Článek
Evropská komise zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh, se kterým dnes zástupci komise seznámili novináře, požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno.
„Považuji to za krok správným směrem, ale primárně za kosmetickou úpravu. Na zásadním směřování se nic nemění a i po revizi půjde o nejagresivnější cíl pro jakýkoliv velký automotive trh. Snížení cíle na 90 procent platí navíc pouze, pokud automobilky vykompenzují ‚zelenou‘ ocelí nebo syntetickým palivy - ani jedno nebude jednoduché,“ uvedl Knap.
Podle něj se díky opatření objevuje silná motivace pro výrobu malých městských elektromobilů. „Takže se zřejmě bude rychleji rozvíjet trh v kategorii, kde elektromobilita dává největší smysl,“ uvedl. „A pozitivní je, že se také reflektovala ještě pomalejší konverze na elektromobilitu v oblasti lehkých užitkových vozů a dodávek,“ dodal Knap.
Podle Elektromobilní platformy, v níž spolupracují energetické firmy, Škoda Auto či ČVUT, rozhodnutí komise potvrzuje, že budoucnost dopravy v Evropské unii je elektrická. „Jen se k cíli bude postupovat tempem, které je přijatelnější pro evropský průmysl,“ sdělil ČTK dnes večer tajemník Elektromobilní platformy Lukáš Folbrecht. „Kromě zlepšení života ve městech, kde se často nedá dýchat, a příspěvku ke zmírnění změn klimatu, když čím dál více pociťujeme extrémy v počasí s dopady na přírodu i majetky, je elektrifikace důležitá i pro postupné odbourávání závislosti na ropě, kterou v Evropě nemáme a draze ji dovážíme. To představuje pro Evropu strategickou slabinu a bezpečnostní riziko,“ dodal.
Unijní exekutiva čelila silnému tlaku ze strany Německa, Itálie a evropského automobilového sektoru, v posledním roce bylo několik jednání s šéfy evropských automobilových společností. Návrh komise musí schválit Evropský parlament i členské státy unie.
Německý svaz automobilového průmyslu pak tvrdí, že navrhovaná opatření jsou spojena s řadou překážek, takže hrozí, že v praxi nebudou mít žádný účinek. „V době, kdy roste mezinárodní konkurence a kdy je ekonomická síla Evropy klíčová, je tento balík z Bruselu katastrofální,“ uvedla prezidentka svazu Hildegard Müllerová.


