Článek
Jedna z těch revolucí se kupodivu týká pohonu. I nadále sice půjde o hybrid a na velké části trhů dokonce půjde stále o ten klasický „samodobíjecí“ hybrid, na který jsme dosud byli zvyklí. Ona „revoluce“ se však týká především Evropy – u nás se totiž bude nový Prius prodávat výhradně jako plug-in hybrid.
Technika
Základem vozu je druhá generace GA-C platformy z rodiny Toyota New Global Architecture (TNGA). Nová platforma pomohla snížit hmotnost, zatímco tuhost karoserie přitom vzrostla. Nižší těžiště pak slibuje lepší jízdní vlastnosti
Ono plug-in hybridní pohonné ústrojí se skládá z benzinového čtyřválce o výkonu 151 koní, doplněného o 163końový elektromotor, který bere „šťávu“ z 13,6kWh baterie – kombinovaný výkon hybridní soustavy je 220 koní.
Více o značce Toyota:
V praxi to znamená jak nárůst objemu spalovacího motoru (z 1,8 litru na 2,0 litru), tak větší baterii (13,6 kWh oproti 8,8 kWh), a konečně výkonový nárůst o necelých sto koní (oproti původním 122), díky čemuž by zrychlení z klidu na stovku mělo trvat pouhých 7 sekund.
Baterie je ukryta pod zadními sedadly a automobilka slibuje zvýšení čistě elektrického dojezdu až o 50 procent – respektive 94 kilometrů oproti dříve normovaným 62 kilometrům. O dodatečný přísun energie se potom postará volitelná střecha se solárními panely.
Menší, a přesto větší
Nová Toyota Prius je kratší o 5 centimetrů, o tu samou míru se však prodloužil rozvor
Jak víme, Prius byl vždy typický svojí klínovitou siluetou a i pátá generace vychází z tohoto základu, design však působí tak nějak vyváženějším a uhlazenějším dojmem – i nadále je však více než patrné, že design diktovala především aerodynamika za účelem maximální efektivity.
Může to být překvapující, ale došlo taky na řadu proporčních změn. Nový Prius je totiž o 2,2 cm širší, zároveň je ale o 4,6 cm nižší, celkově tedy působí přikrčenějším a sebejistějším (a tedy líbivějším, chcete-li) dojmem. Kdo by čekal, že nová generace narostla do délky, ten bude možná překvapen – ta se totiž zkrátila o 5 cm, ovšem o tu samou míru se prodloužil rozvor, z čehož bude těžit zejména vnitřní prostor.
Interiér
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Když je řeč o vnitřním prostoru, přímo se nabízí pár slov o interiéru, kde zaujme na první pohled zajímavě řešená architektura palubní desky, ne tak úplně nepodobná té z crossoveru bZ4X. Toyota ji rozděluje do tří základních segmentů – konkrétně na „Řidičský modul“, „Plovoucí přístrojový panel“ a „Okolní prostředí“.
Více o Toyotě Prius:
V praxi to vypadá následovně – přístrojový displej je vyvýšen a posunut vpřed, aby se nacházel přímo v zorném poli řidiče, což je velmi logický krok. Z podobného důvodu je „plovoucí“ středový panel velmi jednoduše řešen tak, aby zcela minimálně odváděl řidičovu pozornost od řízení, ovládání klimatizace a topení na něm je dotykové a velmi jednoduché.
Hlavní displej pro infotainment a další vedlejší systémy vozidla s jedním analogovým ovladačem (vpravo dole u obrazovky) je potom jakýmsi kompromisem mezi dosahem a umístěním v zorném poli řidiče, to třeba při zobrazování navigace. Úhlopříčka displeje je 7 palců (cca 18 cm).
Premiéru už má za sebou – tedy alespoň někde
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Nová Toyota Prius (od roku 2023)
Toyota Prius už si odbyla svoji premiéru jak doma v Japonsku, tak na dalším významném trhu, tedy tom severoamerickém, kde k premiéře došlo v Los Angeles. Ovšem evropská premiéra se má konat až 5. prosince. Zahájení prodeje nového Priusu se očekává na jaře roku 2023.