Článek
Vyplývá to z informací z čtrnáctideníku odborů automobilky Škodovácký odborář. Současná mzdová dohoda v největší české automobilce platí do konce března 2026.
„Velmi těžká byla debata s představenstvem o situaci v Indii a konsekvencích na společnost Škoda Auto zejména zde v Mladé Boleslavi. Zasahují totiž výrazně CKD ('Completely Knocked-Down', kompletně rozložené montážní sady, pozn. ČTK) a výrobu převodovek MQ 200. Z koncernu se valí stále tvrdší požadavky s tlakem na režijní náklady a snižování nepřímého personálu,“ uvedl Škodovácký odborář k nedávnému jednání mezi předsedou odborů Jaroslavem Povšíkem a nejvyšším vedením firmy.
Diskuse se podle něj vedou kolem nového projektu Game Changer. „Nikdo nemá jasný plán, ve hře jsou vysoké náklady, které lze s poloprázdnými kapsami jen těžko realizovat. Může se stát, že tak, jak koncern Volkswagen o všem dlouho přemýšlí, zvažuje a prohání stovkami komisí a výborů, dospěje k tomu samému, k čemu v případě Giga Factory, že takovýto drahý model nebude aplikovat,“ uvedl čtrnáctideník. Podle dřívějších informací Hospodářských novin má projekt Game Changer v koncernu optimalizovat výrobu a má vycházet ze základního modelu výroby vozů Tesla. Model má začít ve Wolfsburgu.
Odbory upozorňují také na tlak z koncernu na autonomii jednotlivých značek, konkrétně společnosti Škoda. „Slýcháme, že žádná autonomie nepřipadá v úvahu a že vše bude rozhodovat matka, tedy Volkswagen,“ napsal čtrnáctideník. Dobré výsledky podle něj v koncernu vytváří dojem, že je Škoda Auto nesolidární. „Naše solidarita ale spočívá v tom, že v současné době každou vydělanou korunu nebo cent odvádíme do Volkswagenu, který nám pak ani nedovoluje předvést naši sílu,“ doplnil čtrnáctideník.
Od letošního dubna vzrostly mzdové tarify v automobilce o tři procenta. Vyjednat se podařilo i rekordně vysoké bonusy. Zaměstnanci dostali za rok 2024 variabilní bonus 120.000 korun a jednorázovou odměnu 10.000 korun, tedy celkem 130.000 korun.
Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se v loňském roce zvýšil o 6,9 procenta na 926.600 vozů. Odbyt celé skupiny Volkswagen vloni klesl o 2,3 procenta na 9,027 milionu vozů. Od ledna do června ve svých tuzemských závodech Škoda Auto vyrobila 480.771 osobních automobilů, což je meziročně o 1,5 procenta více. Automobilka v Česku zaměstnává zhruba 37.000 lidí.