Hlavní obsah

Konec atmosférám! Mazda investuje 248 miliard do elektromobility a ukazuje sporťák budoucnosti

Foto: Mazda
28. 11. 2022

Co bude s Mazdou? Japonská automobilka odhaluje nové plány, s nimiž urychluje svou elektrifikaci. Za účelem zefektivnění vývoje i výroby aut otevírá nová partnerství a přeje si, aby její auta byla mnohem bezpečnější. Představuje ambiciózní cíl dosáhnout nuly smrtelných nehod nejpozději v roce 2040 a ukazuje novou virtuální studii sporťáku.

Článek

Japonská Mazda v posledních letech přitahuje pozornost odvážným bojem s nejnovějšími trendy vývoje v automobilovém průmyslu. Usilovně se snaží o záchranu řidičsky zajímavějších atmosférických motorů, v letošním roce představila zcela novou architekturu s novými řadovými šestiválci a klasickou koncepcí pohonu a už brzy uvede na svět znovuzrozený wankel, pomáhající elektromobilu MX-30 jako tzv. prodlužovač dojezdu. V zákulisí se navíc už dlouho mluví o nástupci modelů RX s wankelovým motorem.

Partyzánský boj Mazdy za záchranu tradičních aut však v mnoha lidech vzbuzuje pochybnosti o budoucnosti automobilky. Celosvětová nálada spěje k čisté elektromobilitě a japonští inženýři se jí začali věnovat se zpožděním. Akira Marumoto, generální ředitel Mazdy, však přichází s odpovědí a odhaluje budoucí zítřky značky.

Foto: Mazda

Zatím nejnovějším modelem Mazdy je velké SUV CX-60. Představilo se i jako vůbec první plug-in hybrid značky

Mazda investuje neuvěřitelných téměř 248 miliard korun nejen do výzkumu a výroby aut, ale i nových partnerství se společnostmi zabývajícími se vývojem akumulátorů, polovodičů, elektrických pohonných jednotek a dalších potřebných komponent. Japonci si uvědomují, že nepůjde o technologickou revoluci ze dne na den. Ve svém třífázovém plánu odhadují, že nejprve budou pracovat na vývoji technologií a zefektivnění dodavatelských řetězců.

Tradiční spalovací motory budou jádrem modelové řady Mazdy až do roku 2028, kdy značka zahájí rozsáhlý posun vstříc elektrifikaci ve třetí fázi svých plánů. Mazda současně plánuje větší zapojení asistenčních a bezpečnostních systémů a přeje si, aby její vozidla byla bezpečnější pro cestující i kolemjdoucí. S ambiciózním cílem chce vyvinout tak pokročilé technologie, aby nejpozději v roce 2040 kompletně zabránily vzniku nových smrtelných nehod.

Wankel se vrátí už v lednu

Japonci vrací wankel na světlo světa a teď už známe i datum oficiálního představení. Už 13. ledna 2023 se na belgické Brussels Auto Show znovu představí legendární rotační motor podle původní konstrukce Felixe Wankela jako „prodlužovač dojezdu“ pro elektromobil Mazda MX-30 R-EV. Kompaktní jednotka bude pracovat při konstantních otáčkách a sloužit pro dobíjení akumulátoru. Oficiální informace nám značka odhalí až při představení, ale slibuje, že výrazně zlepší dojezd elektromobilu MX-30. Ten na jedno nabití ujede jen 160 kilometrů.

Foto: Mazda

Legendární wankel se vrací, aby pomohl s prodloužením dojezdu elektromobilu Mazda MX-30

Nová Mazda Vision Concept Study ukazuje tajemný sporťák

Mazda se připravuje na to, co čeká snad každou automobilku na světě. Spolu s urychlením plánů na elektrifikaci v nadcházejících letech však odhalila i virtuální studii tajemného sportovního kupé budoucnosti. Jmenuje se Mazda Vision Concept Study a navazuje na tradici milované sportovní MX-5 Miaty. Je to vůbec první ukázka vyvíjené nové páté generace legendární Mazdy MX-5?

Foto: Mazda

Nová Mazda Vision Study Concept se představila spolu s novými plány na elektrifikaci a budoucnost značky. Je to budoucí MX-5, čistě elektrický sporťák, nebo se po ní slehne zem?

Japonci o novém konceptu nezveřejnili detailnější informace, takže můžeme pouze odhadovat jeho skutečné poslání. Nástupce dnešní Mazdy MX-5 je podle oficiálních vyjádření skutečně ve vývoji, protože zástupci automobilky v minulých měsících mluvili o zachování spojení spalovacího motoru s pohonem zadních kol. S cílem splnění stále přísnějších emisních limitů však budou muset využít určitou formu elektrifikace.

Nejnovější studie je tak zřejmě jen symbolem nových plánů na budoucnost značky, která si ještě pár let zachová charakteristické rysy, jaké mají její příznivci tak rádi. Zástupci značky navíc dodávají, že symbolizuje také zájem automobilky o vznik zábavných aut. Začíná tak přemýšlet o vývoji budoucího čistě elektrického sporťáku? To zjistíme v následujících letech.

Reklama

Související témata: