Článek
Továrník André Citroën by zřejmě zíral, kdyby viděl, kam se jeho automobilový klenot etabloval. Druhá generace vlajkového SUV C5 Aircross je důkazem jednak designového a také technologického pokroku této úspěšné francouzské značky.
Vůz o délce 4 652 mm (+150 mm proti první generaci) nese současný designový jazyk Citroënu, který už znáte z modelů C3, C4 nebo Berlingo. Jde tedy o kombinaci hranatých a zaoblených linií, nechybí výrazná diodová světla (ta zadní jsou dokonce vystouplá), nová 20palcová litá kola, světlá výška činí 200 mm.

Zadní lampy jsou vystouplé, čímž podporují extravaganci.
Prostornějšímu interiéru nově dominuje vertikálně orientovaná 13palcová obrazovka infosystému (prý největší v celém Stellantisu) doplněná sadou fyzických tlačítek, na kterou navazuje rovný centrální tunel s ovládacími prvky, řazením a bezdrátovou nabíječkou mobilů o výkonu 15 W.
Kromě toho se řidiči mohou těšit na head-up displej, digitální budíky, ambientní osvětlení, chytře řešené úložné prostory, nosiče nápojů, panoramatické střešní okno nebo na loketní opěrku.

Dominantou kabiny je bezesporu vertikálně orientovaný infosystém.
Jedním z klíčových prvků kabiny jsou komfortní sedadla s měkkou pěnovou výplní, která slibují vylepšenou oporu těla, a na přání jsou ta přední elektricky nastavitelná, vyhřívaná, ventilovaná, nebo dokonce masážní.
Zadní sedadla jsou sklopná, volitelně vyhřívaná, ale přišla o možnost podélného posuvu. Kromě toho objem kufru vzrostl na 651 litrů bez ohledu na pohon.

Sedadla mají výplň z pěny s vysokou hustotou.
Létající koberec
Podobně jako sesterské peugeoty sérií 3008 a 5008, Opel Grandland nebo DS 8, stojí i nový C5 Aircross na platformě STLA Medium. Model tak nabízí mild-hybridní, plug-in hybridní a čistě elektrický pohon, ovšem výhradně v kombinaci s předním pohonem a automatickou převodovkou.
Elektromobil ë-C5 Aircross (BEV) nabízí výkon 210 koní, trakční akumulátor 73 kWh a dojezd až 520 km, zatímco provedení s prodlouženým dojezdem až 680 km má výkon 230 koní a baterku s kapacitou 97 kWh. V obou variantách je maximální nabíjecí výkon na rychlonabíjecích stanicích DC 160 kW.

V nabídce jsou tři pohony, a to MHEV, PHEV a BEV.
Plug-in hybrid (PHEV) složený ze zážehového čtyřválce 1,6 litru (150 koní) a elektromotoru spojeného se sedmirychlostním automatem nabízí systémový výkon 195 koní a celkový dálniční dojezd přes 650 km.
Čistě na elektřinu externě nabíjené SUV zvládne ujet kombinovaně 86 km, a to především díky trakčnímu akumulátoru s kapacitou 21 kWh. Rychlonabíjení ovšem chybí, proto se základní palubní nabíječkou 3,7 kW nabíjíte z nuly do plna skoro 5,5 hodiny, zatímco s příplatkovou 7,4kW necelé tři hodiny.

Druhá generace v Česku zaujme spíše mild-hybridním pohonem.
Každopádně nejzajímavější volbou pro českého zákazníka bude tříválcový zážehový mild-hybrid (MHEV) 1,2 litru o výkonu 136 koní, který spolupracuje se šestirychlostním automatem. Malinká baterka s kapacitou 0,9 kWh pak pohonu vypomáhá v různých situacích a nabízí nižší spotřebu i emise. S dieselem se už nepočítá, ten by měl skončit se současnou generací.
Moderní citroëny vybavené tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy jsou svým komfortem jízdy často přirovnávány k létajícímu koberci, druhý C5 Aircross by neměl být výjimkou.
Jde svým způsobem o připomínku hydropneumatického odpružení, které měl třeba poslední Traction Avant (na jedné nápravě), ikonické Citroëny DS na obou nápravách nebo například moderní C6. Kromě toho druhá generace C5 Aircross dostane ještě volitelný paket umožňující autonomní jízdu druhé úrovně.
Nový C5 Aircross se bude vyrábět v závodě v Rennes ve Francii a na hlavní evropské trhy zamíří v druhé polovině roku 2025. Ceny a specifikace budou oznámeny později, nicméně základní mild-hybrid bude pravděpodobně dražší než současná generace, která aktuálně ceníkově začíná od 699 000 Kč. Ale kdoví, třeba tuzemské zastoupení překvapí a cenovku udrží plus minus na stejné hladině.