Hlavní obsah

Škodovka chce znovu vyrábět milion aut ročně. Naposledy se jí to přitom povedlo před čtyřmi lety

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Škoda Auto chce ve střednědobém horizontu prodávat a vyrábět jeden milion vozů ročně. Loni to bylo 866 800 prodaných aut, což je meziroční nárůst o 18,5 procenta. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva Klaus Zellmer. Přes milion vozů automobilka vyrobila naposled v roce 2020.

Článek

„Letos chceme překonat rok 2023. Náš střednědobý cíl je jeden milion vyrobených a prodaných vozů, ale je otázka, jestli to bude již letos,“ uvedl Zellmer. Výsledky prvního čtvrtletí jsou ale podle něj optimistické.

Automobilka loni zvýšila tržby o 26,2 procenta na 26,5 miliardy eur, zhruba 668 miliard korun, což je rekord. Rentabilita tržeb se zvýšila ze tří na 6,7 procenta. Provozní zisk pak stoupl o 182 procent na 1,77 miliardy eur (44,8 miliardy Kč). Na hospodaření mělo vliv zvyšování nákladů kvůli růstu cen surovin a dílů, složitá geopolitická situace i obecné zpomalení zájmu o elektromobily. Pozitivní vliv naopak mělo zvýšení dostupnosti vozů pro zákazníky i vhodná skladba nabízených modelů.

„Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky,“ uvedl Zellmer. Škoda bude podle něj vyrábět spalovací motory, dokud to bude možné, tedy maximálně do roku 2035, a zákazníci je budou chtít. Budoucnost Škody je ale podle něj elektrická.

Investice do výzkumu a vývoje a kapitálové investice loni klesly o 4,8 procenta na 1,913 miliardy eur, tedy 48 miliard korun. Tvořily tak sedm procent tržeb. Mimo jiné směřovaly do přípravy druhé generace SUV Kodiaq, modernizace výrobní linky Kvasiny a velká část šla na vývoj elektrického vozu Elroq, chystaného velkého elektromobilu Space a malého elektromobilu. Firma také investovala do logistického centra v indické Púně.

Nejprodávanějším modelem loni zůstala s nárůstem o 36 procent na 191 900 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq se 116 500, respektive 105 900 vozy. Největší nárůst zaznamenal elektrický Enyaq s růstem o 52,1 procenta na 81 700 aut a Scala se zvýšením odbytu o 49,8 procenta na 59 200 automobilů.

Největším trhem bylo loni Německo, kam automobilka dodala 157 800 vozů, což je o 23 600 víc než v roce 2022. Vedle Německa se prodeje nejvíce zvýšily ve Velké Británii, a to o 41,8 procenta na 70 300 vozů. Na český trh dodala Škoda Auto 87 800 vozů, je to nárůst o 23,4 procenta.

Loni Škoda Auto zahájila působení na rozvíjejícím se vietnamském trhu a převzala strategickou odpovědnost v širším regionu ASEAN i za další koncernové značky skupiny Volkswagen. Vietnam zároveň bude sloužit jako brána do dalších zemí v této oblasti. Kromě toho Škoda Auto oznámila návrat do Kazachstánu, kde nabídne modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq, montované lokálně ve městě Kostanaj.

Automobilka v příštích letech vynaloží 5,6 miliardy eur v souvislosti s elektromobilitou. Koncem letošního roku spustí kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou vozu Škoda Elroq. Vedle toho Škoda dnes odhalila studii dalšího elektromobilu. Malé městské SUV Škoda Epiq s plánovaným představením v roce 2025 a cenou kolem 25 000 eur otevře strategicky důležitý segment malých elektrických SUV.

Reklama

Načítám