Hlavní obsah

Tatra jako žádná jiná: Hasičský speciál pro boj s lesními požáry umí i krabí chůzi

Foto: Tatra

Kopřivnická Tatra a specialisté na nástavby z THT Polička představují speciální kousek konstruovaný pro zásah v nejtěžším terénu při náročných lesních požárech. Působivé jsou nejen jeho parametry.

Článek

Nová hasičská Tatrovka nese označení Force CAS 20 a vznikla po intenzivních diskuzích s mnoha uživateli a hasiči, kteří mají zkušenosti s náročnými lesními požáry, jakým bylo u nás například Hřensko.

Tatrovka, jejíž hasičskou nástavbu připravili experti z THT Polička, je dlouhá 7 800 mm, široká 2 600 mm a vysoká skoro tři metry. Speciál se dokáže brodit až ve 120 centimetrech vody a nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou 35 stupňů. Maximální rychlost je přitom stanovena na 110 km/h, takže kromě plížení v náročném terénu zvládne vůz také rychlý přesun na místo požáru.

Základem je podvozek Tatra Force (pro kované tatrováky: T 815-75RA1T39A00 4×4.1R). Disponuje hydraulickým natáčením zadní nápravy, takže je neobyčejně obratná – obrysový průměr zatáčení činí pouhých 15 metrů! Umí i takzvanou krabí chůzi, kdy se kola druhé nápravy natočí v rozmezí 0 až 21 stupňů ve stejném směru jako náprava přední. Vůz se potom pohybuje šikmo a snáze kolem překážek.

Foto: Tatra

Celokovová jednoprostorová čtyřdveřová kabina má čtyři místa plus dvě nouzová sedadla. O komfort posádky se kromě jiného stará i nezávislé topení.

V útrobách pracuje vzduchem chlazený osmiválec o objemu 12,7 litru a výkonu 340 kW, jenž plní normu Euro 5. Automatická převodovka Allison má hydrodynamický měnič momentu a je vybavena pomocným pohonem pro požární čerpadlo, který umožňuje jeho provoz až do rychlosti vozu 10 km/h.

Výčet technických vychytávek zahrnuje například možnost měnit světlou výšku v rozmezí -120 až +90 milimetrů. Podvozek je dále vybaven centrálním huštěním pneumatik, které dokáže během jízdy měnit tlak v gumách, čímž se dále zlepšuje průchodnost extrémním terénem. Brzdy jsou bubnové na všech kolech, protože se počítá se silným znečištěním podvozku. Rozvody tlakového vzduchu, elektrické vodiče i rozvod paliva jsou navíc vybaveny ochrannými návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C. A pozor, po dobu patnácti minut snesou až 1 000, slovy tisíc stupňů!

Foto: Tatra

Tento displej vydrží o dost víc než váš chytrý telefon…

Specialita uveze 4 200 litrů vody a 252 litrů pěnidla, vybavena je dvěma lafetovými proudnicemi - horní je umístěna na nástavbě a je odnímatelná. Průtok jen nastavitelný v rozsahu 500 až 2 000 litrů za minutu a účinný dostřik dosahuje 50 metrů. Druhá proudnice na nárazníku disponuje průtokem 200 až 800 litrů za minutu a ovládána je joystickem a tlačítkovými ovladači z kabiny vozu.

Auto do specifických podmínek dostává i specifickou obsluhu. Ovládací LCD displej je uložen v robustním pouzdře, má velmi dobrou čitelnost za všech světelných podmínek a uzavřený operační systém, aby se předešlo kybernetickým hrozbám. Obrazovka je odolná proti vibracím, otřesům a dokáže pracovat v teplotách od -30 do +70 stupňů Celsia.

A chybět pochopitelně nesmí ani lanový naviják s hydraulickým pohonem. Ten je umístěn za předním nárazníkem, disponuje tažnou silou 38 kN a je vybaven 30metrovým lanem. Jde zkrátka o působivý kus techniky, i když si vlastně přejeme, abychom jej v plném nasazení potkávali co možná nejméně!

Související témata:
Lesní požár
Načítám