Článek
A to nikoli nějaké malé, ale SUV velikosti střední až velké. Stát by mohlo dokonce v přepočtu jen nějakých 150 tisíc korun! Jen pro představu, bavíme se tedy o vozech typu Škody Kodiaq (současná cena začíná na 995 000 Kč), Dacie Bigster (od 549 000 Kč) nebo v případě elektromobilů třeba o Škodě Enyaq (od 1 015 000 Kč).
Smělou vizi nedávno prezentoval generální ředitel mladé čínské automobilky Leapmotor Ču Ťiang-ming. Připomeňme, že značka Leapmotor vznikla teprve na konci roku 2015, první auto (Leapmotor S01) začala firma prodávat v roce 2017 a že vlastnický podíl ve společnosti drží koncern Stellantis, pod který patří značky jako Peugeot, Citroën, Jeep, Opel, Fiat nebo Alfa Romeo.
Stellantis se navíc podílí na expanzi značky Leapmotor mimo domovskou Čínu. Vybrané modely Leapmotor se mají prodávat také v Česku, pod křídly soukromé mezinárodní společnosti Emil Frey u nás už vzniká síť prodejců. Hotovo by podle zpráv z května mělo být ještě letos v létě.
Ale pojďme zpět k velkému SUV za 150 tisíc korun. Generální ředitel firmy Leapmotor Ču Ťiang-ming věří, že trh s automobily se podobá trhu v jiných odvětvích, zvlášť v dnešní době. Ke snižování cen podle něj přispěje zejména pokrok v technologiích a integraci čipů, který má mít velmi pozitivní vliv na snížení výrobních nákladů moderních vozidel.
Ču Ťiang-ming svou vizi opírá o příklady z oblasti elektroniky nebo spotřebičů, zmiňuje například snižování cen velkých televizorů nebo třeba klimatizací.
Tvrzení šéfa mladé automobilky si však musíme zasadit do ještě jednoho kontextu, který nám neudělá velkou radost. Slova o velkém SUV za 150 tisíc korun se totiž týkají turbulentního čínského trhu, na němž aktuálně probíhá agresivní cenová válka, a mnozí výrobci na své vozy poskytují významné slevy.
I proto je nyní těžké odhadovat, na kolik by velké SUV značky Leapmotor, prodávající se v Číně za 150 tisíc korun, vyšlo v Evropě - pokud by se tedy na starý kontinent vůbec dostalo.
Navíc i samotná automobilka Leapmotor má ke splnění této vize ještě hodně daleko. Její model C10, který má s délkou zhruba 4,8 metru ke střednímu až velkému SUV v nabídce značky nejblíž, začíná na čínském trhu na částce v přepočtu 368 tisíc korun.
Ještě větší C16 (délka 4 915 mm) startuje na nějakých 510 tisících korun. Oba modely se nabízejí jak v čistě bateriové variantě, tak v provedení s benzinovým generátorem elektřiny (REV) - takzvaným prodlužovačem dojezdu.