Hlavní obsah

Nový manuál od Toyoty by mohl fungovat v autonomních vozech

Foto: Archiv Garáž.cz

Japoncům docela fandíme. Nejen že hledají nové způsoby, jak křísit atmosférické motory a dostat je na úroveň přeplňovaných, evidentně se nechtějí vzdát ani manuální řazení. A vymysleli novinku, která vlastně novinkou tak úplně není.

Článek

Relativně nedávno jsme připomínali, že manuální řazení to má spočítané už kvůli nástupu hybridů a elektromobilů, které z principu fandí automatům. A také jsme připomínali, že většina autonomních funkcí je přímo závislá na tom, že lze chod vozu jaksi ovládat... automaticky. Nutnost sešlápnutí spojky a ručního řazení rychlosti, tak nějak odporuje snaze o samořízení bez účasti lidského subjektu. V Toyotě tenhle oříšek zkoušeli obejít a jedno řešení evidentně našli. Je to elektronická obezlička, která umožní řadit bez spojky a dokonce ještě ušetří palivo. Že vám to připadá nějak povědomé? Ano, inženýři z Toyoty nevymysleli nic převratného, pro inspiraci si došli o půl století zpátky k Saabu. My ovšem chytrý švédský zlepšovák známe i z jiných vozů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyoťácké řešení je totiž sofistikovanější elektronickou obdobou volnoběžky, která se objevila v minulém století v řadě aut s dvoutaktním motorem. Tehdy řešila problematické mazání roztočeného motoru mimo zátěž. Jakmile jste nešlapali na plyn, přepnulo se auto do volnoběžky. Tím se šetřilo palivo a rychlostní stupeň šlo zařadit bez spojky. Právě to se Toyotě hodí, protože auto vybavené takovým manuálem by zvládalo řadu autonomních funkcí, včetně samostatného rozjezdu a zastavení. Volnoběžku původně v Toyotě oprášili kvůli hledání úspor paliva (i pro Japonce platí čím dál tím přísnější emisní kvóty), ale během vývoje zjistili, že by se mohla hodit i na jiné věci. Fanouškům manuálů tak svítá naděje, že i v nedaleké budoucnosti částečně autonomních vozů o kvedlání pákou nepřijdou.

Reklama

Načítám