Hlavní obsah

Nezastavitelný silniční tank: Indická Mahindra představila teréňák budoucnosti. Má to ale háček

Foto: Mahindra

Z konceptu má do pár let vzejít podobná sériová verze s pěti-, ale i třídveřovou karoserií.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Indická Mahindra přichází s konceptem pojmenovaným Thar.e, který na první pohled vypadá jako perfektní řešení tamní nebezpečné dopravní situace. Tedy až do momentu, kdy zjistíte, na co jezdí…

Článek

Pokud máte pocit, že na českých silnicích je to divočina, pak jste nejspíš nikdy neřídili v Indii. Asfaltové silnice jsou tam často vymleté od monzunových dešťů nebo zasypané sesutou půdou, spousta tras je dokonce jen šotolinová – slušný asfalt aby člověk pohledal. A v tom všem se motá nerozpletitelná změť aut (různých velikostí a především stavu), dodávek, autobusů (našlapaných až po strop) a náklaďáků (připomínajících spíš alegorické vozy), motocyklů a skútrů, pěších chodců, ale i divokých zvířat (od toulavých psů přes volně pobíhající krávy až po slony). Pravidla provozu? Tak ta tu nemají šanci!

Řídit v Indii je skutečně holé šílenství a statistiky nehodovosti to jen potvrzují (ročně se tu přihodí kolem 480 tisíc dopravních nehod, při nichž umírá 150 tisíc lidí), k přežití dalšího dne v indické dopravě pomáhá jen vysoká míra ostražitosti a pravidelné modlení k Šivovi a/nebo Ganéšovi… Ideálním dopravním prostředkem by tu byl tank. Nebo alespoň auto, které ho připomíná.

Foto: Mahindra

Současný Thar je licenční verzí staršího Wrangleru vyráběná Mahindrou.

A tím se řídili návrháři indické automobilky Mahindra, kteří přišli s konceptem drsného terénního auta tvary připomínajícími když ne rovnou tank, tak přinejmenším obrněné vozidlo. Čelní sklo má skoro kolmé, boční okna mají blízko k průzorům a hrany jeho karoserie jsou tak ostré, že byste se o ně mohli pořezat. Dokonce i čelní LED světlomety jsou hranaté!

Koncept Thar.e má díky velkým kolům s buclatými pneumatika a podvozku s dlouhým zdvihem světlou výšku 300 mm (tedy skoro o 100 mm víc než mají běžná evropská SUV), samozřejmostí je také pohon všech čtyř kol, takže mu pohyb po indických „silnicích“ nebude dělat žádný problém.

Jedinou podivností je plánovaný elektrický pohon, který v zemi, kde většina obyvatel nemá přístup k tekoucí vodě nebo splachovacímu záchodu, působí trochu nemístně. Ale i těžce přelidněná, odpadky zaplavená a smogem zamořená Indie chce ukázat, že myslí na budoucnost planety.

Reklama

Načítám