Hlavní obsah

ODS chce řidičům povolit 0,5 promile alkoholu za volantem

Foto: ODS

Zbyněk Stanjura a Petr Fiala z ODS

5. 4. 2019

Tak, něco podobného tu dlouho nebylo. Jen pár dnů poté, co sněmovna schválila pro toleranci 0,5 promile alkoholu pro vodáky, respektive vůdce malých plavidel, přišla ODS s tím, že by stejnou hranici mohli mít povolenou také řidiči. Podle strany jsme jedna z mála evropských zemí, která takovou toleranci nemá.

Článek

Ve čtvrtek 5. dubna (čili dlouho po Aprílu) oznámil Petr Fiala, předseda ODS, že jeho strana připravila návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který by řidičům povolil usednout za volant s až 0,5 promile alkoholu v krvi. Jen pro představu, taková hodnota odpovídá zhruba dvěma desítkám nebo 4 dcl vína. Petr Fiala k tomu řekl přesně následující: „Patříme k několika málo zemím v Evropě s nulovou tolerancí alkoholu za volantem. Ve většině evropských zemí, včetně sousedního Německa nebo Rakouska, tolerance bez problémů dlouhodobě funguje. Proto navrhujeme zavedení tolerance 0,5 promile. Jsem přesvědčen, že si tuto míru svobody zasloužíme, a jsem přesvědčen, že umíme být stejně zodpovědní, jako většina Evropanů. Když to zvládají Francouzi, Španělé, Italové nebo Lotyši, zvládneme to i my“. K tomu se připojil také předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura, který dodal: „S větší svobodou by samozřejmě měla přijít také adekvátní odpovědnost, proto chceme v rámci úpravy bodového systému navrhnout také přísnější postihy pro ty, kteří povolenou míru alkoholu v krvi za volantem přesáhnou“.

Chápeme, že ODS potřebuje získat voliče na svou stranu, ale podle nás tohle opravdu není vhodný způsob. Alkohol prostě za volant ani řídítka nepatří! Fakt je, že dvě desetistupňová piva s řidičem o hmotnosti 90 kilogramů asi nic moc neudělají, obzvlášť když si ho dá po vydatném obědě a je na alkohol zvyklý. Co se ale stane, když si ta piva nebo vína dá řidička, která má sotva 60 kilogramů? A ještě na lačno?

Stejná míra alkoholu má na každého trochu jiný vliv, ale vliv rozhodně má. Podle policejních studií se byť i jen lehké překročení 0,5 promile projeví několika negativními vlivy na lidský organizmus. Člověk se stává apatickým, snadno upadá do depresí a je celkově v útlumu. Alkohol za volantem zvyšuje nejenom agresivitu a přeceňování řidičských schopností, ale má výrazný vliv na periferní vidění. Zvýšená míra alkoholu v krvi řidiče navíc způsobuje tunelové vidění. Do alkoholové pasti se přitom zdaleka nemusí dostat člověk, který usedne za volant bezprostředně po konzumaci alkoholu. Stejně zrádný a nebezpečný je tzv. zbytkový alkohol. Pro ten je charakteristické omezené vnímání. Řidič snadno něco přehlédne, je v útlumu, má opožděné reakce.

Policejní statistiky potvrzují, že někteří řidiči jezdí už dnes minimálně s tou půl promile v krvi. jen během letošní akce Speed Marathon, která proběhla před pár dny, chytili policisté 27 řidičů, kteří jeli pod vlivem. A to se o této policejní akci mluvilo snad ve všech médiích měsíc dopředu.

Pokud by se posunula hranice tolerance, nezačali by náhodou tihle řidiči jezdit s rovným jedním promile? Tohle totiž funguje stejně, jako jakékoliv jiné nařízení. Tam, kde je nařízena maximální rychlost 90 km/h, jede většina zhruba stovkou. Tam, kde se zdarma smí parkovat až od 18. hodin někteří zaparkují už v 17.45. Vždyť přeci o nic nejde. Nic se nemůže stát. Těch pár minut nebo pár kilometrů přeci nikoho nezabije. Jsme si jistí, že si tohle řekne řada lidí i u alkoholu, kde jsou však rizika daleko vyšší. Chrání tento návrh zákona ty zodpovědné, nebo otevírá dveře k průšvihu těm nezodpovědným?

HLASUJTE: Jste pro toleranci 0,5 promile alkoholu za volantem?
Ano
45.2 %
Ne
53.9 %
Nevím
0.9 %
Celkem hlasovalo 29132 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb