Hlavní obsah

Nový dakarský kamion Martina Macíka se jmenuje Čenda a brzy se dočká závodní premiéry

Foto: MM Photography

Dakar 2023 už klepe na dveře a všechny týmy finišují své přípravy. Pro Martina Macíka to znamenalo především čekání na dokončení stavby nového závodního kamionu. Ten je však nyní již na světě a tým s ním hned míří na ostrý test v rámci Rallye du Maroc.

Článek

To čekání muselo být nekonečné. Celých šest měsíců trvala stavba nového závodního speciálu – a to samozřejmě v důsledku ekonomických a logistických problémů po celém světě. „Objednat nové díly je velmi obtížné. Dnes už to chtějí dodavatelé dva roky dopředu a chtějí, abyste jim to hned kompletně zaplatili. A pak doufáte, že vám to přijde,“ vysvětluje Martin Macík junior. A Martin Macík senior k tomu dodává: „Práce na novém kamionu se nám tak prodlužuje o nějaké čtyři měsíce, místo dřívějších pěti měsíců je to nyní devět.“

Ale nyní je čekání u konce! Nový kamion právě dnes vyjel z bran sedlčanské dílny MM Technology a představuje se široké veřejnosti. A hned na první pohled si samozřejmě všimnete, že vypadá povědomě. „Kamion je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na posledním Dakaru závodil Martin Šoltys. Při stavbě jsme se soustředili na pohodlí posádky a současně jsme se museli přizpůsobit novým technickým předpisům FIA, spojeným například s hmotností nebo bezpečností auta. Ty si vyžádaly několik úprav v nastavení podvozku nebo bezpečnostní rámy v kabině, které vyrábíme. A vymysleli jsme si například i vychytávku pro rychlejší výměnu kol,“ vyjmenovává Martin Macík starší, šéf týmu MM Technology. Martin Macík junior si z pohledu závodního pilota pochvaluje zásadní úpravy v podobě odpružení kabiny, změnu nastavení podvozku a elektroniku v kabině.

Úpravy tedy nejsou nijak radikální, ale to je proto, že tým má dost zkušeností z předchozích ročníků, z nichž může vycházet. Ostatně nový speciál je již osmou generací závodních kamionů vyvinutých v Sedlčanech. Základ vozu je tak prověřený mnoha Dakary, stačilo ho jen mírně doladit. „Z minulých Dakarů jsme v mnohém poučení. Za mě například neskákat ve 140 km/h do díry. Tím bychom měli spoustu technických záležitostí vyřešených,“ směje se Martin Macík jr.

Foto: MM Photography

Drobná vylepšení by měly dát posádce Martina Macíka rychlostní výhodu. V dunách to ale budou mít v rukou jen oni sami…

Spolu s ním do kabiny Čendy – podle informací týmu jde zatím o pracovní jméno – znovu usedne navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda. První ostrou zkouškou projde nový kamion již příští týden na Rallye du Maroc (startuje 1. října), kdy se Martin Macík bude znovu snažit otestovat naplno nejen schopnosti nového stroje, ale také jeho odolnost a připravenost na brutální podmínky Dakaru. „Budeme testovat v závodě, jinak to nejde. Dakarské podmínky nikde jinde nenasimulujete. Rallye du Maroc je posledním závodem světového poháru, takže spojíme příjemné s užitečným,“ říká pilot Martin Macík.

Foto: MM Photography

Tým už balí nový speciál na jeho první ostrý start

Čenda ale není jediným letošním produktem MM Technology – po jeho boku totiž vznikalo jeho identické dvojče, pracovně pojmenované Jedna, který bude určený k prodeji nebo nájmu. Pokud tedy chcete žít svůj dakarský sen a vyrazit na nejnáročnější dálkovou rallye s nejlepší možnou závodní technikou, máte svou životní šanci…

Reklama

Načítám