Hlavní obsah

Volvo XC90 se brzy dočká elektrického nástupce, do důchodu se však zatím nechystá

Foto: Volvo

Volvo už sice pečlivě připravuje elektrického nástupce pro XC90, s výrobou SUV poháněného spalovacím motorem se však v Göteborgu ještě nějaký ten rok počítá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vlajková loď automobilky Volvo se již za pár let dočká svého elektrického nástupce. I když pojem „nástupce“ je vlastně relativní – až nový model přijde do prodeje, bude se ještě nějakou dobu prodávat souběžně s dosavadní XC90. Vzhledem k prodejním úspěchům největšího SUV z Göteborgu je to vlastně docela pochopitelné.

Článek

Volvo XC90 první generace se představilo už v roce 2002 na autosalonu v Detroitu. Od té doby vlajková loď švédské automobilky posbírala více než 100 mezinárodních ocenění včetně „SUV roku“. První generace, vyráběné obdivuhodně dlouhou dobu v letech 2002-2014, se vyrobilo přes 600 tisíc kusů.

Foto: Volvo

Volva XC90 první generace se prodalo 636 143 exemplářů, na některých trzích se pak prodávalo souběžně se svým nástupcem, současnou XC90

Současná druhá generace je v prodeji od roku 2015 a na úspěchy předchůdce navázala velmi slušně – ale také ji jednoho dne vyprší „funkční období“. Jelikož teď automobilový průmysl pomalu ale jistě prochází obdobím transformace a postupného přechodu na elektromobilitu, týká se to pochopitelně také automobilky Volvo.

Volvo jako takové má v plánu vyrábět výhradně elektrické vozy už od roku 2030, do té doby však ještě počítá s hybridy. Právě období do roku 2030 potom nabízí ono pomyslné okénko příležitosti pro XC90, kterou v Göteborgu nechtějí jen tak chladnokrevně uspat, ale chtějí jí dopřát důstojné dožití – jinými slovy, než bude XC90 na konci svého životního cyklu, bude se nějakou dobu vyrábět souběžně se svým nástupcem.

Zbrusu nový, elektricky poháněný model, by měl sjíždět z nového výrobního závodu v americké Jižní Karolíně, kdežto XC90 se i nadále bude vyrábět doma ve Švédsku. Výkonný ředitel automobilky Volvo Hakan Samuelsson dokonce prohlásil: „Není důvod, proč by společnost měla ukončovat výrobu jednoho z našich nejúspěšnějších modelů, nehledě na fakt, že pro hybridní pohon trh ještě nějakou dobu fungovat bude.“

Foto: Volvo

Volvo XC90 už vyhlíží svého nástupce, k ukončení výroby typu XC90 se však v Göteborgu zatím nemají

V Göteborgu si dobře uvědomují, že do té doby bude ještě potřeba XC90 trochu „omladit“, takže se rozhodně počítá s nějakým tím faceliftem. S vylepšeními po technické stránce se však už nepočítá – Volvo, podobně jako drtivá většina automobilek, už investovala značnou část prostředků do vývoje elektromobilů. Změnou tedy logicky projde i továrna v göteborském regionu Torslanda která by se měla kompletně přizpůsobit výrobě elektromobilů – počínaje rokem 2025.

Nebude to však poprvé, kdy Volvo bude starší model vyrábět souběžně s tím novým – například první generace XC90 se se na některých trzích vyráběla dokonce do roku 2016 pod názvem „XC Classic“. Výjimkou nejsou i další automobilky se stejným přístupem – třeba generace „JK“ a „JL“ Jeepu Wrangler se během výrobního procesu ještě nějakou dobu „potkávaly“, stejně jako v případě Dodge Ram, jehož předešlou generaci si v USA stále můžete koupit pod názvem „1500 Classic“.

V kuloárech se proslýchá, že nástupce XC90 by se měl údajně jmenovat „Embla“, a že se má představit už letos – na potvrzení si však musíme počkat. Samotné Volvo se zatím nepochlubilo ani s datem odhalení, natož s bližšími informacemi. Zatím tedy nevíme nic o výkonu, dojezdu a dalších klíčových parametrech. Víme jen tolik, že půjde o první vůz z Göteborgu postavený od základu jako elektromobil.

Volvo XC90 lze aktuálně pořídit ve třech hybridních motorizacích. B5 může mít pod kapotou jak benzín (250 koní) tak diesel (235 koní). Oběma sekunduje tzv. mild-hybridní systém, který vypomáhá ve chvílích vysoké zátěže a rekuperuje energii z brzdění, což je oproti plug-in hybridu jednodušší a v neposlední řadě levnější řešení. Ceny mild-hybridu začínají na částce 1,8 milionu korun, základní cena vrcholné plug-in hybridní T8 Recharge pak přesahuje 2 miliony korun.

Reklama

Načítám