hlavní obsah

5 dostupných nových aut, ze kterých budou dobré ojetiny

Foto: Dacia
23. 7. 2019

Že jsou už moderní auta moc složitá a nacpaná komplikovanou a citlivou technikou, takže nepříliš spolehlivá? Ne všechna. Vybrali jsme pět dostupných nových aut, která budou i po letech sloužit. Aspoň k tomu tedy mají všechny předpoklady.

Článek

Dnes aby člověk nějaké obyčejné jednoduché auto pohledal. Výrobci už i do malých aut cpou velmi složitou techniku, i když ono to kvůli emisním normám ani jinak najde. Přesto lze na trhu ještě najít pár aut (vážně jich už moc není), která i současnými normami podlezou se starým železem.

I v kategorii dostupných aut se ten výběr tenčí. Když si stanovíme hranici 400 000 korun, horko těžko vybereme pět aut, která nabízejí jednoduchou techniku a zároveň poměrně slušnou provozní spolehlivost. Je tedy šance, že po letech služby se bude jednat o velmi žádané ojetiny.

Dacia Logan

Foto: Dacia

Nesmějte se. Dacie umí být spolehlivé, pokud dostávají pravidelný servis a uživatel se k nim nechová jako k politickému vězni v uranovém dole. Jednoduchá, až primitivní technika slibuje dlouholetý provoz s minimálními náklady

A proč chodit kolem horké kaše. Přiznejme si, že s určitými ústupky v oblasti ergonomie a komfortu vlastně dokáže Dacia Logan (případně hatchback Sandero) velice spolehlivě sloužit. Vynecháme ale základní verze s cenou pod 170 000 korun, protože v těch nemůžete mít ani klimatizaci. Nejvýhodnější je rovnou vzít „vrcholnou“ výbavu Arctica, ve které dostanete i klimu, elektricky nastavitelná zrcátka a další samozřejmosti. Bez těchto věcí je pak totiž auto na trhu ojetin velmi špatně prodejné. Na zvážení je pak příplatek 6 000 korun za prodlouženou záruku na pět let.

Zcela dostatečný je atmosférický litrový tříválec SCe s výkonem 54 kW (od 211 900 Kč), případně se můžete plácnout přes kapsu a sáhnout po přeplňované devítistovce TCe 66 kW (od 244 900 Kč). Jakkoli bychom před downsizovanými motory s přeplňováním spíše varovali, tenhle tříválec od Renaultu se ukázal v dobrém světle. Je mechanicky spolehlivý, a především díky nepřímému vstřikování netrpí na zanášení karbonem jako některé konkurenční motory. Pokud se na tuhle Dacii úplně nevykašlete a aspoň jednou za rok jí dopřejete servis, bude sloužit dlouhé roky a kupodivu jí cena nebude padat tak rychle.

Škoda Fabia 1.0 MPI

Foto: Škoda Auto

Kdyby třetí generaci Fabie zase nerezly páté dveře, byla by to špičková ojetina. Výrobce ale provedl pár změn ke zlepšení. Škoda jen toho, že z nabídky vypadl výborný čtyřválec 1.2 TSI. Posledním bezproblémovým motorem je tříválec 1.0 MPI

Z nového litrového tříválce TSI nejsme moc nadšeni, ale jestli sháníte nějaký spolehlivý povoz do města, který má i levné provozní a servisní náklady, Škodovka pořád prodává Fabii s atmosférickým litrovým tříválcem. Parametry 44 kW a zrychlení na 100 km/h za 16,6 s sice nezní jako z říše superaut, ale do města a blízkého okolí to naprosto stačí. Navíc za těch 264 900 Kč dostanete rozsáhlou bezpečnostní výbavu, klimatizaci a další samozřejmosti.

Motor 1.0 MPI prozatím slouží v ojetinách velmi spolehlivě. Díky nepřímému vstřikování se nemusíte bát kolísavé kvality benzinu a servisně snad ani auto levněji provozovat nejde. I u kusů s větším nájezdem a těch, které trápí autoškoly a rozvozy pizzy, se neprojevuje zvýšená spotřeba oleje nebo další záležitosti plynoucí z nevybíravého zacházení a oddalovaného (či zcela vynechaného) servisu.

Peugeot 208 1.2 PureTech

Foto: Peugeot

Obrovskou výhodou moderních vozů značky Peugeot je snad nejlepší antikorozní ochrana na trhu. Pokud vám nevadí svérázné řešení ergonomie, budete s kompaktní 208 spokojeni. Berte ale jeden ze základních motorů bez turba

No dobře, odmyslíme si ten protivný mrňavý volant a trochu zběsilou ergonomii. Technicky vzato je totiž Peugeot 208 velice dobré a vlastně i spolehlivé auto. Atmosférický tříválec 1.2 PureTech s výkonem 82 koní naprosto stačí na přibližování se po městě a blízkém okolí. A z hlediska dlouhodobých nákladů vyjde určitě lépe než komplikovaný a na servis náročný diesel. Tohle auto stojí od 268 000 korun a klimatizaci už má v základu.

Nepřímé vstřikování atmosférického tříválce je příjemný bonus, pokud jde o dlouhodobou spolehlivost. Zkraťte ale servisní intervaly a pro nový olej jezděte nejpozději po 15 000 km. Ostatní technika je spolehlivá a například v antikorozní ochraně nemají moderní peugeoty konkurenci. Tohle auto jen tak nezrezne. Otazník visí jen nad životností manuální převodovky, tam to naopak byla vždycky trochu slabota. Ale do nějakých 150 000 km by snad mělo vše být ještě v pořádku.

Opel Corsa 1.4 16V 6AT

Foto: Opel

Odcházející generace modelu Opel Corsa je slušné auto, přičemž teď máte poslední šanci koupit velice zajímavou kombinaci motoru a převodovky. Corsa totiž může mít slušnou atmosférickou čtrnáctistovku s klasickým automatem. Pro zájemce o samočinné řazení lepší auto v této třídě není

Kupujte, nebudou! Než současná generace Corsy definitivně zmizí z prodeje, je ještě slušná šance uzmout velice vzácnou, ale zajímavou kombinaci s atmosférickou čtrnáctistovkou a klasickým automatem s hydrodynamickým měničem. Ceny se nyní pohybují kolem 340 000 korun. Tohle je nerozbitná technika, která celé auto přežije. Jestli chcete (nebo potřebujete) automat a zároveň chcete spolehlivost, nic lepšího (rozumějte technicky jednoduššího a spolehlivějšího) na trhu v současnosti pravděpodobně není.

Opel vždycky uměl zvláštní kombinace, tohle je právě jedna z nich. Klasický automat s měničem je spolehlivější než moderní dvouspojkové převodovky (zeptejte se každého, kdo dělal u DSG po 100 000 km generálku za padesát tisíc); kromě výměn oleje po 60 000 km nic potřebovat nebude. Atmosférická čtrnáctistovka s nepřímým vstřikováním také vydrží a pochybujeme, že se někomu podaří u verze s automatem vytahat rozvodový řetěz. Na to trpěly jen podtáčené manuály. Lepší kompaktní auto s dobrým automatem dnes vážně neseženete. Až bude někdo za pět let shánět malé ojeté auto s automatem, utrhne vám ruce. Jen pozor, ať vám prodejce nevnutí naopak nepříliš zdařilý robotizovaný manuál. Chtějte opravdu jen verzi s klasickým měničem točivého momentu.

Toyota Corolla Classic 1.6

Foto: Toyota

Corolla není nejprodávanější auto všech dob náhodou. Odcházející sedan může oslovit zájemce o robustní a jednoduchou techniku. Atmosférická šestnáctistovka slibuje nesmrtelnost

Ještě než z trhu zcela zmizí, je možnost pořídit si sedan minulé generace Toyoty Corolla. Tu nyní nahrazuje generace nová, ale ta je s cenou skoro půl milionu trochu mimo náš rámec dostupných aut. A k přeplňovanému downsizovanému motoru 1,2 l bychom se stavěli spíše rezervovaně. Corollu Classic s atmosférickou šestnáctistovkou s nepřímým vstřikováním paliva a o výkonu slušných 132 koní koupíte od velmi hezkých 389 900 korun. A ve výbavě je vlastně všechno, co můžete potřebovat.

O spolehlivost bychom se nebáli tím spíše, pokud budete dodržovat servisní plán. Toyotám s atmosférickými benzinovými motory také zrovna nepadají šíleně ceny, protože tahle auta mají na trhu ojetin velmi dobrý potenciál a svůj okruh opatrných zájemců, kteří se nechtějí trápit s opotřebovanými periferiemi, jako jsou turba, filtry pevných částic a podobně. Vždycky se pak po letech zase dobře prodají. Corollu v novém vydání už s tímto motorem bohužel nekoupíte.

autowebAUTOWEBaUtOwEb