Článek
Boom čínských elektromobilů je v plném rozpuku, což dokazuje množství různorodých vozidel zaplavujících nejen starý kontinent. Kolikrát však jde o auta dovezená neoficiálně, která nejsou pro daný trh nejsou vůbec určena a nemají prodejní podporu či potřebné služby, což ve finále hází špatné světlo na tu či onu značku, ale i na celou zemi.
Peking řekl dost a potvrdil, že zavede kontroly vývozu čistě elektrických osobních automobilů. Zejména kvůli cenové válce mezi jednotlivými značkami a už zmíněným zaplavením trhů různými modely. Čínská vláda také nastaví přísnější pravidla zaručující poprodejní podporu, což vyústí ve větší dohled nad výrobci elektromobilů s cílem zlepšit kvalitu.
Nové nařízení má platit od 1. ledna 2026. Kdo bude chtít exportovat, tak bude muset dostat vývozní licenci, což už teď platí pro spalovací a hybridní vozidla. Tím se má zamezit neoprávněnému vývozu bez potřebné podpory.

Kdo bude chtít exportovat osobní elektromobily z Číny, ten bude muset dostat vývozní licenci.
Podle ředitele politického výzkumu v Čínském výzkumném centru pro automobilové technologie Wu Songquana je důležité, aby čínské automobilové značky následovaly příklad tradičních výrobců automobilů, standardizovaly exportní procesy a zvýšily kvalitu.
Tento krok je nicméně logický, protože se Čína stala největším světovým vývozcem automobilů a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl změnit.

Čína chce následovat trendy tradičních výrobců a zlepšit kvalitu i poprodejní služby.
Generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cui Dongshu se domnívá, že do pěti let by země mohla ročně vyvážet na zahraniční trhy až 10 milionů vozidel. V samotné Číně by místní značky mohly díky obrovské populaci země prodávat 30 milionů vozidel ročně.
Růst je totiž kam. Čína má v současnosti přibližně jedno auto na 1 000 obyvatel, zatímco v Evropě v roce 2020 připadalo 641 vozidel na 1 000 obyvatel a v Americe dokonce 860 aut na 1 000 obyvatel.
Nepředpokládáme, že by toto nařízení zcela zastavilo neoficiální dovozy, určitě se k nám budou i nadále dostávat prapodivná elektrická auta, nicméně určitý tlak na importéry čínských elektroaut rozhodně vznikne. A z toho by nakonec měl těžit zákazník, který v budoucnu možná dostane u všech čínských značek stejné služby i péči jako u značek západních.