Hlavní obsah

Lada modernizovala původní Nivu, dostala supermoderní technologie. Jako třeba ABS nebo motor, který plní normu z roku 2009

Foto: AvtoVAZ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lada Niva patří mezi několik málo aut, která „odmítají“ zemřít. Vyrábí se od roku 1977 a přestože od té doby průběžně prochází různými modernizacemi, svoje stáří neutají.

Článek

Od konce 70. let minulého století se tedy výrazně nezměnila, stále jde o jednoduché a spartánsky vybavené auto do náročného terénu. A právě tím zájemcům o podobné vozidlo imponuje.

Pro modelový rok 2024 však výrobce nachystal několik nových vylepšení. I když… V případě Lady Niva, prodávané s přídomkem Legend, nelze hovořit o klasické modernizaci jako spíš o částečném návratu ke stavu, v němž byl ruský off-road na začátku roku 2022.

Na konci února 2022 totiž Rusko napadlo sousední Ukrajinu, na což část světa reagovala mimo jiných kroků uvalením sankcí na největší zemi planety. Sankce měly dopad na ruský průmysl, včetně produkce automobilů.

Společnost AvtoVAZ dokonce musela výrobu načas zastavit. Obnovila ji až v polovině roku 2022 s tím, že nové vozy nemohla vybavit některými běžnými technologiemi. Nivu například produkovala bez protiblokovacího systému ABS nebo airbagů.

Nyní se ABS do Nivy vrací, dostat ho mají právě vozy modelového roku 2024.

Stejnou „novinku“ dostane také Niva Travel, modernější SUV vyráběné od roku 1998. Niva Travel v lepších výbavových verzích navíc nabídne tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač nebo podsvícený přístrojový panel. Vrací se také elektronický stabilizační program (ESP).

Další změny se týkají pohonné jednotky. Po obnovení produkce v roce 2022 Niva výrobní linku opouštěla s motorem, který plnil emisní normu Euro 2. Ta v Evropě začala platit v roce 1996. Agregát v omlazené Ladě splňuje Euro 5, normu z roku 2009.

Uvedené „novinky“ mají negativní dopad na cenu. Zatímco Niva Legend před modernizací začínala na částce 829 900 rublů (asi 205 tisíc korun), nyní stojí nejméně 927 500 rublů (zhruba 229 tisíc korun). U modernější Nivy Travel se základní cena zvýšila z 1 198 900 rublů (296 tisíc korun) na 1 215 000 rublů (přibližně 300 tisíc Kč).

Dovoz modelů Lada Niva do Česka je silně omezen, prodávají se tu víceméně jen skladové zásoby. Naděje na obnovení oficiálního dovozu jsou v tuto chvíli z pochopitelných důvodů velmi slabé. Výrobci AvtoVAZ příjem z exportu, kam prodával násobně dráž než v tuzemsku, citelně chybí. Víme, že se hledají cesty přes Turecko, které nejsou nereálné, ale hned tak to nebude.

Načítám