Článek
Za půl milionu si jistě můžete dopřát spoustu automobilových radostí. Pořídíte za to už nějakého perspektivního youngtimera i relativně slušné sportovní náčiní. A nebo si pořídíte tak trochu obojí najednou a k tomu dostanete ještě pár moc fajn večerů a víkendů v garáži, protože tuhle repliku Alfy Romeo 158 si koupíte jako stavebnici.
Základní kit obsahuje rám, karosářské díly a výfuk se čtyřmi falešnými svody
Úplně upřímně, v mých očích jde spíš o tu radost z toho to postavit, než s tím pak jezdit, ale podle několika testů, které jsem četl, se dost možná mýlím. Všichni, kteří se ve voze jménem Tipo 184 svezli, se totiž shodují, že si za tím velkým volantem budete připadat tak trochu jako hrdina.
Sedí se vysoko, vzpřímeně, (ne)chrání vás malý štítek čelního okna a na uzoučkých pneumatikách nemusíte ani moc šlapat na plyn, abyste jezdili smykem. Zvukový i mechanický zážitek je víc než silný, a i když rychlosti, které Tipo 184 dosahuje v zatáčkách, se nedají srovnat s tím, co zvládne moderní hothatch, rozhodně jde o plnotučnou zábavu.
Nikdo nemůže říct, že by Tipo 184 chyběl styl
Čím víc se ale o Tipo 184 zajímám, tím víc se mi líbí. Výrobce nabízí buď kompletní kit ke stavbě, nebo jen základ a další položky volně k výběru, takže záleží jen na vás, jak moc chcete improvizovat a co všechno se vám valí v garáži a na půdě za poklady. Když si projdete jednotlivé položky, zjistíte, že v případě kompletního kitu vám bude stačit jen jedna Mazda MX-5 generace NB s motorem 1,8 l a s pětistupňovou manuální převodovkou (ano, klidně může být nabouraná) a trochu líp vybavená dílna. Z oblíbeného roadsteru se používají nejen mechanické díly jako motor, převodovka, diferenciál, ale i zavěšení, elektrické vedení, řízení, pedálová skupina nebo ruční brzda.
Masivní bubnové brzdy skrývají kotouče z Mazdy MX-5
Podle výrobce je doba potřebná ke složení vašeho nového auta ryze individuální a startuje na nějakých 170 hodinách. To tedy máte minimálně 170 hodin zábavy, improvizace a vztekání, abyste si postavili repliku závodní Alfy 158, se kterou však budete moci jezdit jedině na okruhu, protože na značky ji dostanete jen stěží. Tipo 184 má totiž vlastní výrobní štítek a tvrdit na STK, že je to MX-5, to by musel být technik víc než hluchý a slepý.
Alfu 158 poháněl kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 1,5 l, tady se musíte spokojit s atmosférickou osmnáctistovkou se skromným výkonem 146 koní. Na druhou stranu, Tipo 184 je s váhou cca 700 kg o nějaké tři metráky lehčí než originál a je perfektně vyvážené.
Výrobce si celý kit cení na 17 700 liber, což je cca 530 tisíc korun bez daně, cla a dopravy. Startovací kit je o sedm tisíc liber levnější, ale rychle přijdete na to, že je asi lepší koupit všechno najednou. Tak co, nepůjdeme do toho?