Hlavní obsah

Objem nenahradíš aneb jak nám Audi maže med kolem kapoty

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tak už nám všechny německé automobilky budou mást hlavu a psát na zadky aut nesmyslná čísla, která nic nevypovídají o motoru pod kapotou. Audi je třetí do party k Mercedesu a BMW. Důvod? Prý doba elektrifikace, ve které se už na objem nehraje.

Článek

Pamatujete si ty doby, kdy nápis 320i na BMW znamenal, že pod kapotou je dvoulitr? A když AMGčkové Mercedesy, třeba C63, opravdu zahrnovaly osmiválec o objemu 6,3 litru? To už je opravdu pěkných pár let nazpátek, dámy a pánové. U BMW dnes můžete akorát tak věštit z lógru a AMG vám pod kapotu nasadí čtyřlitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec. K čertu s atmosférou, vstříc všeobecnému zmatku. Ne že bychom si stěžovali na to, jak ta auta jezdí, ale ty matoucí popisky na jejich zádích vás vždycky donutí nažhavit Google a zjistit, jak to tedy vlastně je... i proto, že je to každý rok jinak a čím se motory zmenšují, tím se naopak číslovky zvyšují, protože žijeme v době, kdy je potřeba všechno nafukovat - kdo neroste, ten má problém.

Foto: Archiv Garáž.cz

A pochopili to i u Audi, kam dorazil downsizingový strašák s plnou parádou. Hezky to vidíme třeba na RS5, která z osmiválcové atmosféry o objemu 4,2 litru přešla na ani ne třílitrové šestiválcové turbo. A podobný osud čeká i vlajkovou loď sportovní divize - placaté R8. To nejsou zrovna auta, u kterých byste koukali na zadek, v čem že se to milostpán vozí, ale co třeba taková A8? Tam už je rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší motorizací... tam chcete vědět, že se pan ředitel zmohl alespoň na třílitr. Jenže budete mít smůlu, protože počínaje novou áosmičkou Audi zavádí zcela nový systém značení. A zmatenější už to být nemohlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Audi se rozhodlo, že podle ní zcela nedůležitý údaj o objemu nahradí dvoucifernou číslovkou. Třicítku vyfasují vozy s výkonem od 110 do 150 koní (tj. základní motorizace), 45 dostanou ty s výkonem od 230 do 252 koní (to jsou většinou právě ty třílitrové diesely a benzíny) a číslovka 70 je pro auta s výkonem nad 530 koní, což jsou v podstatě jen vrcholná RSka nebo právě model R8. Matoucí? Ano, zvlášť když Audi předvedla novou A8 s číslovkou 55, což znamená, že po silnicích budou jezdit i 50, 60 apod., podle toho do jakého rozsahu výkonů se zrovna vejdou. A automobilka prohlásila, že RSka a R8 tyto číslovky používat nebudou. Kdo jiný se tedy dostane na onu zmíněnou sedmdesátku? Otázky, samé otázky. A mezi nimi ční ta nejdůležitější. Kdo tohle, proboha, vymyslel?

P. S. Naštěstí se většina českých majitelů za svou motorizací stydí a za drobný příplatek si raději zvolí absenci podobné plaketky. Ve výsledku si tak možná na tuzemských silnicích změny ani nevšimneme.

Reklama

Načítám