Hlavní obsah

Jeep pro rodiny i dobrodruhy: Nový Compass povyrostl a dospěl, seženete ho se spalovákem i elektromotorem

Foto: Jeep

Zbrusu nová generace globálního hitu jménem Compass napravuje nedostatky svého předchůdce a přiváží celou řadu vítaných novinek, přitom v jádru zůstává pravověrným Jeepem, autem, které vás bude doprovázet při každém dobrodružství.

Článek

Když se řekne Jeep, většina Čechů si představí Wrangler nebo Grand Cherokee, velké drsňáky s americkým pasem (a nejlépe se šestiválcem pod kapotou). Jenže prodeje značky už dlouho táhne středně velký Compass (a nově také ještě menší Avenger) - takové to auto, které koupíte ženě, aby vám v garáži ladilo právě s Wranglerem nebo Grand Cherokeem.

Jenže Compass není žádné auto pro holky, zvlášť s povedeným designem třetí generace, který jasně odkazuje na současné modely, ale pomrkává i k těm historickým. Přitom působí moderně a zcela svébytně, abyste si ho s žádným jiným autem nespletli. Jeho atraktivní, sebevědomý vzhled navíc doplňuje celá řada chytře praktických detailů (nárazníky lakované proti oděru, vzadu sahající až po nakládací hranu), které vám budou dělat radost každý den.

Foto: Jeep

Design Compassu je zmenšenou verzí majestátního modelu Grand Cherokee.

Z praktického hlediska je ale důležitější to, že Compass mezigeneračně povyrostl na délku i do šířky, takže se uvnitř pohodlněji usadíte vpředu i vzadu (ve druhé řadě je o 55 mm více místa pro kolena), kufr pojme víc zavazadel (konkrétně 550 l, zadní sedadla jsou přitom sklopná v poměru 40 : 20: 40, takže můžete jeho objem nafukovat podle potřeby) a v kabině je také víc odkládacích ploch a schránek.

Foto: Jeep

Oproti předchůdci novinka narostla o 15 cm na délku, což se odrazilo ve větším prostoru na zadních sedačkách a v kufru.

Také je tu víc technických a komfortních vychytávek - dvojici standardních displejů (10,25palcový přístrojový panel a 16palcový širokoúhlý dotykový infotainment) můžete doplnit průhledovým displejem, v nabídce jsou i vyhřívaná/ventilovaná sedadla s masáží, panoramatické střešní okno nebo ambientní osvětlení, k tomu je Compass vyzbrojen armádou asistenčních systémů umožňujících autonomní jízdu druhé úrovně (tedy pod dohledem řidiče), matrixovými LED světly a dalšími milými drobnostmi, na které majitelé menších jeepů nejsou dosud zvyklí.

Foto: Jeep

10palcový digitální panel a 16palcový středový infotainment dostanete už v základu.

Je to i díky tomu, že Compass využil nejmodernější koncernovou platformu STLA medium, na které už jezdí třeba Peugeot 3008/5008 nebo Opel Grandland, což jsou spíše silničně zaměřená rodinná SUV. Inženýři z Jeepu ale zašli ještě dál a sdílený základ upravili tak, abyste se s ním nemuseli bát sjet mimo asfalt.

U verze s pohonem všech čtyř kol zvýšili světlou výšku na 210 mm (standardně 200 mm), přidali upravené pružiny a tlumiče a na 19palcová kola nazuli vysokoprofilové all-terrain pneumatiky, k tomu přidali nárazníky s lakem chránícím proti oděru a dovnitř sedačky s voděodolným čalouněním a gumové koberečky, abyste se nebáli kabinu také trochu „zaprasit“, protože to pak snadno smyjete. Jen škoda, že ta čtyřkolka bude čistě elektrická…

Foto: Jeep

Compass se čtyřkolkou má svébytný design a upravené vlastnosti pro lepší průchodnost terénem. Pokud na to tedy máte odvahu…

Nová platforma je sice multienergetická, takže Compass můžete mít se 145koňovým mild-hybridním tříválcem, 195koňovým plug-in hybridem i čistě elektrickým pohonem (dostupným ve třech variantách výkonu a dojezdu: 213 koní a 500 km, 231 k a 650 km a 375 k a 600 km), ale pohon všech čtyř kol nabízí jen elektrická verze (ta má navíc oproti koncernovým sourozencům posílený zadní elektromotor pro ještě lepší průchodnost terénem).

Foto: Jeep

Drobnou nevýhodou je, že čtyřkolka může být pouze elektrická. Ale uvidíte, že to není žádné omezení. Tedy pokud se nechystáte dobývat nekonečné pouště v Namibii.

Inženýři z Jeepu si to ale pochvalují, vždyť elektrická čtyřkolka v terénu funguje daleko lépe - rychleji reaguje na pokyn plynu a nemá setrvačnost pohonného ústrojí spalováku, navíc se dá daleko přesněji kontrolovat přenos točivého momentu na kola a tím využívat maximum trakce bez zbytečného protáčení kol. A že má omezený dojezd? No, s Compassem stejně nepojedete objevovat taje pouště Namibie…

Compass tak představuje perfektní řešení pro moderní svět: Pohledné a osobité auto s širokou výbavou a nabídkou motorů s různou mírou elektrifikace, dost praktické a civilizované, abyste s ním mohli pohodlně žít denně, přitom s dobrodružným duchem, jak se na správný Jeep sluší a patří.

Tak teď už jen zbývá zjistit, jak se s ním bude jezdit - a to bude možné již letos na podzim, kdy z bran továrny v italském Melfi začnou vyjíždět první produkční kusy. Objednávky se ale otevírají již nyní a ceník bude uveřejněný za pár dní, takže pokud si chcete pojistit, že váš kousek dorazí ještě letos, neměli byste váhat.

Související témata:
Jeep Compass
Načítám