Hlavní obsah

Nový Ford GT je pomstou za zrušeného závodního Mustanga

Foto: Archiv Garáž.cz
7. 4. 2017

Ford GT je autem, které chcete mít v garáži nebo alespoň na plakátě. Je taky autem, které smetlo v Le Mans veškerou konkurenci, včetně odvěkého soka jménem Ferrari. A přitom to všechno mělo být úplně jinak.

Článek

Jeden z šéfů vývoje nového GT, Raj Nair, se totiž před několika dny rozpovídal o začátku celého projektu. Ford GT vzniknul potají jako bokovka frustrovaného Naira, poté co mu šéfové škrtli předchozí nápad. Tím byl tzv. Project Silver. Pojmenovaný podle inteligentního a univerzálního koně z westernu Osamělý jezdec, měl být Silver nejlepším Fordem Mustang, co kdy vznikl. Fordem Mustang, který by vyhrál GTE Pro třídu v Le Mans. Dokážete si představit, jak Mustang - auto určené vždy pro tzv. dělnickou třídu - natře v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce Ferrari? Plánem bylo nacpat do vozu výbavu za čtvrt milionu dolarů a odladit ho tak, aby měl v konkurenčním startovním poli šanci na vítězství. S tím mimochodem souvisel i vývoj ultimátní silniční verze.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve Fordu ovšem tenhle nápad shodili ze stolu. Nelíbila se jim myšlenka Fordu Mustang za čtvrt milionu, protože v ní necítili komerční potenciál. I kdyby Mustang Le Mans vyhrál, v očích zákazníků by byl pořád tím cenově dostupným autem a propast mezi základní verzí za 25 a ultimátní za 250 tisíc dolarů by byla příliš veliká. Naira to trochu naštvalo, a tak začal se skupinkou inženýrů potají pracovat na projektu Phoenix. A za několik měsíců skutečně z popela zrušeného projektu povstal Fénix v podobě nového Fordu GT. Raj Nair si pak každého člena představenstva odvedl k první maketě a představil plán na nový pohon... do jednoho se mu povedlo je přesvědčit, že nový Ford GT má potenciál... vyhrát Le Mans a zbavit zákazníky nemalých obnosů peněz.

Foto: Archiv Garáž.cz

A víte co? Měl pravdu... stálo to sice nemalé úsilí a finanční prostředky na podpoře továrního týmu, ale Fordu se sen o velkém comebacku v Le Mans splnil se vším všudy. A návdavkem "vnutil" zákazníkům supersport za 400 tisíc dolarů, na který ještě vypisoval výběrová řízení. Přiznejme si, že něco podobného by s Mustangem určitě nešlo. A kdo ví, jestli by i po všemožných úpravách měl vůbec šanci. GTE kategorii už pěkně dlouho vládnou auta s motorem uprostřed, dokonce i zuby nehty bojující Chevrolet Corvette plánuje co nevidět MR koncepci. I proto měl Ford od začátku větší šanci s od nuly postaveným supersportem. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Mustangům se daří skvěle i bez tohohle zmařeného snu. Místo něj tu máme GT350R a snad se výhledově dočkáme i GT500. Ford GT je ale pro automobilku vlajkovou lodí, která podněcuje fantazii malých kluků, kteří jednou vyrostou a budou modrý ovál vnímat jako prestižní automobilku, která umí brnkat na řidičské emoce. A to je reklama za všechny prachy, dámy a pánové.

Reklama