Hlavní obsah

Nový Seat Ibiza je vlastně zdrcnutý Golf. A to je dobře.

Foto: Archiv Garáž.cz

Premiéra MQB v segmentu malých hatchbacků přináší spoustu centimetrů navíc na těch správných místech. A taky silnou patnáctistovku pod kapotou. Tahle Španělka se na trhu neztratí.

Článek

Pátá generace Ibizy asi na první pohled nikoho nepřekvapí. V duchu koncernové politiky je totiž Ibiza designovým dvojčetem Leonu, v menším balení a s pouze několika drobnými odlišnostmi (zůstaly jí např. charakteristicky malé zadní svítilny). Agresivně řezaný kukuč auto jednoznačně prospívá, od většího bratříčka dostává v nové generaci i celou řadu technologií (nově např. Full LED svítilny, které u Leonu kdysi slavily premiéru v rámci segmentu), ale nejdůležitější je inovovaná platforma MQB A0, která přináší spoustu darů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ibiza dostává modulární platformu jako první, v předstihu před novým Polem. Špatnou sirku si v tomhle losování vytáhla jen aktuální Fabia, která vyjela na trh jako první a musela se spokojit pouze s evolucí staré platformy. Přesto má s Ibizou mnoho společného - už Fabia narostla do šířky a byla trochu nižší, což se pozitivně projevilo na prostoru uvnitř a jízdních vlastnostech. Ibiza v tomhle směru ale šlape na plyn mnohem víc. Auto je plus mínus stejně dlouhé, ale je o neskutečných 87 milimetrů širší. Představte si devět centimetrů, nebo si je ideálně naznačte rozpřahem rukou. To je skutečně velké číslo. Auto je o milimetr nižší, ale díky nové platformě hlavně získalo 95 milimetrů rozvoru a má také (logicky) širší rozchod kol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Skoro devět centimetrů na šířku a deset na délku se v interiéru projeví neuvěřitelným způsobem a auto díky širší stavbě i lépe vypadá. Když si to spočítáte, zjistíte, že nová Ibiza je v podstatě stejně široká jako sedmičkový Golf. Už žádné zápasení s lokty nebo odřená kolena od středového panelu. Tísnit se nebudou ani pasažéři na zadních sedačkách, oproti dřívějšku mají o 35 mm místa na kolena víc. A o 65 litrů v kufru navíc, což dává hodnotu 355 litrů, čímž Ibiza hravě překonává i Fabii, která doposud v kufrových statistikách jasně vedla. Otázkou ale zůstává, jak rychle a zda vůbec přijde na trh kombíková verze ST. Seat zatím vyloučil jen příchod třídvířka (novinka prý vypadá agresivně už v pětidvířku a proto jsou další verze zbytečné).

Foto: Archiv Garáž.cz

Samozřejmostí je několik úrovní výbavy, přičemž FR a XCelence budou stát stejně, to aby si na své přišli jak fanoušci sportovního looku, tak nejvyšší možné výbavy. Řadu bezpečnostních prvků a gadgetů dostane Ibiza od Leona, ale také od Atecy - viz třeba bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, osmipalcový dotekový displej s veškerou mobilní konektivitou, ale také lepší adaptivní tempomat a všechny tradiční asistenty mrtvých úhlů, pruhů apod. To všechno vyzkoušíme až naživo, mnohem zajímavější je nabídka motorů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ibiza startuje na přeplňovaných litrových motorem s výkonem 70 kW a 85 kW, přičemž vůbec poprvé lze díky nové platformě pod kapotu dostat i variantu tohoto motoru s pohonem CNG (66 kW). Dieselová šestnáctistovka přichází ve třech variantách - 60, 70 a 85 kW, takže hezky stínuje benzínovou nabídku a s výjimkou nejslabší verze nabídne šestistupňový manuál nebo sedmistupňové DSG. A co chybí? Samozřejmě nějaký ten ostřejší vrchol, který bude zbrusu nová 1.5 TSI EVO, která debutovala už v Golfu. V Ibize je naladěná na 110 kW, tj. 150 koní a ve výbavě FR to bude taková malá náhrada za výpadek Ibizy Cupra.

Foto: Archiv Garáž.cz

Patnáctistovka se začne prodávat až koncem roku, ostatní motorizace vyjedou na trhu už v červnu, přičemž naživo se poprvé Ibiza ukáže na autosalonu v Ženevě. Nás bude hlavně zajímat budoucnost kombíku a Cupry. Obojí má jistě v portfoliu své místo a modernizace Cupry s 1.8 TSI po vzoru Pola GTI nám dává naději, že se na sportovní ježdění v Martorellu nezapomnělo. Zvlášť v kombinaci se širším autem a vyšší torzní tuhostí by z toho mohl být hot hatch jako víno. Věříme ale, že i stopadesátikoňová Ibiza bude solidní svezení.

Reklama

Načítám