Článek
Novým safety carem F1 z řad značky Aston Martin je aktuální model Vantage. Ten sice roli bezpečnostního vozu plnil už dříve, nyní jde ale o Vantage S, nejvýkonnější provedení v historii modelové řady. Premiéru měl hned při svém prvním závodním víkendu v Nizozemsku. Na trať musel několikrát.
Nejsilnější variantě tepe v útrobách čtyřlitrový osmiválec twin-turbo s výkonem 680 koní a točivým momentem 800 newtonmetrů. Z klidu na stovku zrychlí „esko“ za 3,4 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 325 km/h.
Vůz je vybaven několika specifickými prvky, například novým zadním spoilerem nebo světelnou rampou přesně dle specifikací FIA. Nové jsou i centrálně umístěné otvory na kapotě, které optimalizují odvod horkého vzduchu z motoru s konfigurací „hot-V“, tedy s horkými komponenty (včetně výfukových svodů a turbodmychadel) uprostřed mezi řadami válců.

S takovým zrychlením a maximálkou se aston ani ve světě formule 1 neztratí.
„Zavedení modelu Vantage S jako oficiálního safety caru F1 představuje další významný krok vpřed a umožňuje mi rychle a bezpečně reagovat, když dostaneme pokyn k výjezdu na trať,“ pochvaluje si sám Bernd Mayländer, dlouholetý řidič bezpečnostního vozu formule 1.
Auto je lakováno ve stejné barvě Podium Green jako vozy britské stáje Aston Martin. Novinka navíc na scéně formule 1 doplňuje model DBX707, který plní roli oficiálního vozu lékařské pomoci FIA.
Premiéra sice byla naplánována na uplynulý závodní víkend v Nizozemsku, ale nikdo nemohl zaručit, že safety car během závodu opravdu bude potřeba. Nakonec měl však šichtu hodně náročnou, na trať totiž zamířil celkem třikrát. Prvně po nehodě Lewise Hamiltona, podruhé při kontaktu Kimiho Antonelliho s Charlesem Leclercem a nakonec po technické závadě a následném odstoupení Landa Norrise.
Další víkendová služba čeká Aston Martin Vantage S už příští víkend, kdy se kalendář formule 1 stěhuje na italskou Monzu.