Hlavní obsah

Nadupaný Mercedes-AMG C43 je v nové generaci ještě výkonnější, i když přišel o dva válce

Foto: Mercedes-AMG
28. 4. 2022

S novou generací třídy C představuje Mercedes i novou generaci „poloostrého“ modelu C43 vyvinutého společně se sportovní divizí AMG. Dobrou zprávou je, že je nyní ještě výkonnější. Tou špatnou je pak to, že přišel o dva válce…

Článek

Střídání stráží! Sbohem, V6 twin-turbo. Vítej, řadový čtyřválci s jedním turbem. Je to tak, třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly z minulé generace C43 musí ustoupit efektivnějšímu, avšak o něco méně libozvučnému čtyřválci. Bude to však tolik vadit, když má novinka ještě vyšší výkon…?

Motor o třetinu menší, přesto výkonnější

Foto: Mercedes-AMG

Nový agregát označovaný jako M139I je možná o třetinu menší, i přesto však nabízí o 18 koní vyšší výkon. Oproti třeba takovému Mercedes-AMG A45 nebo CLA45 je u C43 uložen podélně

Konkrétně jde o motor s označením M139, tedy evoluci jednotky M133, která předtím poháněla především třídu A a CLA od AMG (později byla i tam nahrazená právě motorem M139). V případě C43 si však inženýři mohli dovolit umístit jej podélně, proto je motor v C43 oficiálně označován jako „M139I“ (longitudinal, tedy podélný). Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s pouze jedním, avšak dvoukomorovým turbodmychadlem odvozeným od technologie z Formule 1, produkuje 408 koní a 500 Nm točivého momentu. Oproti šestiválci si tak výkonově polepší o 18 koní, zároveň však přijde o 20 Nm zátahu.

To by však mělo kompenzovat nově integrované 48V mild-hybridní pohonné ústrojí (představené již v SL43), které jednak pomáhá rychleji roztočit lopatky turbodmychala, dále také prostřednictvím posíleného startér-generátoru dokáže krátkodobě pomoci výkonem 15 koní. Výsledkem by měla být bleskurychlá reakce pohonu na pokyn plynovým pedálem. A při běžné jízdě dokáže šetřit palivo v režimu „plachtění“, tedy jízdě konstantní rychlostí se zhasnutým motorem.

V zadokolce už si C43 nekoupíte

Další změnou je, že AMG C43 pořídíte už jen s pohonem všech kol, dřívější zadokolková varianta je tedy také ze hry. Ale s ohledem na vysoký výkon a spíše rychlé cestovní zaměření auto to příliš nevadí, zvlášť když 4Matic preferuje zadní nápravu a točivý moment rozděluje v poměru 31:69 ve prospěch zadních kol. Díky pohonu všech kol zrychlí na stovku už za 4,5 sekundy, tedy o 0,2 sekundy rychleji než dříve se šestiválcem.

Foto: Mercedes-AMG

Nový Mercedes-AMG C43 je k mání výhradně s pohonem všech kol, který preferuje tu správnou nápravu, a sice v poměru 31:69 ve prospěch zadku. Výhodou je, že v základu dostanete také řízení všech kol a adaptivní podvozek.

Mercedes-AMG C43 v základu rovněž dostává i adaptivní podvozek a řízení všech kol. Praktické využití řízení všech kol asi všichni známe, ale opakování, toť matka moudrosti. V nižších rychlostech (do 60 km/h) se zadní kola natáčejí o 2,5 stupně v opačném směru oproti předním, což zlepšuje obratnost v zatáčkách a zmenšuje poloměr otáčení při manévrování v těsném prostoru.

Naproti tomu ve vyšších rychlostech (od šedesátky nahoru) se zadní kola natáčejí o 0,7 stupně ve stejném směru jako přední, což zvyšuje stabilitu. Přidaná stabilita a pocit bezpečí se rozhodně budou hodit v případě, že budete chtít na Autobahnu otestovat maximální (byť elektronicky omezenou) rychlost 250 km/h. S balíčkem AMG Driver však lze pokračovat až na 265 km/h.

Vizuální stránka věci

Že vaše třída C ukrývá pod kapotou sílu více než 400 koňských sil, poznají ostatní účastníci silničního provozu (především ve zpětném zrcátku) například podle charakteristické černé mřížky chladiče nebo agresivněji tvarovaného předního nárazníku.

Při pohledu z boku vás potom prozradí buďto 18-, 19- nebo 20palcová litá kola a označení „Turbo Electrified“ za předními blatníky, odkazující na elektricky ovládané turbodmychadlo ze světa Formule 1, a zapomenout nesmíme ani na výrazné boční prahy.

Vzadu pak vidíme decentní odtrhovou hranu na víku kufru, zadní nárazník s falešným difuzorem, skrz který vykukují čtyři chromované koncovky výfuku. V nich je integrovaný adaptivní výfukový systém, který přizpůsobuje zvukový projev C43 zvolenému jízdnímu režimu – umí být decentní při běžné jízdě, ale dokáže i řvát a práskat na celé kolo, když poletíte ve sportovním režimu po okresce. Pro případné zájemce je tu také systém zvaný „AMG Real Performance Sound“, který zesiluje zvuk a pjej do kabiny.

Kombi stále k dispozici

Modernizovaný Mercedes-AMG C43 se má dostat na trh v druhé polovině roku 2022, přičemž ceny budou začínat přibližně na částce kolem 1,2 milionu korun. Pro chalupáře, pejskaře, cyklisty či rodinně založené jedince bude jistě vítanou zprávou, že typ C43 je i nadále dostupný také ve verzi kombi, jež nabízí solidních 490 litrů objemu kufru.

Reklama

Sdílejte článek