Hlavní obsah

V Pekingu bouchli do stolu a zpřísní vývoz elektromobilů. Bojí se cenových válek i ostudy

Foto: Jetour
2:44
2:44

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Taky vám přijde, že se do Evropy dostává čím dál víc nových čínských elektroaut, které se berou bůhví odkud a nemají takřka žádnou prodejní podporu? Nemýlíte se, nicméně tomu chce teď Peking zabránit. Jak?

Článek

Boom čínských elektromobilů je v plném rozpuku, což dokazuje množství různorodých vozidel zaplavujících nejen starý kontinent. Kolikrát však jde o auta dovezená neoficiálně, která nejsou pro daný trh nejsou vůbec určena a nemají prodejní podporu či potřebné služby, což ve finále hází špatné světlo na tu či onu značku, ale i na celou zemi.

Peking řekl dost a potvrdil, že zavede kontroly vývozu čistě elektrických osobních automobilů. Zejména kvůli cenové válce mezi jednotlivými značkami a už zmíněným zaplavením trhů různými modely. Čínská vláda také nastaví přísnější pravidla zaručující poprodejní podporu, což vyústí ve větší dohled nad výrobci elektromobilů s cílem zlepšit kvalitu.

Nové nařízení má platit od 1. ledna 2026. Kdo bude chtít exportovat, tak bude muset dostat vývozní licenci, což už teď platí pro spalovací a hybridní vozidla. Tím se má zamezit neoprávněnému vývozu bez potřebné podpory.

Foto: XPeng

Kdo bude chtít exportovat osobní elektromobily z Číny, ten bude muset dostat vývozní licenci.

Podle ředitele politického výzkumu v Čínském výzkumném centru pro automobilové technologie Wu Songquana je důležité, aby čínské automobilové značky následovaly příklad tradičních výrobců automobilů, standardizovaly exportní procesy a zvýšily kvalitu.

Tento krok je nicméně logický, protože se Čína stala největším světovým vývozcem automobilů a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl změnit.

Foto: Radar

Čína chce následovat trendy tradičních výrobců a zlepšit kvalitu i poprodejní služby.

Generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cui Dongshu se domnívá, že do pěti let by země mohla ročně vyvážet na zahraniční trhy až 10 milionů vozidel. V samotné Číně by místní značky mohly díky obrovské populaci země prodávat 30 milionů vozidel ročně.

Růst je totiž kam. Čína má v současnosti přibližně jedno auto na 1 000 obyvatel, zatímco v Evropě v roce 2020 připadalo 641 vozidel na 1 000 obyvatel a v Americe dokonce 860 aut na 1 000 obyvatel.

Nepředpokládáme, že by toto nařízení zcela zastavilo neoficiální dovozy, určitě se k nám budou i nadále dostávat prapodivná elektrická auta, nicméně určitý tlak na importéry čínských elektroaut rozhodně vznikne. A z toho by nakonec měl těžit zákazník, který v budoucnu možná dostane u všech čínských značek stejné služby i péči jako u značek západních.

Koupili byste si elektromobil od čínské značky?
Ano, jakýkoli.
2,2 %
Ano, ale pouze od renomované značky.
15,8 %
Ano, ale jen za opravdu dobrou cenu.
14,3 %
Spíše ne.
10,6 %
Absolutně ne.
57,1 %
Celkem hlasovalo 462 čtenářů.
Načítám