Hlavní obsah

Novodobý Chrysler Airflow předpovídá budoucnost automobilky

Foto: Chrysler

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letošní americká výstava CES 2022 je znovu dějištěm představování elektroniky všech typů, čehož využili i výrobci automobilů, kteří odhalují veřejnosti další část své elektrické budoucnosti. Jedním z nově odhalených elektromobilů je i koncept Chrysler Airflow, vzdávající hold průkopnickému americkému vozu z předválečných let a naznačující budoucnost značky.

Článek

Prvotní Chrysler Airflow se ve třicátých letech minulého století stal prvním americkým produkčním full-size vozem s aerodynamickými tvary a spolu s československou Tatrou ukázal světu, jakým směrem se bude ubírat navrhování automobilů v následujících desetiletích. V dnešních dnech se slavné jméno z minulosti vrací a předznamenává osud prémiové americké značky skupiny Stellantis, která svůj první elektromobil představí v roce 2025 a do roku 2028 přejde na čistě elektrický pohon.

Prvním krokem k elektrifikaci všech budoucích Chryslerů je robustní elektrická platforma, přičemž základem konceptu Chrysler Airflow je od Stellantisu převzatá nová bateriemi specifická architektura STLA, přezdívaná „Stella“. Američané to sice oficiálně nepotvrdili, ale s největší pravděpodobností je technickým základem Airflow platforma STLA Medium pro vozy a crossovery střední velikosti s očekávaným dojezdem 563 až 643 kilometrů.

Foto: Chrysler

Novodobý Chrysler Airflow je průkopníkem z hlediska konektivity, umělé inteligence a autonomního řízení

Chrysler Airflow se pohybuje díky pohonu všech kol s dvojicí 150kilowattových (204 koní) elektrických modulů EDM, spojujících elektromotor, převodovku a měnič do jednoho balíčku. Systémový výkon elektromotoru se nejspíše pohybuje okolo 300 kW (400 koní), přičemž Chrysler dodává, že platforma přijímá i silnější pohonné jednotky, čímž nejspíše naznačuje budoucí debut výkonnější varianty SRT.

Okolo konceptu Airflow zatím částečně kolují jen spekulace, protože automobilka některé zásadní informace stále tají – nezveřejnila ani podrobnosti o akumulátorech nebo nabíjení. Stellantis však při svém „elektrickém dnu“ loni v červenci oznámil, že všechny budoucí elektrické moduly budou kompatibilní s minimálně 400 V a vlajkový EDM má 800voltovou architekturu. Je tak možné, že koncept Airflow, jako nositel plánů elektrifikace Chrysleru, využívá vrcholnou technologii.

Foto: Chrysler

V roce 2025 se koncept Airflow nejspíše stane slibovaným prvním produkčním elektromobilem Chrysleru

Poprvé se koncept elektrického Chrysleru Airflow ukázal jako studie na červencové konferenci Stellantisu a nejnovější verze vypadá téměř identicky – vyznačuje se uhlazenou karoserií s aerodynamickou siluetou, svažující se linií střechy a 22palcovými koly. Příď nese osvětlené logo Chrysler, spojující tenkou mřížku s LED světlomety, vzadu jsou křišťálová světla, decentní spoiler a difuzor.

Čtyřmístný interiér svou prostorností těží z výhod moderních elektromobilů s bateriemi v podlaze a světlé čalounění spolu s panoramatickou střechou vytvářejí vzdušný dojem. Ambientní osvětlení svítí z viditelných linií i skrze perforace a je přizpůsobitelné podle preferencí cestujících. Sedadla jsou potažena měkkou přírodně barvenou kůží a látkové čalounění či koberce jsou z recyklovaných materiálů.

Foto: Chrysler

Uvnitř čeká světlé čalounění, panoramatické střešní okno a spousta prostoru díky bateriím v podlaze

Předválečný Chrysler Airflow byl průkopníkem aerodynamiky, novodobý Chrysler Airflow vyniká v aspektech konektivity, umělé inteligence a autonomního řízení. Jednou z nejdůležitějších technologií vozu je totiž elektronická a softwarová architektura STLA Brain, jež je kompatibilní s aktualizacemi prostřednictvím bezdrátové technologie „Over the Air“.

Všem cestujícím je k dispozici přístup k technologiím skrze STLA SmartCockpit, zahrnující tři obrazovky na palubní desce a další dvě obrazovky na zadních sedadlech. Každá obrazovka nabízí vlastní individualizaci a je vybavena integrovanou kamerou, která umožňuje pasažérům účastnit se videokonferencí i na cestách. Systém navíc integruje aplikace založené na umělé inteligenci – navigaci, hlasovou asistenci, elektronické obchodování e-commerce nebo platební služby.

Foto: Chrysler

Svítící znak spojující masku se světlomety vypadá jako budoucí podpisový znak elektrických Chryslerů

Chrysler popisuje chytrou technologii interiéru jako rozšíření digitálního, pracovního i domácího prostředí, v němž je vše synchronizované, aby vytvářelo individualizovaný zážitek pro každého cestujícího. K tomu dodává, že koncept je vybaven systémem STLA AutoDrive, se kterým je schopen autonomního řízení úrovně 3 s možností budoucího rozšíření. Stellantis spolupracuje na vývoji autonomních technologií s BMW.

Elektrický Chrysler Airflow ukazuje budoucí směřování značky se zaměřením na dynamický design, pokročilé technologie a bezproblémovou konektivitu. Z konceptu Airflow se pravděpodobně stane onen první elektromobil uvedený na trh v roce 2025, který bude soupeřit s Fordem Mustang Mach-E, Cadillacem Lyriq a BMW iX.

Reklama

Související témata:
Načítám