Hlavní obsah

Dacia oslavila důležitý milník. Dnes si z rumunské automobilky legraci už nikdo nedělá

Foto: Dacia

Dacia v dávných dobách nevyráběla zrovna přelomová nebo zajímavá auta, jenže pod patronátem Renaultu začala tahle rumunská značka doslova vzkvétat, což nedávno vyústilo v další obrovský milník. Domovská fabrika ve městě Mioveni totiž vychrlila vůz s pořadovým číslem 8 000 000!

Článek

Domovský závod rumunské Dacie v Mioveni má co slavit, protože z tamní linky sjel modrý Bigster, u nějž svítilo pořadové číslo 8 000 000. A to je velmi slušné, proto stojí za to si připomenout, jak tenhle závod začínal a kde je dnes.

Fabrika otevřená 20. srpna 1968 byla dlouhou dobu rodištěm modelů licencovaných od Renaultu, protože Rumuni svoje auta moc neuměli (viz ARO) nebo ty licencované uměli ještě více pokazit (viz Oltcit).

Foto: Jiří Čermák

Zatímco ARO je dnes zkrachovalá historie, Dacia válí jako nikdy.

Dacia pojmenovaná podle dávného pojmenování oblasti dnešního Rumunska Římany ovšem kráčela správným směrem a od roku 1969 sekala v Mioveni licenční modely 1300/1310 a jejich deriváty jeden za druhým. První milion vyrobených aut tak továrna oslavila v roce 1985, druhý milion v roce 1998.

V roce 1995 automobilka zkusila prorazit vlastní modelovou řadou Dacia Nova, nicméně o čtyři léta později přišla skupina Renault a Dacii pohltila. To je mimochodem to nejlepší, co se jí mohlo stát, protože Oltcit upadl v zapomnění, ARO zkrachovalo (2005) a jediná Dacia nakonec přežila.

Foto: Dalibor Žák

Logan pochopitelně nebyl ani v roce 2004 žádným hi-tech automobilem, ale prodával se…

Zprvu úplně ne kvůli vylepšeným modelům SupeRNova (podzim 2000) a Solenza (jaro 2003), ale až s nástupem roku 2004, kdy se objevila první Dacia Logan a její deriváty (a značka se vrátila na trhy Evropě a v oblasti Středozemního moře). Tehdy už si z Dacie mnozí přestali dělat legraci a začali ji brát vážně.

A když přišlo Sandero a Duster, byla Dacia ve hře jako právoplatný konkurent západních hráčů, což platí dodnes, protože 70 % celkového prodeje značky připadá právě na západní Evropu.

V továrně Mioveni, která v roce 2014 oslavila 5 milionů vyrobených aut, se tak postupně objevily tyto modely:

  • Dacia 1100
  • Dacia 1300/1310
  • Dacia Estafette
  • Dacia Nova / SupeRNova
  • Dacia Solenza
  • Dacia Logan
  • Dacia Sandero / Sandero Stepway
  • Dacia Duster
  • Dacia Jogger
  • Dacia Bigster

Výrobní rekord drží model Duster. Byl uveden v roce 2010 a už se jej vyrobilo více než 2,6 milionu kusů. Dlouhodobým bestsellerem v Evropě je však Sandero a poslední novinkou ve fabrice právě Bigster.

Výrobní milníkyMioveni
19851 000 000 aut
19982 000 000 aut
20145 000 000 aut
20258 000 000 aut
Nejúspěšnější modelové řadyPočet kusů
Duster (2010–2025)2 620 000
Dacia 1300/1310 + deriváty (1969–2006)2 280 000
Logan + deriváty (2004–2025)1 700 000
Sandero/Stepway (2008–2025)880 000
Jogger (2021–2025)250 000
FaktaMioveni
Otevření20. srpna 1968
Velikost355 000 m²
Výroba1 357 vozů/den
Efektivita1 vůz každých 55 sekund
Počet zaměstnanců6 850
Export90 %

Dacia je dnes přítomna ve 44 zemích na čtyřech kontinentech, což je obrovský úspěch. Navzdory určitým kompromisům, kterými trpí, zaujme automobilka stále hlavně cenovou dostupností, což se ukazuje jako klíč k úspěchu.

Foto: Dacia

Továrna v Mioveni vychrlí každých 55 sekund jedno nové auto.

A něco nám říká, že s nástupem Bigsteru a udržení si Sandera se spalovacími motory nebude milník 10 000 000 vyrobených aut v Mioveni zas tak dlouho trvat. Při tempu 1 357 aut denně „se tu znovu sejdeme“ oslavit desítku už za čtyři roky.

Načítám