Hlavní obsah

Kia EV9 Concept předznamenává příští elektrické SUV

Foto: Kia

Kia Concept EV9 je první ochutnávkou toho, jak bude vypadat nové elektrické SUV od korejské automobilky

14. 11. 2021

Po luxusním elektrickém sedanu EV6 už začíná klepat na dveře vozového parku automobilky Kia také koncept EV9. Prozatím jsou „prozrazeny“ jen designové linie a něco málo z technických specifikací, finální verze se má potom představit už 17. listopadu.

Článek

Budou větší elektrická SUV přibývat? Dost možná. Právě auta větších rozměrů mají (mimo jiné i z psychologického hlediska) větší šanci si ospravedlnit svoji vyšší cenovku, svou roli na tom však mají i peníze, marketing a prestiž, jak to ostatně shrnul náš kolega Martin ve svém nedávném blogu.

Foto: Kia

Kamery místo zpětných zrcátek nebo šestiúhelníková panoramatická střecha asi budou nahrazeny konvenčními alternativami, ale třeba takové „neviditelné“ sloupky nebo hranaté a výrazné blatníky do výroby asi projdou

Jinými slovy – zpřísňující emisní limity vyžadují více elektromobilů, ty však mají vyšší pořizovací cenu, a tak SUV představuje potenciálně větší užitnou hodnotu za dané peníze. Dejte si to dohromady s oblibou SUV v poslední době, a najednou ona „pionýrská“ role SUV mezi elektromobily začíná dávat smysl.

Segment SUV je v posledních letech pro velkou část automobilek svatým grálem, a jak víme, stačily už do tohoto segmentu vtrhnout i automobilky, u kterých bychom to ještě nedávno nečekali – jmenovitě třeba Lamborghini nebo takový Aston Martin. Pro Kiu jde rovněž o zásadní segment, koneckonců SUV Sportage je jedním z pilířů vozového parku korejského výrobce.

Po stránce vzhledu je zatím Kia ohledně konceptu EV9 poměrně skoupá na slovo, a tak zatím víme jen to, že se chlubí „ultramoderním designem“, což není překvapivé, protože Kia uměla v minulosti vždy zaujmout. Faktem však je, že chystaná „é-vé-devítka“ bude o kus větší extrovert než takový crossover EV6, který je sice vizuálně poutavý, ale přesto stále relativně zdrženlivý a decentní.

Foto: Kia

Designérské skici interiéru Kii EV9 napovídají, že bude hodně minimalistický. Dominantou bude širokoúhlý displej a sci-fi volant

Kde EV6 sází zejména na eleganci, což je vidět třeba na postupně se svažující zádi, tam designéři v případě EV9 podstatně častěji používali pravítko – linie střechy je tu prakticky rovná. Předpokládá se také, že EV9 bude podstatně větší, čímž by koneckonců dávalo smysl i označení EV9 versus EV6. EV9 je však stále koncept, a tak prozatím není jasné, co všechno se dostane do sériové výroby – bude to třeba high-tech podsvícení přední masky, které je teď v módě, kamery namísto zpětných zrcátek či obří kola? Nechme se překvapit.

Jsou tu však záležitosti, které téměř určitě projdou několika málo změnami – zejména absence klik dveří (alespoň zatím) neprojde, podobně i šestiúhelníkový tvar panoramatické střechy nahradí konvenčnější obdélníkový tvar. Ovšem designové prvky jako „neviditelné“ sloupky nebo maskulinní hranaté blatníky, ty se do výroby patrně dostanou a budou tvořit jakési charakteristické prvky typu EV9.

Náhled dovnitř odhaluje jasný vliv minimalismu. Kabina je velmi jednoduchá a vlastně i poměrně přehledná. Současný trend digitální „kapličky“ přístrojů a sousedícího tabletu infotainmentu designéři potom vyřešili lišácky – celé to sjednotili v jednu linii, čímž vznikl jeden široký displej. Nelze potom přehlédnout volant jako vystřižený ze sci-fi filmu.

Prostor řidiče a spolujezdce je pak oddělen masivní středovou konzolí, kde však nevidíme prakticky žádné ovládací prvky – většina funkcí se tak v elektromobilu EV9 bude ovládat přes širokoúhlý displej nad palubní deskou.

Kia EV9 potom bude jezdit na osvědčené platformě E-GMP, kterou už používá třeba právě EV6, případně i Genesis GV60. Hodně diskutovaným tématem ohledně modelu EV9 potom bude kromě dojezdu nepochybně hmotnost – právě typ EV6, se kterým EV9 bude sdílet platformu, začíná na hodnotě 1 800 kg, s prodloužením dojezdu je to 1 910 a pro verzi s pohonem všech kol platí dokonce váha 2 015 kg. U většího EV9 tedy očekávejme nárůst ještě tak jeden až dva metráky.

Více informací se dozvíme při představení Kii EV9, a to už 17. listopadu. Předpokládá se, že do prodeje potom půjde někdy v první čtvrtině roku 2022.

Reklama

Sdílejte článek