Hlavní obsah

Opel Crossland 1,5 CDTi – Praktický a bez výstřelků

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Opel je po vstupu do koncernu PSA vedle značek Peugeot a Citroën nejspíše tou nejkonzervativnější z této velké trojice. Německé (nebo spíš německo-francouzské) opely oproti ostatním jmenovaným značkám nehýří výstřelky a designovými kreacemi. To ovšem neznamená, že by to byla nudná auta. Nový Opel Crossland je toho důkazem.

Článek

Opel Crossland je takzvaný městský crossover, což se dá s trochou fantazie popsat jako něco mezi městským hatchbackem a menším SUV. Nedávný facelift tohoto modelu pak přinesl vynechání písmene X v názvu vozu, ale také pár drobných designových a technických změn.

Crossland má poměrně zajímavé proporce. Je relativně vysoký a úzký, což na první pohled nevypadá příliš sexy, na druhou stranu Crossland to umí celkem slušně maskovat. Díky povedeným detailům, jako jsou 17palcová kola, atraktivní LED světlomety, plná maska chladiče nebo pěkná chromová linka táhnoucí se nad bočními okny, si toho možná ani nevšimnete. Vyšší stavba karoserie vynikne hlavně při pohledu z boku, zajišťuje ale zase dobrý výhled z vozu. Za zmínku stojí pěkná červená barva karoserie označená jako Peperoncino nebo příplatková černá střecha, která dodává autu šmrnc.

Povedený interiér

Interiér je spíše klasický, bez výrazných výstřelků. To je ale možná přesně to, co řidič Crosslandu chce a hledá. Sedí se tu totiž dobře, volant padne skvěle do rukou a nic vás nevyrušuje od řízení. Veškeré důležité funkce ovládáte pomocí tlačítek a kruhových voličů, což je příjemnější než neustálé tápání v menu infotainmentu. Ten od koncernu PSA navíc nepatří k nejoblíbenějším a už vůbec ne nejrychlejším, přesto se dá po chvilce zvykání v pohodě používat. Pochvalu naopak zaslouží displej infotainmentu, který je lehce matný, což je praktické, protože na něm nejsou tolik vidět odlesky a otisky prstů.

Na kruhových voličích ovládání klimatizace jsou kontrolky, které svítí, když je funkce v běhu. Bohužel ale svítí tak slabě, že když je slunečné počasí, nemáte pouhým pohledem šanci zjistit, jestli jsou aktivní, nebo ne.

Foto: Jakub Deml

Když na přístrojovou desku svítí sluníčko, nejde příliš poznat, zdali kontrolka klimatizace svítí, nebo ne

Velká skla, a to jak vpředu, tak i na bocích a na stropě, zlepšují výhled z vozu a také pocitově zvětšují interiér. Přitom třeba na zadních sedadlech není místa na nohy zrovna moc. Díky vyšší stavbě vozu je ale dostatek místa nad hlavou na všech místech. Objem zavazadlového prostoru činí 410 litrů, lze ho ale o něco zvětšit jednoduchým posunutím zadní řady sedadel, k dispozici pak dostanete pár desítek litrů navíc.

Zpracování interiéru je na slušné úrovni, potěší například alcantarové výplně předních dveří, vzadu už se ale musíme spokojit jen s tvrdým plastem. Sedadla v kombinaci kůže a alcantary s certifikátem AGR jsou pohodlná, ale mohla by mít výrazně lepší boční oporu. Potěší naopak polohovatelná délka sedáku, která není standardem ani u o třídu vyšší kategorie aut. Pěkným detailem je pak decentní kožený pásek s nápisem Crossland na vršku opěráku.

Foto: Jakub Deml

Crossland nabízí v jinak klasickém interiéru pár příjemných estetických prvků navíc

Ve výbavě našeho vozu jsme měli k dispozici například navigaci, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, zadní parkovací kameru, panoramatické střešní okno, automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat nebo bezklíčový přístup. Z bezpečnostních a asistenčních systémů pak nechybí například nouzové brždění, asistent jízdních pruhů, hlídání slepého úhlu nebo čtení dopravních značek.

Pohodlí s dostatečným výkonem

Jednou z věcí, která se s faceliftem Crosslandu změnila, je podvozek. Ten je nově o něco tvrdší, než tomu bylo u předchůdce. Náklony karoserie v zatáčkách jsou díky tomu takřka neznatelné, auto výborně kopíruje stopu, je jisté a na hraně jen mírně nedotáčivé. Na klikatějších okreskách samozřejmě trochu cítíte vyšší stavbu vozu, ale podvozek jinak funguje velmi dobře.

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 88 kW (120 koní). V nabídce je ještě slabší 81kW varianta, ta je ale k dispozici výhradně s šestistupňovým manuálem, my jsme měli v testu k dispozici automatickou převodovku.

Dieselový motor je poměrně kultivovaný, i za studena nezní úplně jako traktor, i když o něm samozřejmě víte. Po zahřátí je pak jeho projev příjemný. Výkon 120 koní Crosslandu postačuje, motor táhne příjemně odspodu a zátah je víceméně lineární. S Crosslandem se tak dá jezdit s přehledem i poměrně dynamicky a nemáte přitom pocit, že by se auto jakkoliv trápilo.

Foto: Jakub Deml

I když se bude Crossland nejspíš prodávat mnohem více s benzinovým motorem, i s dieselem pod kapotou dává smysl

Šestistupňový automat řadí hladce a drží motor v rozumných otáčkách, žádné podtáčení se ani při klidné jízdě nekoná. Člověk by možná čekal, že šest rychlostních stupňů je dnes u automatické převodovky zbytečně málo, ale tady to úplně v pohodě stačí. I při dálniční stotřicítce motor točí jen něco lehce nad 2 000 otáček, rychlostní stupně jsou dobře nastavené, takže víc kvaltů ani není potřeba. Převodovka je využívá velmi dobře v celém rozsahu, a proto nám sedmý stupeň v praxi ani na moment nechyběl.

Dobrá spolupráce úsporného turbodieselu s převodovkou má pozitivní vliv také na spotřebu auta. Ta se nám během testu pohybovala mezi 5,2 a 6 litry na sto kilometrů, což jsou vzhledem k testovacím jízdám, kdy zkoušíme dynamiku vozu, velmi příjemné hodnoty.

Opel Crossland je povedené a praktické auto. Neohromí svými výkony, neotřelým designem nebo nápaditostí v interiéru. V žádném z těchto aspektů ale nepropadne a k tomu nabídne výbornou ovladatelnost, skvělý výhled z vozu, příjemný projev motoru a dobrou spotřebu. A to jsou argumenty, pro které si řada lidí své nové auto vybírá.

Ceny faceliftovaného Opelu Crossland začínají na 359 990 Kč (akční cena za benzinovou jedna-dvojku s pětistupňovým manuálem). Nejlevnější diesel pořídíte za 429 990 Kč (taktéž akční cena za vůz ve výbavě Edition se slabším 81kW motorem). Námi testovaný kus v nejvyšší výbavě Ultimate pak vyjde s akční nabídkou Opelu na 559 990 Kč, bez akční slevy si pak připravte o 70 tisíc korun více.

Technické údaje
Motorvznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 499 cm3
Výkon88 kW (120 koní) při 3 750 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 750 ot./min.
Plněníturbodmychadlem
Převodovkašestistupňová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 366 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,5 sekundy
Maximální rychlost183 km/h
Spotřeba (kombinovaná)5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže45 litrů
Kola a pneumatiky215/50 R17
Rozvor2 604 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 217/1 825/1 605 mm
Objem zavazadelníku410 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám